Graag normaal dag- en nachtritme

Schipper-eigenaar Rogier van Zanten en zijn stuurman Hendrik Roulaux varen op de duwboot Jamaica. Momenteel zitten ze in het baggerwerk. Dat bevalt Van Zanten het beste, omdat hij dan overdag werkt, ’s nachts slaapt en in het weekend vrij is.

Graag normaal dag- en nachtritme
  • Baggerwerk bevalt eigenaar duwboot Jamaica het best
  • ‘Prima naar mijn zin, maar fiscaal doe ik het niet goed’

Door Henriette Driesen-Joanknecht
‘In het andere werk dat wij doen, lig je meestal overdag stil en vaar je ’s nachts. Dat ik het weekend vrij ben, komt goed uit, omdat mijn vrouw en kinderen aan de wal wonen.’

Zijn vrouw vindt varen overigens helemaal niks. Ze heeft een baan bij Arbode Maritiem in Giessen. ‘Het komt erop neer dat zij inspringt op alle wetten waaraan wij moeten voldoen. Zij is mede-aandeelhouder en gaat bijvoorbeeld ook schepen af voor een risico-inventarisatie. Ze zit anders in elkaar dan ik. Wat ik als vrijheid ervaar bij het varen, ervaart zij als een beperking.’

Rogier koos bewust voor een schip en een huis aan de wal. ‘Ik wil gewoon lekker leven. Ik heb het prima naar mijn zin, maar zakelijk gezien moet ik veranderen. Fiscaal doe ik het niet goed. Van elke euro die je verdient moet je de helft weer wegbrengen. Als je schuld hebt is het minder. Een eigen huis biedt ook een fiscaal voordeel.’

Rustgevende naam

Deze Jamaica is zijn tweede boot. Hij bezit haar 11 jaar. De naam vond hij gewoon mooi. ‘Ik was nog nooit op Jamaica geweest. Jamaica klonk rustgevend. Later ben ik op huwelijksreis naar Jamaica geweest’, vertelt hij. De naam wekt overigens ook andere associaties op. Rogier herinnert zich dat er achter het Centraal Station in Amsterdam werd gevraagd of hij verdovende middelen verkocht.

Rogier kocht een duwboot, omdat hij min of meer bij toeval in dat segment terechtkwam. ‘Ik begon als matroos op de cementtanker Egbertine en werkte daarna op de duwboot Parlion. Mijn baas ging aan de wal en begon met duwbakken, toen heb ik een duwbootje gekocht en ben bij hem gaan varen. Dat was in 1988. Tot drie jaar geleden deed ik dat werk, toen dat slechter werd ben ik bij Provaart gaan varen. Dat bevalt me goed.’

Stuurman

Hij voorziet een prima toekomst voor de duwvaart. ‘Met een duwboot ben je redelijk flexibel. Er kan van alles voor. Ik denk daarom dat het wel blijft doorgaan.’

Zijn eigen toekomst ligt in elk geval op het water. ‘Ik kan het water niet missen. Als ik hard moet werken mopper ik, maar als ik drie weken vakantie heb gehad ben ik blij om weer te gaan varen. De afwisseling bevalt me. Overal ben je het weleens zat.’

Zijn stuurman Hendrik vaart sinds 2003. Daarvoor deed hij productiewerk. Hij kwam op het idee toen hij de splijtbakken zag lossen bij de steenbrekerij waar hij aan de lopende band stond. ‘Ik ging nadenken of varen iets voor mij was. Ik werk nu drie jaar bij deze baas.’

Hendrik wil stuurman blijven, omdat hij niet meer verantwoordelijkheid wil. ‘Hij kan alles’, meldt zijn baas. Maar Hendrik ziet zichzelf ook niet dagelijks 15 uur in de stuurstoel zitten.

Hij trekt er in zijn vrije tijd het liefst op uit. Het liefst naar Giethoorn. ‘Ik neem dan een hotelletje of ga met een tentje. Dat vind ik eigenlijk het leukste. Ik houd erg van natuur. De omgeving is er mooi. Ik heb laatst nog een bootje gehuurd. Het is er gemoedelijk. Ik kom er tot rust.’

Dat tot rust komen is niet voor iedereen weggelegd, lacht zijn baas. ‘Ik ben er laatst ook geweest. Ik had Giethoorn nog nooit gezien, maar ik vond het verschrikkelijk druk.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Jamaica. Lengte: 30 meter. Breedte: 7,40 meter. Diepgang: 2,20 meter. Tonnage: 72 ton. Motor: 700 pk Kromhout. Europanummer: 2006797. Bouwjaar: 1969. Eigenaar: R.M. van Zanten. Thuishaven: Ammerzoden.

