Geld voor energie en innovatie

Scheepvaart- en binnenvaartbedrijven kunnen in 2009 via subsidies rekenen op extra financiële steun. Vooral voor projecten gericht op innovatie, energie- en brandstofbesparing zijn de komende jaren interessante subsidieregelingen. Subsidiabele investeringen zijn onder meer een brandstofverbruikmeter, een milieuvriendelijke antifouling en energiezuinige scheepsmotoren.

Geld voor energie en innovatie

Volgens het Goorse subsidieadviesbureau Currency Connect, dat al meer dan tien jaar samenwerkt met bedrijven uit de binnen- en scheepvaart, liggen er het komende jaar volop kansen op subsidiegebied. Gerald van Dijk, adviseur bij Currency Connect, noemt de aantrekkelijke mogelijkheden voor milieuvriendelijke en energiebesparende investeringen en innovaties. ‘Voor de binnenvaart, dat zich als groene sector wil profileren, zijn bijvoorbeeld de Energie en de Milieu Investerings Aftrek en de nieuwe Tijdelijke Stimuleringsregeling Innovatie Binnenvaart interessant. De investeringsaftrek betekent dat een ondernemer 44% van de investeringskosten kan aftrekken van de fiscale winst. Het directe financiële voordeel is afhankelijk van het belastingpercentage, maar bedraagt ongeveer 11% van de goedgekeurde investeringskosten.’

Subsidiabele investeringen

Enkele investeringen die in 2009 voor subsidie in aanmerking komen, zijn een brandstofverbruikmeter, een energiebesparend roerensysteem, een energiezuinige scheepsmotor, een indirecte aandrijving voor koelaggregaten, een lichtgewicht aramide koelcontainer, een schroefasgedreven generator, een geluidsarme scheepsschroef, een milieuvriendelijk beschermingsysteem voor scheepshuiden en een ballastwaterbehandelingsinstallatie.

De Tijdelijke Stimuleringsregeling Innovatie Binnenvaart is onlangs geopend. Van Dijk: ‘De regeling is bedoeld voor onderzoeksprojecten naar  innovaties gericht op logistiek, het aanboren van nieuwe markten, overslagtechnieken, brandstofgebruik, vermindering van luchtemissies, ict, scholing en veiligheid. De subsidie kan oplopen tot 65 procent van de onderzoekskosten en maakt het dus mogelijk om ook in deze onzekere tijden te werken aan innovatie en ontwikkeling.’

Neem nu een gratis abonnement op de Nieuwsbrief. U krijgt dan twee keer per week alle maritieme nieuws in uw emailpostbus.  

Geld voor energie en innovatie | Schuttevaer.nl

Geld voor energie en innovatie

Scheepvaart- en binnenvaartbedrijven kunnen in 2009 via subsidies rekenen op extra financiële steun. Vooral voor projecten gericht op innovatie, energie- en brandstofbesparing zijn de komende jaren interessante subsidieregelingen. Subsidiabele investeringen zijn onder meer een brandstofverbruikmeter, een milieuvriendelijke antifouling en energiezuinige scheepsmotoren.

Geld voor energie en innovatie

Volgens het Goorse subsidieadviesbureau Currency Connect, dat al meer dan tien jaar samenwerkt met bedrijven uit de binnen- en scheepvaart, liggen er het komende jaar volop kansen op subsidiegebied. Gerald van Dijk, adviseur bij Currency Connect, noemt de aantrekkelijke mogelijkheden voor milieuvriendelijke en energiebesparende investeringen en innovaties. ‘Voor de binnenvaart, dat zich als groene sector wil profileren, zijn bijvoorbeeld de Energie en de Milieu Investerings Aftrek en de nieuwe Tijdelijke Stimuleringsregeling Innovatie Binnenvaart interessant. De investeringsaftrek betekent dat een ondernemer 44% van de investeringskosten kan aftrekken van de fiscale winst. Het directe financiële voordeel is afhankelijk van het belastingpercentage, maar bedraagt ongeveer 11% van de goedgekeurde investeringskosten.’

Subsidiabele investeringen

Enkele investeringen die in 2009 voor subsidie in aanmerking komen, zijn een brandstofverbruikmeter, een energiebesparend roerensysteem, een energiezuinige scheepsmotor, een indirecte aandrijving voor koelaggregaten, een lichtgewicht aramide koelcontainer, een schroefasgedreven generator, een geluidsarme scheepsschroef, een milieuvriendelijk beschermingsysteem voor scheepshuiden en een ballastwaterbehandelingsinstallatie.

De Tijdelijke Stimuleringsregeling Innovatie Binnenvaart is onlangs geopend. Van Dijk: ‘De regeling is bedoeld voor onderzoeksprojecten naar  innovaties gericht op logistiek, het aanboren van nieuwe markten, overslagtechnieken, brandstofgebruik, vermindering van luchtemissies, ict, scholing en veiligheid. De subsidie kan oplopen tot 65 procent van de onderzoekskosten en maakt het dus mogelijk om ook in deze onzekere tijden te werken aan innovatie en ontwikkeling.’

Neem nu een gratis abonnement op de Nieuwsbrief. U krijgt dan twee keer per week alle maritieme nieuws in uw emailpostbus.