Van sleepboot naar 11.000-tonner

Bas van Nes vaart als kapitein op de 11.000-tonner Vinotra 10. Hij begon in de sleepvaart, werkte daarna in de duwvaart en kwam via zijn werkgever in de tankvaart terecht. Het varen met een schip van deze afmetingen valt hem niet tegen.

Bas van Nes

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Het verschilt niet wezenlijk met het varen van een duwstel. Natuurlijk is dit schip kolossaal, maar dat is een duwstel ook. Het belangrijkste is dat je goed vooruit kunt denken en op de camera’s kunt en durft te manoeuvreren. Je moet alles van tevoren berekenen. Dat moet je op een duwstel ook. En het is heel erg belangrijk dat je goede mensen aan dek hebt. Ik vind dat dit schip geweldig vaart’, vertelt hij.

  • Bas van Nes kapitein op Vinotra 10

Van Nes is erg begaan met het schip waarop hij vaart en hij vertelt er graag over. Over de drie ABC-motoren, de apparatuur en hoe ze draaien. ‘Vanuit de stuurhut kan bijna alles worden geregeld, bijvoorbeeld het laden en lossen. Je moet natuurlijk op zo’n groot schip goed rekening houden met de diepgang en zuiging, om schade aan afgemeerde schepen te voorkomen. We draaien meestal alleen met de twee buitenste motoren en dat is dus redelijk zuinig.’

Sleepwerk

Van Nes begon op 17-jarige leeftijd bij Muller in Dordrecht. Familieleden hadden eigen sleepboten, de Bastiaan en de Vooruit. ‘Mijn ouders voeren niet, maar ik zag het bij familieleden. Bij Muller deden we veel baggerwerk en ik werkte mee aan de drinkwaterbekkens in de Biesbosch. Het zand ging naar waar nu de Shell in Moerdijk zit. Dat was toen nog allemaal polder.’

Het was het baggerwerk dat hem in aanraking bracht met de duwvaart. ‘Destijds was volgens mij de duwvaart de toekomst en ik ben overgestapt naar de duwboot Confiance van De Waard. Na een paar jaar kon ik schipper worden bij Kooren op de duwboot IJsselmeer. Ik ben eigenlijk bij Kooren gebleven, hoewel ik in de loop der jaren ook nog af en toe ergens anders heb gewerkt. Bijvoorbeeld op de sleepboot Calypso van Van Gilst op de Oosterscheldewerken, maar ik kwam telkens bij Kooren terug. Ik zit er nu al 27 jaar, 20 jaar in de sleepduwvaart en zeven jaar op tankers.’

De Kooren waar Van Nes werkt is niet de Kooren van de havenslepers. Maar het is wel familie, legt Van Nes uit. ‘Erik Kooren is mijn werkgever en zijn vader is een neef van de Kooren uit Rotterdam. Mijn werkgever komt uit Rozenburg.’

Praktijkman

Van Nes leerde het varen in de praktijk, zoals dat in zijn jonge jaren gebruikelijk was. ‘Ik was met 21 jaar schipper bij Muller, maar toen moest ik in de praktijk nog leren. Ook het varen op duwboten leerde ik in de praktijk. De mooiste tijd was op de sleepboten en de duwboot. Redelijk vrij en je maakte wat mee.’

Gedurende zijn carrière is de binnenvaart enorm veranderd en het werk is lichamelijk minder zwaar geworden. ‘Vroeger had je op een schip bij wijze van spreken een verrekijker, wat poetslappen en een busje Dreft. Daar deed je het mee. Als je ziet wat er tegenwoordig voor materialen en technische apparatuur aan boord is. Het werk is door al het moderne materiaal rustiger geworden voor het personeel. Aan de andere kant hebben we moeten leren om met al die materialen, technische snufjes en computer om te gaan.’

Een ander verschil met vroeger is de regelgeving. ‘Soms denk ik weleens dat het varen bijzaak is geworden ten opzichte van het naleven van regels. Als je de regels overtreedt kan dat enorme gevolgen hebben. Dat maakt het voor het personeel niet makkelijk, want je doet allemaal je best en staat voor je werk.’

Vlootschouw

Van Nes is 60. Hij verwacht tot na zijn 65ste te blijven werken. ‘Mijn vrouw is 10 jaar jonger. Zij wil ook haar werktijd uitdienen en ik heb er geen zin in alleen thuis te zitten. Ik denk dat ik na mijn pensionering nog een week per maand blijf varen.’

Onlangs voer de Vinotra mee in de vlootschouw van de Wereldhavendagen in Rotterdam. Dat was een leuke ervaring, al viel de media-aandacht een beetje tegen. ‘Wij voeren in de vlootschouw voor het podium langs. Het was hartstikke leuk. Er was alleen weinig fimmateriaal. TV Rijnmond filmde alleen op de wal. Wij hebben ’s avonds gelijk naar TV Rijnmond gekeken, maar we zagen ons schip jammer genoeg niet terug.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Vinotra 10. Lengte: 135 meter. Breedte: 22,80 meter. Diepgang: 5,20 meter. Tonnage: 11571. Europanummer: 02333565. Motor: 3 x ABC, 1800 pk. Bouwjaar: 2011. Thuishaven: Rotterdam. Eigenaar: EBC.

