Flinke verschillen tussen werk- en sportversie buitenboordmotor

Wie voor professioneel of recreatief gebruik een buitenboordmotor zoekt kan kiezen uit een flink aantal merken die een brede range motoren aanbieden van 4 tot 400 pk. Al die motoren zijn ook nog eens leverbaar in verschillende uitvoeringen. Weekblad Schuttevaer sprak op de Hiswa met servicecoördinator Marcel Kuijper van Yamaha Motor Nederland uit Schiphol-Rijk over de verschillen tussen sport en werkversie van een buitenboordmotor.

Yamaha werkmotor

Door Hans Heynen
Yamaha heeft drie werkmotoren een de 8FT (8 pk) de 9,9FT en de 25FT. De motoren zijn ook in een F of sportuitvoering leverbaar. ‘Het verschil tussen beide uitvoeringen valt op het eerste gezicht niet op’, zegt Kuijper. ‘Maar er zijn belangrijke verschillen tussen de schroeven, tandwielreducties en het toerental. Ook de staartlengte is anders.’
Het maximale toerental van de werkmotoren is 5000 per minuut. Dat is 1000 toeren minder dan de sportversie. Daar komt bij dat de reductie van het toerental door de tandwielen in de onderkast groter is. Bij een sportmotor is de tandwielverhouding 13 : 27 (1 op 2), bij de werkuitvoering is dat 13 : 38 (1 op 3). Dat betekent dat de schroef van een sportmotor maximaal 3000 toeren per minuut maakt en de schroef van een werkmotor 1660.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Flinke verschillen tussen werk- en sportversie buitenboordmotor | Schuttevaer.nl

Flinke verschillen tussen werk- en sportversie buitenboordmotor

Wie voor professioneel of recreatief gebruik een buitenboordmotor zoekt kan kiezen uit een flink aantal merken die een brede range motoren aanbieden van 4 tot 400 pk. Al die motoren zijn ook nog eens leverbaar in verschillende uitvoeringen. Weekblad Schuttevaer sprak op de Hiswa met servicecoördinator Marcel Kuijper van Yamaha Motor Nederland uit Schiphol-Rijk over de verschillen tussen sport en werkversie van een buitenboordmotor.

Yamaha werkmotor

Door Hans Heynen
Yamaha heeft drie werkmotoren een de 8FT (8 pk) de 9,9FT en de 25FT. De motoren zijn ook in een F of sportuitvoering leverbaar. ‘Het verschil tussen beide uitvoeringen valt op het eerste gezicht niet op’, zegt Kuijper. ‘Maar er zijn belangrijke verschillen tussen de schroeven, tandwielreducties en het toerental. Ook de staartlengte is anders.’
Het maximale toerental van de werkmotoren is 5000 per minuut. Dat is 1000 toeren minder dan de sportversie. Daar komt bij dat de reductie van het toerental door de tandwielen in de onderkast groter is. Bij een sportmotor is de tandwielverhouding 13 : 27 (1 op 2), bij de werkuitvoering is dat 13 : 38 (1 op 3). Dat betekent dat de schroef van een sportmotor maximaal 3000 toeren per minuut maakt en de schroef van een werkmotor 1660.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer