‘Rondvaartschippers hebben een goed leven in Amsterdam’

Rosanne de Boer werd speciaal tot rondvaartschipper op de Amsterdamse wateren opgeleid en vaart zowel voor rondvaartbedrijf Stromma (v/h Canal Company) als salonbootrederij Cruise With Us. Een mooi leven met wat minpunten.

‘Rondvaartschippers hebben een goed leven in Amsterdam'
  • Rosanne de Boer werd speciaal tot rondvaartschipper opgeleid

  • ‘Heel kwalijk dat een klein vaarbewijs genoeg is voor rondvaart zonder dak’

Door Heere Heeresma jr.
Rosanne de Boer (1986) noemt Amsterdam haar enige echte grote liefde. Ze werd geboren in De Pijp en groeide op aan de rand van het centrum bij de molen van Brouwerij ’t IJ. Haar moeder is verpleegster, haar vader muzikant. Voor de deur lag hun pruttelbootje van 4 pk.

De eerste stap naar het varen was een baan als receptioniste in Hotel Damrak. Rosanne vond het superleuk om met toeristen te werken, maar haar bazen waren de beruchte Israëlische familie Barazani. ‘Het hotel was gewoon schandalig: smerig, hoge prijzen, slechte service. Ik zag hoe het daar ging met de administratie, het klopte allemaal niet. Maar ik vond het werk zelf heel leuk.

Opleiding ontwikkeld

‘En op een dag las ik in De Echo een advertentie: Houdt u van varen, houdt van de Amsterdamse grachten? Wordt nu rondvaartschipper. Die advertentie was van de rederijen bij elkaar en het Nova College. Mijn oude baas Felix Guttmann heeft met een aantal rederijen en personen de opleiding rondvaartschipper ontwikkeld. Om een rondvaartboot te besturen heb je een Groot Vaarbewijs nodig. En omdat de vergrijzing nogal toesloeg onder de rondvaartschippers hebben ze een opleiding ontwikkeld waarin je alles leert puur voor de grachten en het IJ. ‘

‘Normaal moet je voor een Groot Vaarbewijs eerst vier jaar gevaren hebben, dan moet je examens doen en ben je Schipper Binnenvaart. Maar er zijn natuurlijk heel weinig jongeren die vier jaar gaan varen, dan die examens gaan doen en uiteindelijk op een rondvaartboot terecht komen. Dat gaat allemaal de binnenvaart op. En omdat ze jonge, frisse mensen nodig hadden, hebben ze die opleiding opgericht.’

Beperkt Vaargebied

Rosanne was 21 toen ze in 2009 aan de opleiding begon. De opleiding duurde toen nog anderhalf jaar; vier dagen leren varen van een ervaren rondvaartschipper, een dag naar school voor de theorie. Ze behoort tot de eerste lichting officieel opgeleide rondvaartschippers en kreeg na haar diplomering in 2010 een speldje op het stadhuis als ambassadeur voor de stad.

‘Ik heb een Groot Vaarbewijs Beperkt Vaargebied. Dat is puur voor de Zone 4-wateren, dus ik mag in Amsterdam en op het IJ varen van de NDSM tot aan het Amsterdam-Rijnkanaal. In dat gebied mag ik alles besturen, ook met passagiers. Maar ik heb mijn vaartijd allang opgebouwd, dus ik ben nu bezig met mijn examens binnenvaartpapieren.’
Waarom?

‘Ik vind sowieso dat je altijd moet blijven leren. Plus, mocht het een keer klappen met die rondvaart, dan heb ik al die papieren en kan ik altijd weg.’

Rosanne begon in 2010 als schipper bij rondvaartbedrijf Canal Company (nu Stromma) en werkt sinds 2014 ook bij salonbootrederij Cruise With Us. ‘De afwisseling van twee banen is heel aantrekkelijk. Bij Stromma vaar ik toeristen en bij Cruise is het een luxer segment. Ik heb bij Stromma gevraagd of ze het erg zouden vinden als ik twee dagen in de week bij Cruise With Us ga werken. Daar zaten ze in het begin niet op te wachten, maar ze wilden ook niet dat helemaal wegging, dus zei mijn baas: als je dat graag wil, doe dat dan maar. Je hebt bij Stromma een beschikbaarheidsrooster waar je een soort van je eigen planning kunt maken. Echt een luxe.’

Werken meer rondvaartschippers bij meerdere rederijen?
‘Als ze verstandig zijn niet, want belastingtechnisch is het niet handig. Van de tweede baan gaat de helft eraf aan belasting, plus dat ik heel veel geld moet terugbetalen aan de belasting. Je wordt echt gestraft voor twee vaste banen.’