Van sleepboot naar 11.000-tonner | Schuttevaer.nl

Van sleepboot naar 11.000-tonner

Bas van Nes vaart als kapitein op de 11.000-tonner Vinotra 10. Hij begon in de sleepvaart, werkte daarna in de duwvaart en kwam via zijn werkgever in de tankvaart terecht. Het varen met een schip van deze afmetingen valt hem niet tegen.

Bas van Nes

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Het verschilt niet wezenlijk met het varen van een duwstel. Natuurlijk is dit schip kolossaal, maar dat is een duwstel ook. Het belangrijkste is dat je goed vooruit kunt denken en op de camera’s kunt en durft te manoeuvreren. Je moet alles van tevoren berekenen. Dat moet je op een duwstel ook. En het is heel erg belangrijk dat je goede mensen aan dek hebt. Ik vind dat dit schip geweldig vaart’, vertelt hij.

  • Bas van Nes kapitein op Vinotra 10

Van Nes is erg begaan met het schip waarop hij vaart en hij vertelt er graag over. Over de drie ABC-motoren, de apparatuur en hoe ze draaien. ‘Vanuit de stuurhut kan bijna alles worden geregeld, bijvoorbeeld het laden en lossen. Je moet natuurlijk op zo’n groot schip goed rekening houden met de diepgang en zuiging, om schade aan afgemeerde schepen te voorkomen. We draaien meestal alleen met de twee buitenste motoren en dat is dus redelijk zuinig.’

Sleepwerk

Van Nes begon op 17-jarige leeftijd bij Muller in Dordrecht. Familieleden hadden eigen sleepboten, de Bastiaan en de Vooruit. ‘Mijn ouders voeren niet, maar ik zag het bij familieleden. Bij Muller deden we veel baggerwerk en ik werkte mee aan de drinkwaterbekkens in de Biesbosch. Het zand ging naar waar nu de Shell in Moerdijk zit. Dat was toen nog allemaal polder.’

Het was het baggerwerk dat hem in aanraking bracht met de duwvaart. ‘Destijds was volgens mij de duwvaart de toekomst en ik ben overgestapt naar de duwboot Confiance van De Waard. Na een paar jaar kon ik schipper worden bij Kooren op de duwboot IJsselmeer. Ik ben eigenlijk bij Kooren gebleven, hoewel ik in de loop der jaren ook nog af en toe ergens anders heb gewerkt. Bijvoorbeeld op de sleepboot Calypso van Van Gilst op de Oosterscheldewerken, maar ik kwam telkens bij Kooren terug. Ik zit er nu al 27 jaar, 20 jaar in de sleepduwvaart en zeven jaar op tankers.’

De Kooren waar Van Nes werkt is niet de Kooren van de havenslepers. Maar het is wel familie, legt Van Nes uit. ‘Erik Kooren is mijn werkgever en zijn vader is een neef van de Kooren uit Rotterdam. Mijn werkgever komt uit Rozenburg.’

Praktijkman

Van Nes leerde het varen in de praktijk, zoals dat in zijn jonge jaren gebruikelijk was. ‘Ik was met 21 jaar schipper bij Muller, maar toen moest ik in de praktijk nog leren. Ook het varen op duwboten leerde ik in de praktijk. De mooiste tijd was op de sleepboten en de duwboot. Redelijk vrij en je maakte wat mee.’

Gedurende zijn carrière is de binnenvaart enorm veranderd en het werk is lichamelijk minder zwaar geworden. ‘Vroeger had je op een schip bij wijze van spreken een verrekijker, wat poetslappen en een busje Dreft. Daar deed je het mee. Als je ziet wat er tegenwoordig voor materialen en technische apparatuur aan boord is. Het werk is door al het moderne materiaal rustiger geworden voor het personeel. Aan de andere kant hebben we moeten leren om met al die materialen, technische snufjes en computer om te gaan.’

Een ander verschil met vroeger is de regelgeving. ‘Soms denk ik weleens dat het varen bijzaak is geworden ten opzichte van het naleven van regels. Als je de regels overtreedt kan dat enorme gevolgen hebben. Dat maakt het voor het personeel niet makkelijk, want je doet allemaal je best en staat voor je werk.’

Vlootschouw

Van Nes is 60. Hij verwacht tot na zijn 65ste te blijven werken. ‘Mijn vrouw is 10 jaar jonger. Zij wil ook haar werktijd uitdienen en ik heb er geen zin in alleen thuis te zitten. Ik denk dat ik na mijn pensionering nog een week per maand blijf varen.’

Onlangs voer de Vinotra mee in de vlootschouw van de Wereldhavendagen in Rotterdam. Dat was een leuke ervaring, al viel de media-aandacht een beetje tegen. ‘Wij voeren in de vlootschouw voor het podium langs. Het was hartstikke leuk. Er was alleen weinig fimmateriaal. TV Rijnmond filmde alleen op de wal. Wij hebben ’s avonds gelijk naar TV Rijnmond gekeken, maar we zagen ons schip jammer genoeg niet terug.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Vinotra 10. Lengte: 135 meter. Breedte: 22,80 meter. Diepgang: 5,20 meter. Tonnage: 11571. Europanummer: 02333565. Motor: 3 x ABC, 1800 pk. Bouwjaar: 2011. Thuishaven: Rotterdam. Eigenaar: EBC.