Herbert de Vries en zonen in loondienst op mts Barcelona

Herbert de Vries vaart in loondienst week op week af met twee van drie zijn zonen Ernst (25) en Evert (20) op de tanker Barcelona. Herbert zat op de Rijn- en binnenvaartschool in Rotterdam. Ook zijn zonen volg(d)en een maritieme opleiding. De manier waarop mensen tegenwoordig schipper worden is drastisch veranderd, vindt Herbert.

Barcelona

‘In mijn tijd bepaalde de kapitein wanneer een stuurman schipper werd. Je ziet nu dat mensen die zich de theorie goed eigen kunnen maken eerder schipper zijn, maar dat zijn niet altijd de beste varensmensen. Vroeger werden de beste varensmensen eerder schipper en maakte het minder uit of ze goed in de theorie waren. Daarnaast is er veel veranderd in de mentaliteit. Vroeger kon je een onwillige matroos een draai om de oren geven. Tegenwoordig klagen ze je aan’, constateert Herbert.

  • ‘De manier waarop mensen schipper worden is veranderd’
  • ‘Kennis van theorie maakt je nog geen varensman’

De ouders van Herbert voeren niet, maar Herbert was altijd gek van water en koos daarom voor de binnenvaart. Herbert’s vrouw voer in de beginjaren mee. Ze ging aan de wal toen de kinderen naar school moesten, omdat ze per se niet wilden dat hun kinderen naar het internaat gingen. ‘Ik heb twee jaar Rijn- en binnenvaartschool in Rotterdam gedaan en ben daarna begonnen bij Van den Akker op de Jacomina. Daarna werkte ik bij een particulier, de Spes van Timmerman. De Barcelona is de tweede tanker waarop ik werk. Hiervoor zat ik op de Primair van Stroom en Visser’, vertelt Herbert.

Bankdirecteur

Zoon Ernst vaart vanaf zijn zestiende en heeft het STC in Rotterdam gedaan. Hij heeft het varen van zijn vader afgekeken, zegt hij. ‘Het was zo erg, dat ik me verstopte in de auto. Ik dacht toen, als ze me niet missen, dan ben ik alvast aan boord.’
Hij heeft alle papieren, behalve het Rijnpatent. Ambities om de Rijn op de gaan heeft hij niet. ‘Binnenlands en de ARA zonder bunkerwerk bevalt mij het beste. Ik hoef de Rijn niet op’, zegt hij. Hij dacht er weleens over om aan te wal te gaan werken, maar nam die beslissing tot nu toe niet. ‘Toen ik een relatie had heb ik er weleens aan gedacht iets anders te gaan doen. Maar weet je; varen verdient gewoon goed. Je hebt lekker je vrijheid en vrije tijd. In mijn vrije week ben ik bankdirecteur op mijn eigen bank. Ik zit er graag op. Misschien wil ik wel bij Rijkswaterstaat als ik een gezinnetje heb, op een Zeeuwse sluis bijvoorbeeld.’

Opvolger

Evert begint in augustus met de BBL-opleiding stuurman/schipper. Hij werkt nog niet zo lang in de binnenvaart, omdat hij eerst een andere opleiding heeft gedaan. Hij ziet zichzelf zijn vader opvolgen. ‘Ik heb een metaalopleiding gedaan en was fotolasser, totdat ik een half jaar geleden besloot te gaan varen. Ik ben een buitenmens. Als lasser heb je minder vrijheid. Je moet op de klok werken. Hier moet je ook werken, maar het is een minder groot probleem als het werk tegenzit. Ik hoop dat het me lukt met de opleiding, want ik begin vanwege mijn vooropleiding op niveau 3, maar ik mis natuurlijk een deel van de theorie. Ik hoop in de toekomst ergens schipper te worden. Misschien volg ik mijn vader wel op als hij over zeven jaar stopt, maar ik hoop het eerder te bereiken.

