Tweede generatie Reitsma en Veth verbetert Rijnpassagiersschepen

Passagiersreder André Reitsma noemt Veth Propulsion ‘een voorbeeld voor de sector, zoals ze luisteren naar de vraag van de klant’. Op de beurs Construction & Shipping Industry in Gorinchem tekende zoon Robert Reitsma als directeur van Scylla AG het contract voor de levering van Veth-producten voor twee in aanbouw zijnde Rijnpassagiersschepen van 135 meter.

Reitsma en Veth
  • Contracten voor twee nieuwe 135-meterschepen

Door Dirk van der Meulen
In 1984 nam Reitsma de eerste boegschroef af van Veth Propulsion. ‘Die staat er nu nog steeds in’, zegt hij trots in het bijzijn van oprichter Jan Veth en zijn zoon Erik, die bij Veth Propulsion de directie voert samen met technisch directeur Marco Huisman. ‘We zijn het natuurlijk niet altijd eens, maar het wordt altijd opgelost. Hun schoorsteen moet roken, net als die van ons’, zegt André Reitsma en voegt eraan toe: ‘Hun service is hun kracht.’

Logisch, vindt Henk Ebbers, account manager bij Veth Propulsion. ‘De grootste schrik van een rederij is stilliggen met passagiers aan boord vanwege een storing. Je doet er alles aan om dat te voorkomen.’

Units op maat

Op de stand van Veth Propulsion komen de verhalen los over units die op maat werden gemaakt toen een boegschroef van de concurrentie vastliep. En het schadegeval na een stuk hout in de schroef, waarbij de monteurs van Veth de volgende dag al in het Oostenrijkse Linz aan boord stapten. Veth Propulsion heeft alle kritische delen van de thrusters op voorraad staan om problemen bij calamiteiten te beperken en snelle service te garanderen.

De relatie van de Reitsma’s met de Veth’s houdt nu al twee generaties stand. Volgens beiden doordat ze elkaar continu de ruimte geven om de voortstuwingstrein aan boord van passagiersschepen voortdurend te optimaliseren. Daarbij staan geluid en rendement voorop. ‘We doen het zakelijk, maar we zouden het ook net zo goed op de rand van een bierviltje kunnen tekenen’, lacht Reitsma senior. Technisch directeur Marco Huisman is vol bewondering over de innovatiekracht van de Reitsma’s. ‘Daar is geen drempel voor, ze doen alles zelf, hebben steeds de regie in handen. Robert Reitsma is bij elk nieuw schip weer aan het kijken naar verbetering. Door zijn innovatieve ideeën en durf om dit ook werkelijk uit te voeren, worden bij elk nieuw schip stappen vooruit gemaakt.’

Ze zijn de tel al bijna kwijt. Bijna elk jaar was er weer een nieuw schip, al zeker meer dan 20 met zo’n 30 thrusters en 20 boegschroeven. De twee nieuwe schepen worden voorzien van twee contraroterende voortstuwingsinstallaties (Veth Z-drive, type VZ-800-CR) en één boegschroef (Veth Compact Jet, type CJ-1200V).

Robert Reitsma is intussen alweer met een touroperator bezig over twee nieuwe 110-meterschepen. ‘Het blijven onze schepen, maar ze zijn beter geworden door het overleg met de klant.’

Tweede generatie Reitsma en Veth verbetert Rijnpassagiersschepen | Schuttevaer.nl

Tweede generatie Reitsma en Veth verbetert Rijnpassagiersschepen

Passagiersreder André Reitsma noemt Veth Propulsion ‘een voorbeeld voor de sector, zoals ze luisteren naar de vraag van de klant’. Op de beurs Construction & Shipping Industry in Gorinchem tekende zoon Robert Reitsma als directeur van Scylla AG het contract voor de levering van Veth-producten voor twee in aanbouw zijnde Rijnpassagiersschepen van 135 meter.

Reitsma en Veth
  • Contracten voor twee nieuwe 135-meterschepen

Door Dirk van der Meulen
In 1984 nam Reitsma de eerste boegschroef af van Veth Propulsion. ‘Die staat er nu nog steeds in’, zegt hij trots in het bijzijn van oprichter Jan Veth en zijn zoon Erik, die bij Veth Propulsion de directie voert samen met technisch directeur Marco Huisman. ‘We zijn het natuurlijk niet altijd eens, maar het wordt altijd opgelost. Hun schoorsteen moet roken, net als die van ons’, zegt André Reitsma en voegt eraan toe: ‘Hun service is hun kracht.’

Logisch, vindt Henk Ebbers, account manager bij Veth Propulsion. ‘De grootste schrik van een rederij is stilliggen met passagiers aan boord vanwege een storing. Je doet er alles aan om dat te voorkomen.’

Units op maat

Op de stand van Veth Propulsion komen de verhalen los over units die op maat werden gemaakt toen een boegschroef van de concurrentie vastliep. En het schadegeval na een stuk hout in de schroef, waarbij de monteurs van Veth de volgende dag al in het Oostenrijkse Linz aan boord stapten. Veth Propulsion heeft alle kritische delen van de thrusters op voorraad staan om problemen bij calamiteiten te beperken en snelle service te garanderen.

De relatie van de Reitsma’s met de Veth’s houdt nu al twee generaties stand. Volgens beiden doordat ze elkaar continu de ruimte geven om de voortstuwingstrein aan boord van passagiersschepen voortdurend te optimaliseren. Daarbij staan geluid en rendement voorop. ‘We doen het zakelijk, maar we zouden het ook net zo goed op de rand van een bierviltje kunnen tekenen’, lacht Reitsma senior. Technisch directeur Marco Huisman is vol bewondering over de innovatiekracht van de Reitsma’s. ‘Daar is geen drempel voor, ze doen alles zelf, hebben steeds de regie in handen. Robert Reitsma is bij elk nieuw schip weer aan het kijken naar verbetering. Door zijn innovatieve ideeën en durf om dit ook werkelijk uit te voeren, worden bij elk nieuw schip stappen vooruit gemaakt.’

Ze zijn de tel al bijna kwijt. Bijna elk jaar was er weer een nieuw schip, al zeker meer dan 20 met zo’n 30 thrusters en 20 boegschroeven. De twee nieuwe schepen worden voorzien van twee contraroterende voortstuwingsinstallaties (Veth Z-drive, type VZ-800-CR) en één boegschroef (Veth Compact Jet, type CJ-1200V).

Robert Reitsma is intussen alweer met een touroperator bezig over twee nieuwe 110-meterschepen. ‘Het blijven onze schepen, maar ze zijn beter geworden door het overleg met de klant.’