Graag normaal dag- en nachtritme | Schuttevaer.nl

Graag normaal dag- en nachtritme

Schipper-eigenaar Rogier van Zanten en zijn stuurman Hendrik Roulaux varen op de duwboot Jamaica. Momenteel zitten ze in het baggerwerk. Dat bevalt Van Zanten het beste, omdat hij dan overdag werkt, ’s nachts slaapt en in het weekend vrij is.

Graag normaal dag- en nachtritme
  • Baggerwerk bevalt eigenaar duwboot Jamaica het best
  • ‘Prima naar mijn zin, maar fiscaal doe ik het niet goed’

Door Henriette Driesen-Joanknecht
‘In het andere werk dat wij doen, lig je meestal overdag stil en vaar je ’s nachts. Dat ik het weekend vrij ben, komt goed uit, omdat mijn vrouw en kinderen aan de wal wonen.’

Zijn vrouw vindt varen overigens helemaal niks. Ze heeft een baan bij Arbode Maritiem in Giessen. ‘Het komt erop neer dat zij inspringt op alle wetten waaraan wij moeten voldoen. Zij is mede-aandeelhouder en gaat bijvoorbeeld ook schepen af voor een risico-inventarisatie. Ze zit anders in elkaar dan ik. Wat ik als vrijheid ervaar bij het varen, ervaart zij als een beperking.’

Rogier koos bewust voor een schip en een huis aan de wal. ‘Ik wil gewoon lekker leven. Ik heb het prima naar mijn zin, maar zakelijk gezien moet ik veranderen. Fiscaal doe ik het niet goed. Van elke euro die je verdient moet je de helft weer wegbrengen. Als je schuld hebt is het minder. Een eigen huis biedt ook een fiscaal voordeel.’

Rustgevende naam

Deze Jamaica is zijn tweede boot. Hij bezit haar 11 jaar. De naam vond hij gewoon mooi. ‘Ik was nog nooit op Jamaica geweest. Jamaica klonk rustgevend. Later ben ik op huwelijksreis naar Jamaica geweest’, vertelt hij. De naam wekt overigens ook andere associaties op. Rogier herinnert zich dat er achter het Centraal Station in Amsterdam werd gevraagd of hij verdovende middelen verkocht.

Rogier kocht een duwboot, omdat hij min of meer bij toeval in dat segment terechtkwam. ‘Ik begon als matroos op de cementtanker Egbertine en werkte daarna op de duwboot Parlion. Mijn baas ging aan de wal en begon met duwbakken, toen heb ik een duwbootje gekocht en ben bij hem gaan varen. Dat was in 1988. Tot drie jaar geleden deed ik dat werk, toen dat slechter werd ben ik bij Provaart gaan varen. Dat bevalt me goed.’

Stuurman

Hij voorziet een prima toekomst voor de duwvaart. ‘Met een duwboot ben je redelijk flexibel. Er kan van alles voor. Ik denk daarom dat het wel blijft doorgaan.’

Zijn eigen toekomst ligt in elk geval op het water. ‘Ik kan het water niet missen. Als ik hard moet werken mopper ik, maar als ik drie weken vakantie heb gehad ben ik blij om weer te gaan varen. De afwisseling bevalt me. Overal ben je het weleens zat.’

Zijn stuurman Hendrik vaart sinds 2003. Daarvoor deed hij productiewerk. Hij kwam op het idee toen hij de splijtbakken zag lossen bij de steenbrekerij waar hij aan de lopende band stond. ‘Ik ging nadenken of varen iets voor mij was. Ik werk nu drie jaar bij deze baas.’

Hendrik wil stuurman blijven, omdat hij niet meer verantwoordelijkheid wil. ‘Hij kan alles’, meldt zijn baas. Maar Hendrik ziet zichzelf ook niet dagelijks 15 uur in de stuurstoel zitten.

Hij trekt er in zijn vrije tijd het liefst op uit. Het liefst naar Giethoorn. ‘Ik neem dan een hotelletje of ga met een tentje. Dat vind ik eigenlijk het leukste. Ik houd erg van natuur. De omgeving is er mooi. Ik heb laatst nog een bootje gehuurd. Het is er gemoedelijk. Ik kom er tot rust.’

Dat tot rust komen is niet voor iedereen weggelegd, lacht zijn baas. ‘Ik ben er laatst ook geweest. Ik had Giethoorn nog nooit gezien, maar ik vond het verschrikkelijk druk.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Jamaica. Lengte: 30 meter. Breedte: 7,40 meter. Diepgang: 2,20 meter. Tonnage: 72 ton. Motor: 700 pk Kromhout. Europanummer: 2006797. Bouwjaar: 1969. Eigenaar: R.M. van Zanten. Thuishaven: Ammerzoden.