Giethoornbesluit

Hoe ervoer ze als personeel de Amsterdamse vergunningenkwestie?
‘Onzekerheid, maar ik heb me nooit heel erg druk gemaakt om mijn baan. Als ze ook zouden invoeren dat het Giethoornbesluit hier niet meer geldt, dat je op een Klein Vaarbewijs met meer dan 12 personen mag varen, dan zouden wij Groot Vaarbewijsschippers daar geen probleem mee hebben.’

De schippers met een Klein Vaarbewijs op de grachten zijn Rosanne een doorn in het oog. ‘Je hoeft alleen maar via het internet een examentje te doen. En je hoort ze schreeuwen over de marifoon en elkaar uitschelden. Totaal niet professioneel. Je hebt rondvaartboten waar het dak vanaf is gezaagd en dan is het ineens een open rondvaartboot die bestuurd mag worden met een Klein Vaarbewijs. Dat betekent dat er nu boten rondvaren met 70 personen en een Klein Vaarbewijsschipper. Dat vind ik heel kwalijk.’

Arbo

Rosanne heeft klachten aan haar linkerschouder door een slechte positie achter het roer. ‘Je stuurt met links en geeft gas met rechts. Slijmbeursontstekingen in schouders zijn geen onbekend kwaaltje bij schippers. Veel boten zijn niet gebouwd met de Arbo-eisen van tegenwoordig. Bij sommige boten kun je met je benen onder het stuur, maar bij de oudere moet je voorover reiken. In de boten van Cruise With Us kan ik achter het roer staan, maar de meeste boten zijn laag en je kan er überhaupt niet staan.

‘Dus ik heb nu met Stromma de afspraak dat ik meer op de nieuwere boten vaar met goeie stuurstanden en alles onder handbereik. En sinds ik dit werk doe ben ik 30 kilo aangekomen. Je krijgt te weinig beweging. Het is moeilijk om als je de hele dag vaart ’s avonds nog eens te gaan sporten. Maar goed, schippers hebben altijd een hoop te zeiken, maar eigenlijk hebben we een heel goed leven hier in Amsterdam. Ik sop ’s ochtends m’n bootje af en zie de Westertoren. Ik heb niet heel veel meer nodig.’

‘Rondvaartschippers hebben een goed leven in Amsterdam’ | Schuttevaer.nl

‘Rondvaartschippers hebben een goed leven in Amsterdam’

Rosanne de Boer werd speciaal tot rondvaartschipper op de Amsterdamse wateren opgeleid en vaart zowel voor rondvaartbedrijf Stromma (v/h Canal Company) als salonbootrederij Cruise With Us. Een mooi leven met wat minpunten.

‘Rondvaartschippers hebben een goed leven in Amsterdam'
  • Rosanne de Boer werd speciaal tot rondvaartschipper opgeleid

  • ‘Heel kwalijk dat een klein vaarbewijs genoeg is voor rondvaart zonder dak’

Door Heere Heeresma jr.
Rosanne de Boer (1986) noemt Amsterdam haar enige echte grote liefde. Ze werd geboren in De Pijp en groeide op aan de rand van het centrum bij de molen van Brouwerij ’t IJ. Haar moeder is verpleegster, haar vader muzikant. Voor de deur lag hun pruttelbootje van 4 pk.

De eerste stap naar het varen was een baan als receptioniste in Hotel Damrak. Rosanne vond het superleuk om met toeristen te werken, maar haar bazen waren de beruchte Israëlische familie Barazani. ‘Het hotel was gewoon schandalig: smerig, hoge prijzen, slechte service. Ik zag hoe het daar ging met de administratie, het klopte allemaal niet. Maar ik vond het werk zelf heel leuk.

Opleiding ontwikkeld

‘En op een dag las ik in De Echo een advertentie: Houdt u van varen, houdt van de Amsterdamse grachten? Wordt nu rondvaartschipper. Die advertentie was van de rederijen bij elkaar en het Nova College. Mijn oude baas Felix Guttmann heeft met een aantal rederijen en personen de opleiding rondvaartschipper ontwikkeld. Om een rondvaartboot te besturen heb je een Groot Vaarbewijs nodig. En omdat de vergrijzing nogal toesloeg onder de rondvaartschippers hebben ze een opleiding ontwikkeld waarin je alles leert puur voor de grachten en het IJ. ‘

‘Normaal moet je voor een Groot Vaarbewijs eerst vier jaar gevaren hebben, dan moet je examens doen en ben je Schipper Binnenvaart. Maar er zijn natuurlijk heel weinig jongeren die vier jaar gaan varen, dan die examens gaan doen en uiteindelijk op een rondvaartboot terecht komen. Dat gaat allemaal de binnenvaart op. En omdat ze jonge, frisse mensen nodig hadden, hebben ze die opleiding opgericht.’

