Willy vaart op schip van zijn vrouw

Willy Peters vaart met zijn vrouw op de 1300-tonner Chila. Zij is eigenaar van het schip, want Willy stopte ooit tegen de zin van de bank en kon daardoor voorlopig niet meer voor zichzelf beginnen. Zijn vrouw kreeg wel een financiering rond.

Willy vaart op schip van zijn vrouw
  • ‘Op een
    nieuwbouwschip krijg je niet meer betaald’
  • ‘Duiken is heel erg ontspannend’

Door Henriette
Driesen-Joanknecht

‘We zijn met dit
schip weer terug bij de eerste bank waar ik begon en we hebben alles zo simpel
mogelijk gehouden. We zitten gewoon in Wessem. Dat heb ik geleerd van mijn
slechte ervaring. Nog een keer zoiets meemaken willen we niet, daarom varen we
ook op een oud schip. Mijn huidige vrouw was niet betrokken bij het vorige
schip en daardoor kon zij wel een schip kopen.’

De Chila is het
tweede schip dat het echtpaar samen heeft. ‘Na mijn laatste schip hebben we
voor twee bazen gewerkt en 5,5 jaar geleden zijn we voor onszelf begonnen.’

Het echtpaar ziet
zichzelf niet snel een nieuw schip kopen. Dat heeft volgens hen niet veel
voordelen. Bovendien zijn ze op dit schip bijna elk weekend vrij en dat is ook
wel lekker met de kinderen. ‘Op een nieuw schip krijg je niet meer betaald. Dus
dan maakt het uit of je nu een paar ton schuld hebt of een paar miljoen. We
hebben twee dochters van 9 en 12 en we vinden het niet leuk als ze elk weekend mee
moeten varen. We rijden meestal op vrijdag naar Limburg en gaan op zondag
terug.’

Schipperszoon

Willy is een
schipperszoon. Zijn vrouw is van de wal, maar het bevalt haar goed aan boord,
zolang de kinderen het op het internaat naar hun zin hebben. En dat is zo, want
meestal hebben de meiden geen tijd voor hun ouders om via de telefoon hun
verhaal te doen, constateert Willy.

Zijn vader voer op
de Sjenet. Officieel hoorde er een streepje tussen die naam, maar dat waren ze
bij de belastingdienst vergeten en dus schreef de familie de scheepsnaam ook
aan elkaar. Willy’s vader kocht destijds de Kempenaar Willy-P, waarop Willy en
zijn broer konden varen. Later voer Willy met zijn eerste vrouw op de Sjenet.

De Chila vaart in
Nederland en België. In Duitsland komt zij niet. Het vaargebied bevalt goed,
want het is niet te ver weg. ‘Al varen we natuurlijk ook naar Groningen en dat
is vanaf Limburg ook niet naast de deur.’

Crisis

De toekomst voor
schepen als de Chila ziet Willy niet al te somber in. ‘Het is altijd nog goed
gekomen en dat zal nu ook zo zijn. Ik vaar toch op mijn gemakje al het hele
jaar door. Het enige verschil is dat ik voorheen een reis had voordat ik ging
lossen en nu is dat erna. Echt lang gelegen heb ik nog niet.’

De toekomst van de
binnenvaart ziet hij in elk geval niet in gevaar komen. ‘Ik verwacht dat die
nodig blijft, maar van mijn mogen bedrijven wel meer gepusht worden om van de
binnenvaart gebruik te maken.’

Het woord crisis
bekijkt Willy met enige scepsis. ‘Echt slecht is het niet. Het loopt nu wat
minder, maar over het geheel genomen is het niet slecht. Goed, je zult een keer
minder op vakantie kunnen, maar daar lig ik niet wakker van. Straks kletst de
staat weer positief en dan durven de mensen weer wat te kopen. Aan de andere
kant. Ik kom weleens in het Outletcenter in Roermond en daar dragen mensen
televisies naar buiten die bij mij niet in de woonkamer passen. We lopen
allemaal ook nog niet op een droge boterham te knagen. Crisis wordt de mensen
ook aangepraat’, concludeert hij.

Duiksport

In zijn vrije tijd
duikt Willy graag met zijn oudste dochter. De jongste mag nog niet. ‘Vanaf 10
jaar mogen kinderen een cursus doen en dan mogen ze duiken tot 12 meter diep. De
oudste mag nu tot 18 meter. Ze krijgen eerst theorie en dan praktijklessen en
kinderen mogen ook niet met iedereen duiken. Er moet minimaal een divemaster
mee of een ouder met een brevet.’

Willy duikt in de
Buitenmolenplas in Panheel en is er lid van de duikclub. Ook op Zeeland duikt
hij graag. Hij kwam jaren geleden in aanraking met duiken tijdens een vakantie
in Jamaica. ‘Duiken is heel erg ontspannend. Je hebt niks om je heen. Ook in
Nederland is er genoeg te zien onder water. In Zeeland is het heel mooi. Er
zijn veel verschillende vissen.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Chila. Lengte:
80 meter. Breedte: 9,20 meter. Diepgang: 2,76 meter. Tonnage: 1361. Europanummer:
2302116. Motor: 2 x BAM Deutz, 420 pk. Bouwjaar: 1927. Thuishaven: Maasbracht. Eigenaar:
CMD Jouvernaar Chila.

