WOSR maakt scheepsdiesel efficiënter

Caterpillar heeft een techniek ontwikkeld waarbij het toerental van de dieselmotor zich aanpast aan de belastingvraag van de schroef terwijl het volledige vermogen leverbaar blijft. De gebruikte techniek heet Wide Operating Speed Range (WOSR). Het is een van oorsprong Nederlandse vinding die is ontwikkeld voor de aandrijving van zandpompen in de baggerindustrie. Het systeem maakt het mogelijk om een hoog koppel te leveren over een breed toerentalbereik.

WOSR maakt scheepsdiesel efficiënter

Bij dieselelektrische voortstuwing was dit al mogelijk. Als de belasting daalt gaat het toerental van de elektromotor omhoog en stijgt de belasting, dan daalt het toerental. De generatoren die de stroom leveren worden zo steeds optimaal belast. Bij direct door een dieselmotor aangedreven schroeven is dat normaal gesproken, niet mogelijk. Het ingestelde toerental wordt immers vastgehouden door de regulateur. In de zeevaart gebruikt men daarom op veel schepen schroeven met een verstelbare spoed (Controlled Pitch Propellers of CPP’s). De spoed kan dan, afhankelijk van de vermogensvraag, worden vergroot of verkleind om de belasting van de motor te optimaliseren.
Met softwarematige aanpassingen van de brandstofinspuiting maakt Caterpillar het nu mogelijk motoren al vanaf 1300 toeren per minuut hun optimale koppel te laten leveren en dit optimale koppel door te laten lopen tot 1800 toeren per minuut. Wanneer bijvoorbeeld een zandpomp zwaar wordt belast draait hij 1300 toeren. Wanneer de pomp lichter wordt belast gaat het toerental omhoog tot de belasting weer optimaal is. Dat verbetert het rendement van motor en pomp.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

WOSR maakt scheepsdiesel efficiënter | Schuttevaer.nl

WOSR maakt scheepsdiesel efficiënter

Caterpillar heeft een techniek ontwikkeld waarbij het toerental van de dieselmotor zich aanpast aan de belastingvraag van de schroef terwijl het volledige vermogen leverbaar blijft. De gebruikte techniek heet Wide Operating Speed Range (WOSR). Het is een van oorsprong Nederlandse vinding die is ontwikkeld voor de aandrijving van zandpompen in de baggerindustrie. Het systeem maakt het mogelijk om een hoog koppel te leveren over een breed toerentalbereik.

WOSR maakt scheepsdiesel efficiënter

Bij dieselelektrische voortstuwing was dit al mogelijk. Als de belasting daalt gaat het toerental van de elektromotor omhoog en stijgt de belasting, dan daalt het toerental. De generatoren die de stroom leveren worden zo steeds optimaal belast. Bij direct door een dieselmotor aangedreven schroeven is dat normaal gesproken, niet mogelijk. Het ingestelde toerental wordt immers vastgehouden door de regulateur. In de zeevaart gebruikt men daarom op veel schepen schroeven met een verstelbare spoed (Controlled Pitch Propellers of CPP’s). De spoed kan dan, afhankelijk van de vermogensvraag, worden vergroot of verkleind om de belasting van de motor te optimaliseren.
Met softwarematige aanpassingen van de brandstofinspuiting maakt Caterpillar het nu mogelijk motoren al vanaf 1300 toeren per minuut hun optimale koppel te laten leveren en dit optimale koppel door te laten lopen tot 1800 toeren per minuut. Wanneer bijvoorbeeld een zandpomp zwaar wordt belast draait hij 1300 toeren. Wanneer de pomp lichter wordt belast gaat het toerental omhoog tot de belasting weer optimaal is. Dat verbetert het rendement van motor en pomp.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer