Liefst vrachtvaren en skûtsjesilen

Sjoerd Keizer (23) vaart als stuurman/tweede kapitein op de tanker Trimax. Hij hoopt ooit de combinatie tussen binnenvaartondernemer en skûtsjesilen te kunnen maken. De combinatie werken en skûtsjesilen keek hij af van zijn vader, want die is opzichter in de bouw en bezit de Singelier, waarmee hij in de IFKS vaart. Sjoerd vaart in zijn vrije tijd regelmatig mee.

Sjoerd Keizer

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘In mijn vrije tijd zeil ik veel. Dat is mijn hobby. Ik ga twee keer per week met mijn vader mee op de Singelier om te trainen. Daarnaast ben ik begonnen met kitesurfen en in de winter doe ik aan ijszeilen. Ik heb een eigen ijszeiler, een DN’, vertelt hij.

  • Sjoerd Keizer kijkt zijn toekomstideaal af van zijn vader
  • ‘Ik vind de binnenvaart heel mooi werk’

Hij groeide op met skûtsjesilen. ‘Van jongs af aan waren de skûtsjes er. In de SKS zat mijn vader bij Meindert de Groot, daarna ging hij naar Henk de Vries in de IFKS en toen kon hij na een paar jaar zijn eigen schip krijgen en daar zetschipper op worden. Daarna kreeg hij de gelegenheid om de Singelier te kopen van Anton de Boer en dat heeft hij gedaan. Hij is in zijn vrije tijd altijd met skûtsjesilen bezig. Het is zijn passie. Het lijkt me mooi om het later ook zo te kunnen combineren.’

Avontuur

Sjoerd vaart nu twee weken op twee weken af. Hij beseft dat hij misschien een deel van zijn vrije tijd moet inleveren als hij een onderneming wil opstarten. ‘Ik wil dat avontuur graag aangaan en heb het ervoor over om voor een eigen schip minder vrije tijd te hebben. Uiteindelijk hoop ik twee/twee te varen en het te combineren met skûtsjesilen. Mijn vriendin doet nu SPH, maar vindt het geen probleem om ooit mee te varen.’
Voordat hij zijn dromen kan verwezenlijken moet hij eerst nog een deel van zijn papieren halen. ‘Ik moet nog het ADNR-C en mijn ondernemerspapieren halen en ik ben bezig met het verder halen van mijn Rijnpatent. Ik heb het nu tot Oberlahnstein, maar wil de andere riviervakken ook halen. Het examen voor mijn patent heb ik nu aangevraagd. Volgens mijn kapitein had ik die riviervakken trouwens allang moeten hebben.’

Opleiding

Sjoerd vaart vanaf zijn zestiende en begon op de Stolt Alliantie, ging daarna naar de Mercury en kwam toen op de Trimax terecht. Eind september, begin oktober vertrekt hij naar de Ireen.
Hij volgde de matrozenopleiding en de BBL in Harlingen en is tevreden over de opleidingen. ‘Ik vond de BBL goed geregeld. Als je ziet hoe gemakkelijk je daar je papieren kunt halen. Als je het vergelijkt met wat je normaal voor het vaarbewijs moet leren, dan zijn de verschillen heel groot. Ik kreeg via die opleiding veel vrijstellingen. Sommige dingen had je al met je matrozendiploma gehaald, maar die vragen waren lang niet zo moeilijk als via het CBR.’

Gemopper

Het was niet alleen zijn vader, waardoor hij besloot te gaan varen. Zijn opa speelde ook een rol, want die voer op een coaster. Sjoerd koos voor de binnenvaart, omdat je dan wat ziet en je hoeft er minder lang voor naar school. ‘Je ziet dan in de weken dat je aan boord bent niet alleen maar zee. Het landschap wisselt ook af. Dat je in de binnenvaart minder naar school moet is een fijne bijkomstigheid. Ik vind de binnenvaart heel mooi werk. Je ziet tenminste wat.’
Het gemopper van oudere schippers dat het vroeger altijd beter en gezelliger was raakt hem niet. ‘Ik hoor natuurlijk wel van de kapitein dat het er vroeger anders aan toeging en dat het socialer was en dat de mensen meer met elkaar omgingen, maar ik heb dat niet meegemaakt. Ik heb geen andere tijd dan deze meegemaakt. Ik heb geen klagen over de binnenvaart.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Trimax. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,40 meter. Diepgang: 3,13 meter. Tonnage: 2500. Europanummer: 02332180. Motor: Mitsubishi, 1700 pk. Thuishaven: Rotterdam. Bouwjaar: 2009. Eigenaar: Matrix BV.

