Zetschipper mist het ondernemerschap niet

Robin Heida vaart als zetschipper op het koppelverband Charly-Arime. Daarvoor voer hij als ondernemer, maar hij stopte met het bedrijf toen hij scheidde van zijn vrouw. Als zetschipper varen bevalt hem beter, vertelt hij. Hij mist de zorgen die een ondernemer heeft niet. ‘Ik zou niet meer terug willen.’

Robin Heida

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘In Nederland denken mensen vaak dat het leuker is als je wat voor jezelf hebt. Maar je hebt er ook meer zorgen over, heb ik ervaren. Dat moet je tegen elkaar afwegen’, zegt Heida.

  • Robin Heida in loondienst op koppelverband Charly-Arime
  • ‘Van Luik naar Glückstadt vond ik erg mooi werk’

Zijn collega’s blijken het beeld te bevestigen, want daarvan hoort hij regelmatig dat hij het nu beter heeft dan zij. ‘Nu is het voor een ondernemer een slechte tijd. In loondienst gaat het gewoon goed zolang het loon blijft komen. Ik heb daar, in de zes jaar dat ik voor deze baas vaar, nog nooit een probleem mee gehad. Dat zien ze natuurlijk’, constateert hij.

Heida begon als zetschipper bij het Donau Dampfer Schiffahrt Gesellschaft (DDSG). Hij kwam bij zijn huidige werkgever terecht toen een deel van die rederij in de Walter Lauk Gruppe opging. Heida vaart tegenwoordig meestal naar Hamburg en soms op de Rijn. Voorheen voer hij op de Donau en een jaar met kolen van Luik naar Glückstadt. ‘Dat werk vanaf Luik naar Glückstadt vond ik erg mooi werk, maar helaas stopte dat, omdat de papierfabriek op huisvuil in plaats van op kolen ging stoken.’
Het afwisselende vaargebied zorgde ervoor dat Heida meerdere patenten behaalde. Hij is nog steeds bezig met de uitbreiding, dat vindt hij niet altijd even gemakkelijk. ‘Ik heb een Rijnpatent, Donaupatent en Elbepatent. Onlangs heb ik mijn Elbepatent uitgebreid. Op mijn 60ste is dat niet gek. Ik vind de examens best zwaar, echt niet gemakkelijk.’

Spitsentijd

Zijn ouders voeren op een spits. Zijn vader stapte over van de kustvaart naar de spitsenvaart, omdat zijn moeder veel last had van zeeziekte. Hij begon gewoon bij zijn ouders aan boord en kocht later zijn eerste spits, de Octodi. Na de spits kwam er een 650-tonner en daarna een 1300-tonner. Achteraf gezien was zijn spitsentijd de beste tijd, niet alleen vanwege het vaargebied, maar ook financieel. ‘Ik had haar voor 91.000 gulden gekocht en de bruto-opbrengst was 160.000 gulden. Het is dus goed voor te stellen dat ik dat een mooie tijd vond. Het is nu nauwelijks voor te stellen, met een schip van vijf miljoen vaar je niet de aanschafprijs op.’

De overstap naar de 650-tonner had voor- en nadelen. ‘Ik maakte die overstap vanwege mijn ondernemingslust. Maar het leek mooier dan het was. Natuurlijk zaten er voordelen aan. Het schip liep harder en we hadden een mooiere woning, maar de eerste oliecrisis kwam eraan. In die tijd hadden we 7000 gulden vracht en je gaf 6000 aan olie uit. De olie kostte toen geloof ik ineens 700 gulden per ton, dat was voor die tijd een astronomisch bedrag.
‘Het is eigenlijk schandalig dat ik dat niet meer uit mijn hoofd weet. Ik heb thuis alle oude agenda’s liggen, waarin ik alles opschrijf. Ik gebruik die grote agenda’s als dagboek. Mijn vader vond altijd dat je op een schip een dagboek moest bijhouden.’

Vrije dagen

Heida heeft 60 dagen per jaar vrij. Dat systeem bevalt hem goed. ‘Ik ben 100% varensman. Als ze tegen me zeggen: je krijgt je loon thuis en je hoeft er niks voor te doen, dan lijkt mij dat niks. Een mens zonder illusies heeft geen leven. Ik ben er tevreden mee. Ik heb een mooi huis, een mooie auto en een koekje op tafel.’
Hij hoopt tot zijn 67ste te kunnen blijven varen. ‘Als ik gezond blijf. Ik heb bij mijn vader gezien dat dat niet vanzelfsprekend is. Die kwam op z’n 60ste in het ziekenhuis terecht en is er niet meer levend uitgekomen.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam schip: Charly. Lengte: 100 meter. Breedte: 9,50 meter. Diepgang: 3,15 meter. Tonnage: 2083. Europanummer: 5601430. Motor: Deutz 621, 1500 pk. Bouwjaar: 1980. Thuishaven: Hamburg. Eigenaar: Walter Lauk.
Scheepsnaam zelfvarende bak: Arime. Lengte: 80 meter. Breedte: 9 meter. Diepgang: 2,55 meter. Tonnage: 1136. Europanummer: 4001870. Motor: Deutz-MWM, 800 pk. Bouwjaar: 1944. Thuishaven: Hamburg. Eigenaar: Walter Lauk.