Herbert’s jongste zoon vaart op de Hydrovac 10 en volgt de matrozenopleiding bij De Ruyter in Vlissingen. Volgens Herbert is er verschil tussen de opleiding in Rotterdam en Vlissingen. ‘Je merkt dat ze in Rotterdam langer met de binnenvaart bezig zijn. Ik heb er ook gezeten, dus ze doen het al een tijdje. Dat verschil in ervaring zie ik terug in de opleiding.’
Volgens Ernst heeft het ook nadelen dat ze in Rotterdam al een tijdje bezig zijn. ‘Als ik vroeger zei dat ik niet had geleerd, omdat ik het te druk had aan boord, dan vonden de leerkrachten dat onzin, omdat ze wisten dat er aan boord ook rustige momenten zijn.’

Vrijetijdssysteem

Ze kwamen op dit schip terecht nadat ze een advertentie op VAART! hadden gezet, waarin ze zichzelf als complete bemanning aanboden. Het vrijetijdssysteem was daarbij doorslaggevend. ‘Bij mijn vorige baas veranderde het vrijetijdssysteem, omdat het contract van het schip was afgelopen. Toen ik er begon was ik er alleen het weekend vrij. Dat schip kreeg een contract en ik ging week/week varen. Dat beviel me uitstekend. Je kunt plannen wanneer je thuis bent en hoeft geen snipperdagen meer op te nemen om naar de dokter of het gemeentehuis te gaan. Toen het contract afliep en ik weer weekend vrij moest varen hebben we besloten een advertentie te zetten’, vertelt Herbert.
Herbert maakt zich geen zorgen over de toekomst. ‘De economie schijnt weer aan te trekken. Over mijn verre toekomst maak ik me niet druk. Ik heb altijd in loondienst gewerkt en ga met 65 met pensioen.’

Scheepsgegevens:

Scheepsnaam: Barcelona. Lengte: 135 meter. Breedte: 15 meter. Diepgang: 4,20 meter. Tonnage: 6305. Europanummer: 02332647. Motor: Caterpillar, 2x 1500 pk. Bouwjaar: 2009. Thuishaven: Luxemburg. Eigenaar: Victrol.

Herbert de Vries en zonen in loondienst op mts Barcelona | Schuttevaer.nl

Herbert de Vries en zonen in loondienst op mts Barcelona

Herbert de Vries vaart in loondienst week op week af met twee van drie zijn zonen Ernst (25) en Evert (20) op de tanker Barcelona. Herbert zat op de Rijn- en binnenvaartschool in Rotterdam. Ook zijn zonen volg(d)en een maritieme opleiding. De manier waarop mensen tegenwoordig schipper worden is drastisch veranderd, vindt Herbert.

Barcelona

‘In mijn tijd bepaalde de kapitein wanneer een stuurman schipper werd. Je ziet nu dat mensen die zich de theorie goed eigen kunnen maken eerder schipper zijn, maar dat zijn niet altijd de beste varensmensen. Vroeger werden de beste varensmensen eerder schipper en maakte het minder uit of ze goed in de theorie waren. Daarnaast is er veel veranderd in de mentaliteit. Vroeger kon je een onwillige matroos een draai om de oren geven. Tegenwoordig klagen ze je aan’, constateert Herbert.

  • ‘De manier waarop mensen schipper worden is veranderd’
  • ‘Kennis van theorie maakt je nog geen varensman’

De ouders van Herbert voeren niet, maar Herbert was altijd gek van water en koos daarom voor de binnenvaart. Herbert’s vrouw voer in de beginjaren mee. Ze ging aan de wal toen de kinderen naar school moesten, omdat ze per se niet wilden dat hun kinderen naar het internaat gingen. ‘Ik heb twee jaar Rijn- en binnenvaartschool in Rotterdam gedaan en ben daarna begonnen bij Van den Akker op de Jacomina. Daarna werkte ik bij een particulier, de Spes van Timmerman. De Barcelona is de tweede tanker waarop ik werk. Hiervoor zat ik op de Primair van Stroom en Visser’, vertelt Herbert.

