Juf haalt vaarbewijs voor paar jaar

Ruurd en Annegriet Sijbranda-Van Lente varen met hun zoontje Daniël (2) sinds 2008 als ondernemer op de 1700-tonner Wendelien. Vanaf het begin stond vast dat Annegriet van boord gaat als Daniël naar school moet. Een vastomlijnd plan over hoe ze het bedrijf dan inrichten hebben ze nog niet. Ze leert momenteel voor haar vaarbewijs.

Juf haalt vaarbewijs voor paar jaar

De lesstof is niet moeilijk, vindt ze, maar dat haar interesses niet bij het functioneren van een motor liggen werkt niet mee. Een ander probleem is, dat de lesstof niet bij de examens aansluit. Dat komt doordat het CCV via het CBR de examens afneemt, terwijl de lesstof door andere instellingen wordt verzorgd.

‘Het grootste probleem is, dat de examenvragen niet worden vrijgegeven. Daardoor kun je niet goed oefenen. Ik denk ook dat het daarom moeilijker is de lesstof erop af te stemmen. Als wijzelf de gestelde vragen na een examen willen opzoeken in de lesstof, kunnen we die niet altijd vinden. Dat is jammer, want je moet vaak ver rijden voor een examen en leert ervoor. Dan is het vervelend als blijkt, dat de lesstof niet aansluit op het examen’, legt ze uit.

Verkopen

Daniël gaat dus niet naar het internaat. In die beslissing speelt mee dat Annegriet van de wal is, erkent ze. Concrete plannen over hoe ze dat gaan oplossen, hebben ze nog niet. ‘Dat stond vanaf het begin vast’, zegt Ruurd. ‘Het duurt nog lang voordat Daniël echt naar school moet. Het kan zijn dat we het schip verkopen en ik in loondienst ga werken. Het kan ook zijn dat ik met personeel ga varen. In deze tijd is het moeilijk echte plannen te maken. Gelukkig hebben we nog even’, vertelt Ruurd.

Daniël gaat in elk geval het kleuterpakket Stappen Langs het Water aan boord volgen. Hij heeft een deskundige begeleidster, want Annegriet is van huis uit juf op de basisschool. ‘Ik kijk er erg naar uit om ermee te beginnen. Soms zelfs zoveel, dat ik bang ben dat Daniël gek van mij wordt.’

  • ‘Heel lastig afspraken maken met instellingen’
  • Ruurd en Annegriet kiezen niet voor het internaat

Het wonen aan boord heeft de kijk op sommige zaken veranderd, valt Annegriet op. Het valt haar met name op hoe slecht instellingen aan de wal zijn ingesteld op onregelmatige en onzekere werktijden. ‘Daniël moest voor nacontroles naar een specialist. Het blijkt dan erg moeilijk passende afspraken te maken. En laatst was ik mijn bankpassen kwijt. Die heb ik laten blokkeren en nieuwe aangevraagd. Die nieuwe bankpassen blijven twee weken op het postkantoor liggen en daarna worden ze vernietigd. Moest ik ze weer opnieuw aanvragen en weer binnen twee weken ophalen.’

Schuine kant

De Wendelien vaart op de Rijn en de zijrivieren. In hun vaargebied mag alles wat op het lijstje van A naar Beter staat verbeteren en ze zouden graag meer ligplaatsen met kades op de Moezel zien. ‘In de afvaart mag je bij de sluis blijven liggen. In de opvaart moet je tegen een schuine walkant liggen. Daar staan wel palen op de wal, maar je moet maar zien hoe je je touwen daar krijgt.’

Ze varen voor een vast kantoor. Dat biedt in deze tijd voordelen, omdat je een voorkeurspositie hebt. ‘Het is nu minder, maar we hebben wel brood met beleg te eten. Het nadeel is, dat we nu onze vrije tijd niet meer kunnen plannen’, vertellen ze.

Dat het moeilijker is om vrije tijd te plannen valt vooral Annegriet zwaar. Zij hecht eraan contact net haar vrienden te houden en aan het sociale leven deel te nemen. ‘Ik vind het leuk aan boord. Maar in deze tijd varen we intensiever. Af en toe krijg ik het weleens spreekwoordelijk benauwd.’

Ze vindt het belangrijk om over de binnenvaart te vertellen en haar mening te geven. ‘Ik heb graag ergens een mening over. Zo ben ik lid van het lezerspanel van Ouders van Nu. Dat kan ik goed doen aan boord, want dat gaat via e-mail.’

Veelzijdig

De Wendelien heeft nog een lange toekomst in de vrachtvaart, verwachten Ruurd en Annegriet. ‘Je moet niet vergeten dat dit een veelzijdige maat is. Zij is het grootste schip onder de kleintjes en het kleinste schip onder de groten. Bovendien mag je op dit schip met twee mensen varen als je allebei papieren hebt’, illustreert Ruurd. (HDJ)

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Wendelien. Lengte: 85 meter. Breedte: 9,50 meter. Diepgang: 2,50 meter. Tonnage: 1713. Europanummer: 02205172. Motor: Cummins, 1013 pk. Bouwjaar: 1980. Thuishaven: Zwolle. Eigenaar: Wendelien Shipping.