Willy vaart op schip van zijn vrouw | Schuttevaer.nl

Willy vaart op schip van zijn vrouw

Willy Peters vaart met zijn vrouw op de 1300-tonner Chila. Zij is eigenaar van het schip, want Willy stopte ooit tegen de zin van de bank en kon daardoor voorlopig niet meer voor zichzelf beginnen. Zijn vrouw kreeg wel een financiering rond.

Willy vaart op schip van zijn vrouw
  • ‘Op een
    nieuwbouwschip krijg je niet meer betaald’
  • ‘Duiken is heel erg ontspannend’

Door Henriette
Driesen-Joanknecht

‘We zijn met dit
schip weer terug bij de eerste bank waar ik begon en we hebben alles zo simpel
mogelijk gehouden. We zitten gewoon in Wessem. Dat heb ik geleerd van mijn
slechte ervaring. Nog een keer zoiets meemaken willen we niet, daarom varen we
ook op een oud schip. Mijn huidige vrouw was niet betrokken bij het vorige
schip en daardoor kon zij wel een schip kopen.’

De Chila is het
tweede schip dat het echtpaar samen heeft. ‘Na mijn laatste schip hebben we
voor twee bazen gewerkt en 5,5 jaar geleden zijn we voor onszelf begonnen.’

Het echtpaar ziet
zichzelf niet snel een nieuw schip kopen. Dat heeft volgens hen niet veel
voordelen. Bovendien zijn ze op dit schip bijna elk weekend vrij en dat is ook
wel lekker met de kinderen. ‘Op een nieuw schip krijg je niet meer betaald. Dus
dan maakt het uit of je nu een paar ton schuld hebt of een paar miljoen. We
hebben twee dochters van 9 en 12 en we vinden het niet leuk als ze elk weekend mee
moeten varen. We rijden meestal op vrijdag naar Limburg en gaan op zondag
terug.’

Schipperszoon

Willy is een
schipperszoon. Zijn vrouw is van de wal, maar het bevalt haar goed aan boord,
zolang de kinderen het op het internaat naar hun zin hebben. En dat is zo, want
meestal hebben de meiden geen tijd voor hun ouders om via de telefoon hun
verhaal te doen, constateert Willy.

Zijn vader voer op
de Sjenet. Officieel hoorde er een streepje tussen die naam, maar dat waren ze
bij de belastingdienst vergeten en dus schreef de familie de scheepsnaam ook
aan elkaar. Willy’s vader kocht destijds de Kempenaar Willy-P, waarop Willy en
zijn broer konden varen. Later voer Willy met zijn eerste vrouw op de Sjenet.

De Chila vaart in
Nederland en België. In Duitsland komt zij niet. Het vaargebied bevalt goed,
want het is niet te ver weg. ‘Al varen we natuurlijk ook naar Groningen en dat
is vanaf Limburg ook niet naast de deur.’

Crisis

De toekomst voor
schepen als de Chila ziet Willy niet al te somber in. ‘Het is altijd nog goed
gekomen en dat zal nu ook zo zijn. Ik vaar toch op mijn gemakje al het hele
jaar door. Het enige verschil is dat ik voorheen een reis had voordat ik ging
lossen en nu is dat erna. Echt lang gelegen heb ik nog niet.’

De toekomst van de
binnenvaart ziet hij in elk geval niet in gevaar komen. ‘Ik verwacht dat die
nodig blijft, maar van mijn mogen bedrijven wel meer gepusht worden om van de
binnenvaart gebruik te maken.’

Het woord crisis
bekijkt Willy met enige scepsis. ‘Echt slecht is het niet. Het loopt nu wat
minder, maar over het geheel genomen is het niet slecht. Goed, je zult een keer
minder op vakantie kunnen, maar daar lig ik niet wakker van. Straks kletst de
staat weer positief en dan durven de mensen weer wat te kopen. Aan de andere
kant. Ik kom weleens in het Outletcenter in Roermond en daar dragen mensen
televisies naar buiten die bij mij niet in de woonkamer passen. We lopen
allemaal ook nog niet op een droge boterham te knagen. Crisis wordt de mensen
ook aangepraat’, concludeert hij.

Duiksport

In zijn vrije tijd
duikt Willy graag met zijn oudste dochter. De jongste mag nog niet. ‘Vanaf 10
jaar mogen kinderen een cursus doen en dan mogen ze duiken tot 12 meter diep. De
oudste mag nu tot 18 meter. Ze krijgen eerst theorie en dan praktijklessen en
kinderen mogen ook niet met iedereen duiken. Er moet minimaal een divemaster
mee of een ouder met een brevet.’

Willy duikt in de
Buitenmolenplas in Panheel en is er lid van de duikclub. Ook op Zeeland duikt
hij graag. Hij kwam jaren geleden in aanraking met duiken tijdens een vakantie
in Jamaica. ‘Duiken is heel erg ontspannend. Je hebt niks om je heen. Ook in
Nederland is er genoeg te zien onder water. In Zeeland is het heel mooi. Er
zijn veel verschillende vissen.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Chila. Lengte:
80 meter. Breedte: 9,20 meter. Diepgang: 2,76 meter. Tonnage: 1361. Europanummer:
2302116. Motor: 2 x BAM Deutz, 420 pk. Bouwjaar: 1927. Thuishaven: Maasbracht. Eigenaar:
CMD Jouvernaar Chila.