Bankdirecteur

Zoon Ernst vaart vanaf zijn zestiende en heeft het STC in Rotterdam gedaan. Hij heeft het varen van zijn vader afgekeken, zegt hij. ‘Het was zo erg, dat ik me verstopte in de auto. Ik dacht toen, als ze me niet missen, dan ben ik alvast aan boord.’
Hij heeft alle papieren, behalve het Rijnpatent. Ambities om de Rijn op de gaan heeft hij niet. ‘Binnenlands en de ARA zonder bunkerwerk bevalt mij het beste. Ik hoef de Rijn niet op’, zegt hij. Hij dacht er weleens over om aan te wal te gaan werken, maar nam die beslissing tot nu toe niet. ‘Toen ik een relatie had heb ik er weleens aan gedacht iets anders te gaan doen. Maar weet je; varen verdient gewoon goed. Je hebt lekker je vrijheid en vrije tijd. In mijn vrije week ben ik bankdirecteur op mijn eigen bank. Ik zit er graag op. Misschien wil ik wel bij Rijkswaterstaat als ik een gezinnetje heb, op een Zeeuwse sluis bijvoorbeeld.’

Opvolger

Evert begint in augustus met de BBL-opleiding stuurman/schipper. Hij werkt nog niet zo lang in de binnenvaart, omdat hij eerst een andere opleiding heeft gedaan. Hij ziet zichzelf zijn vader opvolgen. ‘Ik heb een metaalopleiding gedaan en was fotolasser, totdat ik een half jaar geleden besloot te gaan varen. Ik ben een buitenmens. Als lasser heb je minder vrijheid. Je moet op de klok werken. Hier moet je ook werken, maar het is een minder groot probleem als het werk tegenzit. Ik hoop dat het me lukt met de opleiding, want ik begin vanwege mijn vooropleiding op niveau 3, maar ik mis natuurlijk een deel van de theorie. Ik hoop in de toekomst ergens schipper te worden. Misschien volg ik mijn vader wel op als hij over zeven jaar stopt, maar ik hoop het eerder te bereiken.

Herbert’s jongste zoon vaart op de Hydrovac 10 en volgt de matrozenopleiding bij De Ruyter in Vlissingen. Volgens Herbert is er verschil tussen de opleiding in Rotterdam en Vlissingen. ‘Je merkt dat ze in Rotterdam langer met de binnenvaart bezig zijn. Ik heb er ook gezeten, dus ze doen het al een tijdje. Dat verschil in ervaring zie ik terug in de opleiding.’
Volgens Ernst heeft het ook nadelen dat ze in Rotterdam al een tijdje bezig zijn. ‘Als ik vroeger zei dat ik niet had geleerd, omdat ik het te druk had aan boord, dan vonden de leerkrachten dat onzin, omdat ze wisten dat er aan boord ook rustige momenten zijn.’

Vrijetijdssysteem

Ze kwamen op dit schip terecht nadat ze een advertentie op VAART! hadden gezet, waarin ze zichzelf als complete bemanning aanboden. Het vrijetijdssysteem was daarbij doorslaggevend. ‘Bij mijn vorige baas veranderde het vrijetijdssysteem, omdat het contract van het schip was afgelopen. Toen ik er begon was ik er alleen het weekend vrij. Dat schip kreeg een contract en ik ging week/week varen. Dat beviel me uitstekend. Je kunt plannen wanneer je thuis bent en hoeft geen snipperdagen meer op te nemen om naar de dokter of het gemeentehuis te gaan. Toen het contract afliep en ik weer weekend vrij moest varen hebben we besloten een advertentie te zetten’, vertelt Herbert.
Herbert maakt zich geen zorgen over de toekomst. ‘De economie schijnt weer aan te trekken. Over mijn verre toekomst maak ik me niet druk. Ik heb altijd in loondienst gewerkt en ga met 65 met pensioen.’

Scheepsgegevens:

Scheepsnaam: Barcelona. Lengte: 135 meter. Breedte: 15 meter. Diepgang: 4,20 meter. Tonnage: 6305. Europanummer: 02332647. Motor: Caterpillar, 2x 1500 pk. Bouwjaar: 2009. Thuishaven: Luxemburg. Eigenaar: Victrol.