Eigenaren Melvin wilden iets anders

Gerrie van Neijenhoff vaart met zijn (stief)dochter Natascha Huizinga op de 800-tonner Melvin. Ze besloten in 2008 tot de aankoop van dit schip, omdat ze het beiden niet naar hun zin hadden in hun functie en gingen kijken wat de mogelijkheden zijn. Toen ze net een paar maanden voeren begon de crisis.

Eigenaren Melvin wilden iets anders





Door Henriette
Driesen-Joanknecht

De crisis hakt er aan boord van de Melvin aardig
in, want veel tijd om een buffer op te bouwen hadden ze niet. ‘In 2008, op 11
juni zijn we begonnen. In heel 2009 voeren we net zoveel op als in die paar
maanden in 2008. Nu varen we 31 cent per dag op. Dat moet 45 cent zijn. We
moeten hopen dat er niks kapot gaat’, vertelt Van Neijenhoff.

  • ‘Als iedereen zijn rekenmachine gebruikt kan het de
    goede kant opgaan’
  • ‘Samenwerking kan helpen’

De in 2008 gemaakte keuze bevalt hen, afgezien van
de economische crisis dan. Vanwege de economische situatie heeft hij geen idee
welke kant het in de toekomst opgaat, maar samenwerking is dan belangrijk,
verwacht hij. ‘Ik kijk er vrij neutraal tegenaan. Als iedereen zijn
rekenmachine gaat gebruiken dan kan het de goede kant opgaan. Ik denk dat
samenwerking kan helpen. Waarom bereiken ze iets met een cao, dat komt door
samenwerking. Brancheverenigingen bereiken ook dingen omdat ze samenwerken. Ik
heb me daarom sinds kort aangemeld bij de EUBO.’

Pech en scheiding

Voor de Melvin voer Van Neijenhoff onder meer op
een koppelverband. ‘Ik heb een paar keer pech gehad, scheiding, schip verkocht.
Je kent het wel. Ik heb op de John-Therese van 85 meter gevaren en op het
koppelverband Brigitte. Met het laatste hadden we veel problemen en daar ben ik
in 2000 mee moeten stoppen.’

De Melvin vaart in Nederland, België en op de
Beneden-Rijn. In dat vaargebied is op bepaalde plaatsen behoefte aan
ligplaatsen. Het aantal ligplaatsen gaat niet gelijk op met het aantal schepen
dat in een plaats zijn thuishaven heeft, concludeert Van Neijenhoff. ‘In de
regio Lobith en Nijmegen zijn de havens veel te krap en zijn meer ligplaatsen
wenselijk en kijk eens naar Zwijndrecht. Hoeveel schepen varen er wel niet van
Zwijndrecht. Dat is in het aantal beschikbare ligplaatsen niet terug te zien.’

Van Neijenhoff vindt de situatie in de binnenvaart
zorgwekkend. Hij hoopt dat het meevalt, maar hij kan niet anders dan
constateren dat de aansprakelijkheid van ondernemers anders ligt dan die van
managers. ‘Ik weet niet hoe de banken gaan reageren. Een manager die wordt
ontslagen krijgt geld mee. Een ondernemer die failliet gaat moet betalen. De
crisis lijkt bij de banken niet direct een persoonlijk probleem te zijn, dat is
het bij ons wel. Soms ben ik bang dat de mensen die gezond hebben geïnvesteerd
de dupe gaan worden, want daar valt geld te halen en dat dus de mensen met 98%
hypotheek mogen blijven varen.’

Studeren

Natascha studeert schriftelijk aan boord als ze
zich niet bezighoudt met haar nautische taken, vertelt Van Neijenhoff. Het is
de verwachting dat zijn zoon na zijn opleiding ook aan boord komt.

‘Mijn dochter wilde wat gaan studeren en volgt aan
boord het SPW via de LOI. Mijn zoon zit op de BOL-opleiding van het STC en komt
over 1,5 jaar aan boord. Ik zat al 8 jaar aan de wal als technische dienst en
kapitein bij een rondvaartbedrijf, daar werkte mijn dochter trouwens ook. Op
een gegeven moment gingen we samen verder kijken wat we konden doen.’ (HDJ)

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Melvin. Lengte: 76 meter. Breedte:
7,25 meter. Diepgang: 2,67 meter. Tonnage: 855. Europanummer: 2315713. Motor:
Caterpillar, 960 pk. Bouwjaar: 1961. Thuishaven: Zwijndrecht. Eigenaar: VOF
Melvin.