Beperkt Vaargebied

Rosanne was 21 toen ze in 2009 aan de opleiding begon. De opleiding duurde toen nog anderhalf jaar; vier dagen leren varen van een ervaren rondvaartschipper, een dag naar school voor de theorie. Ze behoort tot de eerste lichting officieel opgeleide rondvaartschippers en kreeg na haar diplomering in 2010 een speldje op het stadhuis als ambassadeur voor de stad.

‘Ik heb een Groot Vaarbewijs Beperkt Vaargebied. Dat is puur voor de Zone 4-wateren, dus ik mag in Amsterdam en op het IJ varen van de NDSM tot aan het Amsterdam-Rijnkanaal. In dat gebied mag ik alles besturen, ook met passagiers. Maar ik heb mijn vaartijd allang opgebouwd, dus ik ben nu bezig met mijn examens binnenvaartpapieren.’
Waarom?

‘Ik vind sowieso dat je altijd moet blijven leren. Plus, mocht het een keer klappen met die rondvaart, dan heb ik al die papieren en kan ik altijd weg.’

Rosanne begon in 2010 als schipper bij rondvaartbedrijf Canal Company (nu Stromma) en werkt sinds 2014 ook bij salonbootrederij Cruise With Us. ‘De afwisseling van twee banen is heel aantrekkelijk. Bij Stromma vaar ik toeristen en bij Cruise is het een luxer segment. Ik heb bij Stromma gevraagd of ze het erg zouden vinden als ik twee dagen in de week bij Cruise With Us ga werken. Daar zaten ze in het begin niet op te wachten, maar ze wilden ook niet dat helemaal wegging, dus zei mijn baas: als je dat graag wil, doe dat dan maar. Je hebt bij Stromma een beschikbaarheidsrooster waar je een soort van je eigen planning kunt maken. Echt een luxe.’

Werken meer rondvaartschippers bij meerdere rederijen?
‘Als ze verstandig zijn niet, want belastingtechnisch is het niet handig. Van de tweede baan gaat de helft eraf aan belasting, plus dat ik heel veel geld moet terugbetalen aan de belasting. Je wordt echt gestraft voor twee vaste banen.’

Giethoornbesluit

Hoe ervoer ze als personeel de Amsterdamse vergunningenkwestie?
‘Onzekerheid, maar ik heb me nooit heel erg druk gemaakt om mijn baan. Als ze ook zouden invoeren dat het Giethoornbesluit hier niet meer geldt, dat je op een Klein Vaarbewijs met meer dan 12 personen mag varen, dan zouden wij Groot Vaarbewijsschippers daar geen probleem mee hebben.’

De schippers met een Klein Vaarbewijs op de grachten zijn Rosanne een doorn in het oog. ‘Je hoeft alleen maar via het internet een examentje te doen. En je hoort ze schreeuwen over de marifoon en elkaar uitschelden. Totaal niet professioneel. Je hebt rondvaartboten waar het dak vanaf is gezaagd en dan is het ineens een open rondvaartboot die bestuurd mag worden met een Klein Vaarbewijs. Dat betekent dat er nu boten rondvaren met 70 personen en een Klein Vaarbewijsschipper. Dat vind ik heel kwalijk.’

Arbo

Rosanne heeft klachten aan haar linkerschouder door een slechte positie achter het roer. ‘Je stuurt met links en geeft gas met rechts. Slijmbeursontstekingen in schouders zijn geen onbekend kwaaltje bij schippers. Veel boten zijn niet gebouwd met de Arbo-eisen van tegenwoordig. Bij sommige boten kun je met je benen onder het stuur, maar bij de oudere moet je voorover reiken. In de boten van Cruise With Us kan ik achter het roer staan, maar de meeste boten zijn laag en je kan er überhaupt niet staan.

‘Dus ik heb nu met Stromma de afspraak dat ik meer op de nieuwere boten vaar met goeie stuurstanden en alles onder handbereik. En sinds ik dit werk doe ben ik 30 kilo aangekomen. Je krijgt te weinig beweging. Het is moeilijk om als je de hele dag vaart ’s avonds nog eens te gaan sporten. Maar goed, schippers hebben altijd een hoop te zeiken, maar eigenlijk hebben we een heel goed leven hier in Amsterdam. Ik sop ’s ochtends m’n bootje af en zie de Westertoren. Ik heb niet heel veel meer nodig.’