Zetschipper mist het ondernemerschap niet | Schuttevaer.nl

Zetschipper mist het ondernemerschap niet

Robin Heida vaart als zetschipper op het koppelverband Charly-Arime. Daarvoor voer hij als ondernemer, maar hij stopte met het bedrijf toen hij scheidde van zijn vrouw. Als zetschipper varen bevalt hem beter, vertelt hij. Hij mist de zorgen die een ondernemer heeft niet. ‘Ik zou niet meer terug willen.’

Robin Heida

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘In Nederland denken mensen vaak dat het leuker is als je wat voor jezelf hebt. Maar je hebt er ook meer zorgen over, heb ik ervaren. Dat moet je tegen elkaar afwegen’, zegt Heida.

  • Robin Heida in loondienst op koppelverband Charly-Arime
  • ‘Van Luik naar Glückstadt vond ik erg mooi werk’

Zijn collega’s blijken het beeld te bevestigen, want daarvan hoort hij regelmatig dat hij het nu beter heeft dan zij. ‘Nu is het voor een ondernemer een slechte tijd. In loondienst gaat het gewoon goed zolang het loon blijft komen. Ik heb daar, in de zes jaar dat ik voor deze baas vaar, nog nooit een probleem mee gehad. Dat zien ze natuurlijk’, constateert hij.

Heida begon als zetschipper bij het Donau Dampfer Schiffahrt Gesellschaft (DDSG). Hij kwam bij zijn huidige werkgever terecht toen een deel van die rederij in de Walter Lauk Gruppe opging. Heida vaart tegenwoordig meestal naar Hamburg en soms op de Rijn. Voorheen voer hij op de Donau en een jaar met kolen van Luik naar Glückstadt. ‘Dat werk vanaf Luik naar Glückstadt vond ik erg mooi werk, maar helaas stopte dat, omdat de papierfabriek op huisvuil in plaats van op kolen ging stoken.’
Het afwisselende vaargebied zorgde ervoor dat Heida meerdere patenten behaalde. Hij is nog steeds bezig met de uitbreiding, dat vindt hij niet altijd even gemakkelijk. ‘Ik heb een Rijnpatent, Donaupatent en Elbepatent. Onlangs heb ik mijn Elbepatent uitgebreid. Op mijn 60ste is dat niet gek. Ik vind de examens best zwaar, echt niet gemakkelijk.’

Spitsentijd

Zijn ouders voeren op een spits. Zijn vader stapte over van de kustvaart naar de spitsenvaart, omdat zijn moeder veel last had van zeeziekte. Hij begon gewoon bij zijn ouders aan boord en kocht later zijn eerste spits, de Octodi. Na de spits kwam er een 650-tonner en daarna een 1300-tonner. Achteraf gezien was zijn spitsentijd de beste tijd, niet alleen vanwege het vaargebied, maar ook financieel. ‘Ik had haar voor 91.000 gulden gekocht en de bruto-opbrengst was 160.000 gulden. Het is dus goed voor te stellen dat ik dat een mooie tijd vond. Het is nu nauwelijks voor te stellen, met een schip van vijf miljoen vaar je niet de aanschafprijs op.’

De overstap naar de 650-tonner had voor- en nadelen. ‘Ik maakte die overstap vanwege mijn ondernemingslust. Maar het leek mooier dan het was. Natuurlijk zaten er voordelen aan. Het schip liep harder en we hadden een mooiere woning, maar de eerste oliecrisis kwam eraan. In die tijd hadden we 7000 gulden vracht en je gaf 6000 aan olie uit. De olie kostte toen geloof ik ineens 700 gulden per ton, dat was voor die tijd een astronomisch bedrag.
‘Het is eigenlijk schandalig dat ik dat niet meer uit mijn hoofd weet. Ik heb thuis alle oude agenda’s liggen, waarin ik alles opschrijf. Ik gebruik die grote agenda’s als dagboek. Mijn vader vond altijd dat je op een schip een dagboek moest bijhouden.’

Vrije dagen

Heida heeft 60 dagen per jaar vrij. Dat systeem bevalt hem goed. ‘Ik ben 100% varensman. Als ze tegen me zeggen: je krijgt je loon thuis en je hoeft er niks voor te doen, dan lijkt mij dat niks. Een mens zonder illusies heeft geen leven. Ik ben er tevreden mee. Ik heb een mooi huis, een mooie auto en een koekje op tafel.’
Hij hoopt tot zijn 67ste te kunnen blijven varen. ‘Als ik gezond blijf. Ik heb bij mijn vader gezien dat dat niet vanzelfsprekend is. Die kwam op z’n 60ste in het ziekenhuis terecht en is er niet meer levend uitgekomen.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam schip: Charly. Lengte: 100 meter. Breedte: 9,50 meter. Diepgang: 3,15 meter. Tonnage: 2083. Europanummer: 5601430. Motor: Deutz 621, 1500 pk. Bouwjaar: 1980. Thuishaven: Hamburg. Eigenaar: Walter Lauk.
Scheepsnaam zelfvarende bak: Arime. Lengte: 80 meter. Breedte: 9 meter. Diepgang: 2,55 meter. Tonnage: 1136. Europanummer: 4001870. Motor: Deutz-MWM, 800 pk. Bouwjaar: 1944. Thuishaven: Hamburg. Eigenaar: Walter Lauk.