Eigenaren Melvin wilden iets anders | Schuttevaer.nl

Eigenaren Melvin wilden iets anders

Gerrie van Neijenhoff vaart met zijn (stief)dochter Natascha Huizinga op de 800-tonner Melvin. Ze besloten in 2008 tot de aankoop van dit schip, omdat ze het beiden niet naar hun zin hadden in hun functie en gingen kijken wat de mogelijkheden zijn. Toen ze net een paar maanden voeren begon de crisis.

Eigenaren Melvin wilden iets anders





Door Henriette
Driesen-Joanknecht

De crisis hakt er aan boord van de Melvin aardig
in, want veel tijd om een buffer op te bouwen hadden ze niet. ‘In 2008, op 11
juni zijn we begonnen. In heel 2009 voeren we net zoveel op als in die paar
maanden in 2008. Nu varen we 31 cent per dag op. Dat moet 45 cent zijn. We
moeten hopen dat er niks kapot gaat’, vertelt Van Neijenhoff.

  • ‘Als iedereen zijn rekenmachine gebruikt kan het de
    goede kant opgaan’
  • ‘Samenwerking kan helpen’

De in 2008 gemaakte keuze bevalt hen, afgezien van
de economische crisis dan. Vanwege de economische situatie heeft hij geen idee
welke kant het in de toekomst opgaat, maar samenwerking is dan belangrijk,
verwacht hij. ‘Ik kijk er vrij neutraal tegenaan. Als iedereen zijn
rekenmachine gaat gebruiken dan kan het de goede kant opgaan. Ik denk dat
samenwerking kan helpen. Waarom bereiken ze iets met een cao, dat komt door
samenwerking. Brancheverenigingen bereiken ook dingen omdat ze samenwerken. Ik
heb me daarom sinds kort aangemeld bij de EUBO.’

Pech en scheiding

Voor de Melvin voer Van Neijenhoff onder meer op
een koppelverband. ‘Ik heb een paar keer pech gehad, scheiding, schip verkocht.
Je kent het wel. Ik heb op de John-Therese van 85 meter gevaren en op het
koppelverband Brigitte. Met het laatste hadden we veel problemen en daar ben ik
in 2000 mee moeten stoppen.’

De Melvin vaart in Nederland, België en op de
Beneden-Rijn. In dat vaargebied is op bepaalde plaatsen behoefte aan
ligplaatsen. Het aantal ligplaatsen gaat niet gelijk op met het aantal schepen
dat in een plaats zijn thuishaven heeft, concludeert Van Neijenhoff. ‘In de
regio Lobith en Nijmegen zijn de havens veel te krap en zijn meer ligplaatsen
wenselijk en kijk eens naar Zwijndrecht. Hoeveel schepen varen er wel niet van
Zwijndrecht. Dat is in het aantal beschikbare ligplaatsen niet terug te zien.’

Van Neijenhoff vindt de situatie in de binnenvaart
zorgwekkend. Hij hoopt dat het meevalt, maar hij kan niet anders dan
constateren dat de aansprakelijkheid van ondernemers anders ligt dan die van
managers. ‘Ik weet niet hoe de banken gaan reageren. Een manager die wordt
ontslagen krijgt geld mee. Een ondernemer die failliet gaat moet betalen. De
crisis lijkt bij de banken niet direct een persoonlijk probleem te zijn, dat is
het bij ons wel. Soms ben ik bang dat de mensen die gezond hebben geïnvesteerd
de dupe gaan worden, want daar valt geld te halen en dat dus de mensen met 98%
hypotheek mogen blijven varen.’

Studeren

Natascha studeert schriftelijk aan boord als ze
zich niet bezighoudt met haar nautische taken, vertelt Van Neijenhoff. Het is
de verwachting dat zijn zoon na zijn opleiding ook aan boord komt.

‘Mijn dochter wilde wat gaan studeren en volgt aan
boord het SPW via de LOI. Mijn zoon zit op de BOL-opleiding van het STC en komt
over 1,5 jaar aan boord. Ik zat al 8 jaar aan de wal als technische dienst en
kapitein bij een rondvaartbedrijf, daar werkte mijn dochter trouwens ook. Op
een gegeven moment gingen we samen verder kijken wat we konden doen.’ (HDJ)

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Melvin. Lengte: 76 meter. Breedte:
7,25 meter. Diepgang: 2,67 meter. Tonnage: 855. Europanummer: 2315713. Motor:
Caterpillar, 960 pk. Bouwjaar: 1961. Thuishaven: Zwijndrecht. Eigenaar: VOF
Melvin.