Liefst vrachtvaren en skûtsjesilen | Schuttevaer.nl

Liefst vrachtvaren en skûtsjesilen

Sjoerd Keizer (23) vaart als stuurman/tweede kapitein op de tanker Trimax. Hij hoopt ooit de combinatie tussen binnenvaartondernemer en skûtsjesilen te kunnen maken. De combinatie werken en skûtsjesilen keek hij af van zijn vader, want die is opzichter in de bouw en bezit de Singelier, waarmee hij in de IFKS vaart. Sjoerd vaart in zijn vrije tijd regelmatig mee.

Sjoerd Keizer

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘In mijn vrije tijd zeil ik veel. Dat is mijn hobby. Ik ga twee keer per week met mijn vader mee op de Singelier om te trainen. Daarnaast ben ik begonnen met kitesurfen en in de winter doe ik aan ijszeilen. Ik heb een eigen ijszeiler, een DN’, vertelt hij.

  • Sjoerd Keizer kijkt zijn toekomstideaal af van zijn vader
  • ‘Ik vind de binnenvaart heel mooi werk’

Hij groeide op met skûtsjesilen. ‘Van jongs af aan waren de skûtsjes er. In de SKS zat mijn vader bij Meindert de Groot, daarna ging hij naar Henk de Vries in de IFKS en toen kon hij na een paar jaar zijn eigen schip krijgen en daar zetschipper op worden. Daarna kreeg hij de gelegenheid om de Singelier te kopen van Anton de Boer en dat heeft hij gedaan. Hij is in zijn vrije tijd altijd met skûtsjesilen bezig. Het is zijn passie. Het lijkt me mooi om het later ook zo te kunnen combineren.’

Avontuur

Sjoerd vaart nu twee weken op twee weken af. Hij beseft dat hij misschien een deel van zijn vrije tijd moet inleveren als hij een onderneming wil opstarten. ‘Ik wil dat avontuur graag aangaan en heb het ervoor over om voor een eigen schip minder vrije tijd te hebben. Uiteindelijk hoop ik twee/twee te varen en het te combineren met skûtsjesilen. Mijn vriendin doet nu SPH, maar vindt het geen probleem om ooit mee te varen.’
Voordat hij zijn dromen kan verwezenlijken moet hij eerst nog een deel van zijn papieren halen. ‘Ik moet nog het ADNR-C en mijn ondernemerspapieren halen en ik ben bezig met het verder halen van mijn Rijnpatent. Ik heb het nu tot Oberlahnstein, maar wil de andere riviervakken ook halen. Het examen voor mijn patent heb ik nu aangevraagd. Volgens mijn kapitein had ik die riviervakken trouwens allang moeten hebben.’

Opleiding

Sjoerd vaart vanaf zijn zestiende en begon op de Stolt Alliantie, ging daarna naar de Mercury en kwam toen op de Trimax terecht. Eind september, begin oktober vertrekt hij naar de Ireen.
Hij volgde de matrozenopleiding en de BBL in Harlingen en is tevreden over de opleidingen. ‘Ik vond de BBL goed geregeld. Als je ziet hoe gemakkelijk je daar je papieren kunt halen. Als je het vergelijkt met wat je normaal voor het vaarbewijs moet leren, dan zijn de verschillen heel groot. Ik kreeg via die opleiding veel vrijstellingen. Sommige dingen had je al met je matrozendiploma gehaald, maar die vragen waren lang niet zo moeilijk als via het CBR.’

Gemopper

Het was niet alleen zijn vader, waardoor hij besloot te gaan varen. Zijn opa speelde ook een rol, want die voer op een coaster. Sjoerd koos voor de binnenvaart, omdat je dan wat ziet en je hoeft er minder lang voor naar school. ‘Je ziet dan in de weken dat je aan boord bent niet alleen maar zee. Het landschap wisselt ook af. Dat je in de binnenvaart minder naar school moet is een fijne bijkomstigheid. Ik vind de binnenvaart heel mooi werk. Je ziet tenminste wat.’
Het gemopper van oudere schippers dat het vroeger altijd beter en gezelliger was raakt hem niet. ‘Ik hoor natuurlijk wel van de kapitein dat het er vroeger anders aan toeging en dat het socialer was en dat de mensen meer met elkaar omgingen, maar ik heb dat niet meegemaakt. Ik heb geen andere tijd dan deze meegemaakt. Ik heb geen klagen over de binnenvaart.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Trimax. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,40 meter. Diepgang: 3,13 meter. Tonnage: 2500. Europanummer: 02332180. Motor: Mitsubishi, 1700 pk. Thuishaven: Rotterdam. Bouwjaar: 2009. Eigenaar: Matrix BV.