Juf haalt vaarbewijs voor paar jaar | Schuttevaer.nl

Juf haalt vaarbewijs voor paar jaar

Ruurd en Annegriet Sijbranda-Van Lente varen met hun zoontje Daniël (2) sinds 2008 als ondernemer op de 1700-tonner Wendelien. Vanaf het begin stond vast dat Annegriet van boord gaat als Daniël naar school moet. Een vastomlijnd plan over hoe ze het bedrijf dan inrichten hebben ze nog niet. Ze leert momenteel voor haar vaarbewijs.

Juf haalt vaarbewijs voor paar jaar

De lesstof is niet moeilijk, vindt ze, maar dat haar interesses niet bij het functioneren van een motor liggen werkt niet mee. Een ander probleem is, dat de lesstof niet bij de examens aansluit. Dat komt doordat het CCV via het CBR de examens afneemt, terwijl de lesstof door andere instellingen wordt verzorgd.

‘Het grootste probleem is, dat de examenvragen niet worden vrijgegeven. Daardoor kun je niet goed oefenen. Ik denk ook dat het daarom moeilijker is de lesstof erop af te stemmen. Als wijzelf de gestelde vragen na een examen willen opzoeken in de lesstof, kunnen we die niet altijd vinden. Dat is jammer, want je moet vaak ver rijden voor een examen en leert ervoor. Dan is het vervelend als blijkt, dat de lesstof niet aansluit op het examen’, legt ze uit.

Verkopen

Daniël gaat dus niet naar het internaat. In die beslissing speelt mee dat Annegriet van de wal is, erkent ze. Concrete plannen over hoe ze dat gaan oplossen, hebben ze nog niet. ‘Dat stond vanaf het begin vast’, zegt Ruurd. ‘Het duurt nog lang voordat Daniël echt naar school moet. Het kan zijn dat we het schip verkopen en ik in loondienst ga werken. Het kan ook zijn dat ik met personeel ga varen. In deze tijd is het moeilijk echte plannen te maken. Gelukkig hebben we nog even’, vertelt Ruurd.

Daniël gaat in elk geval het kleuterpakket Stappen Langs het Water aan boord volgen. Hij heeft een deskundige begeleidster, want Annegriet is van huis uit juf op de basisschool. ‘Ik kijk er erg naar uit om ermee te beginnen. Soms zelfs zoveel, dat ik bang ben dat Daniël gek van mij wordt.’

  • ‘Heel lastig afspraken maken met instellingen’
  • Ruurd en Annegriet kiezen niet voor het internaat

Het wonen aan boord heeft de kijk op sommige zaken veranderd, valt Annegriet op. Het valt haar met name op hoe slecht instellingen aan de wal zijn ingesteld op onregelmatige en onzekere werktijden. ‘Daniël moest voor nacontroles naar een specialist. Het blijkt dan erg moeilijk passende afspraken te maken. En laatst was ik mijn bankpassen kwijt. Die heb ik laten blokkeren en nieuwe aangevraagd. Die nieuwe bankpassen blijven twee weken op het postkantoor liggen en daarna worden ze vernietigd. Moest ik ze weer opnieuw aanvragen en weer binnen twee weken ophalen.’

Schuine kant

De Wendelien vaart op de Rijn en de zijrivieren. In hun vaargebied mag alles wat op het lijstje van A naar Beter staat verbeteren en ze zouden graag meer ligplaatsen met kades op de Moezel zien. ‘In de afvaart mag je bij de sluis blijven liggen. In de opvaart moet je tegen een schuine walkant liggen. Daar staan wel palen op de wal, maar je moet maar zien hoe je je touwen daar krijgt.’

Ze varen voor een vast kantoor. Dat biedt in deze tijd voordelen, omdat je een voorkeurspositie hebt. ‘Het is nu minder, maar we hebben wel brood met beleg te eten. Het nadeel is, dat we nu onze vrije tijd niet meer kunnen plannen’, vertellen ze.

Dat het moeilijker is om vrije tijd te plannen valt vooral Annegriet zwaar. Zij hecht eraan contact net haar vrienden te houden en aan het sociale leven deel te nemen. ‘Ik vind het leuk aan boord. Maar in deze tijd varen we intensiever. Af en toe krijg ik het weleens spreekwoordelijk benauwd.’

Ze vindt het belangrijk om over de binnenvaart te vertellen en haar mening te geven. ‘Ik heb graag ergens een mening over. Zo ben ik lid van het lezerspanel van Ouders van Nu. Dat kan ik goed doen aan boord, want dat gaat via e-mail.’

Veelzijdig

De Wendelien heeft nog een lange toekomst in de vrachtvaart, verwachten Ruurd en Annegriet. ‘Je moet niet vergeten dat dit een veelzijdige maat is. Zij is het grootste schip onder de kleintjes en het kleinste schip onder de groten. Bovendien mag je op dit schip met twee mensen varen als je allebei papieren hebt’, illustreert Ruurd. (HDJ)

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Wendelien. Lengte: 85 meter. Breedte: 9,50 meter. Diepgang: 2,50 meter. Tonnage: 1713. Europanummer: 02205172. Motor: Cummins, 1013 pk. Bouwjaar: 1980. Thuishaven: Zwolle. Eigenaar: Wendelien Shipping.