Liever een brugwachter dan een camera

Jelke Boomsma en Siepko Teerling varen op de cementtanker Sibeanko. Jelke vaart al 31 jaar bij deze baas en kwam destijds in de binnenvaart terecht, omdat hij in de zeevaart geen werk kon vinden. Siepko is vijf jaar in dienst en werkte daarvoor in de garnalenvisserij. Wensen? ‘De brugwachter moet op de brug blijven.’

Liever een brugwachter dan een camera

Jelke begon zijn loopbaan in de scheepsbouw. ‘Ik bouwde mee aan twee coasters. De zeevaart leek me wel wat, maar het was toen een moeilijke tijd en het is nu nauwelijks voor te stellen, maar er was weinig vraag naar personeel. Ik ben toen in de binnenvaart terechtgekomen en blijven hangen. De binnenvaart heeft ook zijn charmes.’

Boomsma veranderde nooit van werkgever, want ze liggen elkaar goed en dan blijf je. Toen hij in dienst kwam was het bedrijf anders van opzet. ‘Vroeger bestond het bedrijf uit Annie en Berend Wijdeveld. Annie is sinds een paar jaar gestopt. Berend Wijdeveld is sinds 1984 ook actief in de kustvaart. Op 27 september zijn wij uitgenodigd voor de tewaterlating van de nieuwe coaster, de Citadel in Leer.’

Visserij

Siepko komt uit een vissersfamilie en maakte de overstap uit de garnalenvisserij toen het in die sector erg slecht ging. Hij volgt de visserijberichtgeving nog steeds en verwacht dat garnalenvisserij op het wad uiteindelijk wordt verboden. Zijn vader bezat een garnalenkotter en het was vroeger Siepko’s wens om die over te nemen. ‘Vanwege de vooruitzichten voor die sector heb ik ervan af gezien. Mijn neven vissen op kokkels en die zijn uitgekocht. Het was de laatste jaren niet meer te doen, dat zag ik bij hun. Een paar dagen voordat de kokkelvergunningen werden verlengd diende de milieubeweging een protest in en dan werden de vergunningen niet verlengd. Ter compensatie krijgen ze een handkokkelvergunning. Dan ga je met een soort hark het wad op om handmatig kokkels te vangen. Er zijn nu dus handkokkelaars bezig. Dit jaar waren er daarvoor teveel aanvragen en nu zijn er tien handkokkelaars ingeloot. De rest zit thuis.’

Brugwachter

De bemanning van de Sibeanko heeft geen ambitie om zelfstandig ondernemer te worden. Ze blijven in loondienst varen. Voor hun schip blijft er werk genoeg zolang Nederland doorbouwt. De Sibeanko is vanwege haar afmetingen geschikt voor het achterlandvervoer. Momenteel vaart ze van Düsseldorf naar Rotterdam en Den Haag. Daarvoor voer ze vanaf Friesland naar Ladbergen. Het werk verplaatst zich constateren ze, want als bedrijven worden overgenomen gaan de leveranciers meestal mee.

Het verschil tussen een gewoon schip en een cementschip is, dat het lossen en laden een vrij technische aangelegenheid is. De machines en pompen vergen veel onderhoud en de bemanning van de Sibeanko repareert alles wat ze zelf kunnen doen.

Ze vinden het belangrijk dat in de toekomst de brugwachter op de brug behouden blijft. ‘Ik las laatst in de Schuttevaer dat de brugwachters van de bruggen in Zeeland gaan en dat een verkeerspost alles centraal gaat regelen. Dit zou de doorstroming van het verkeer bevorderen. Maar in Leidschendam hebben ze dat ook. Je ligt daar continu voor de brug te wachten, ook buiten de spits. Een brugwachter is daarom het handigste. Die heeft veel beter overzicht en kan de situatie ter plaatse inschatten en beoordelen’, zegt Siepko.

Verouderd

Het kanaal naar Den Haag dat de Sibeanko momenteel veel bevaart is qua kwaliteit van veertig jaar terug, vinden ze. ‘We verwachten dat ze daar weinig aan kunnen doen, omdat de milieubeweging of andere belangenvereniging dat tegenhoudt. Er zitten bijvoorbeeld twee haakse bochten in in Overschie. Die zijn vrij onhandig. Van ons mogen ze die afsnijden, maar waarom ze dat niet doen weten wij eigenlijk niet precies.’ (HDJ)

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Sibeanko.
Lengte: 55 meter.
Breedte: 6,08 meter.
Diepgang: 2,59 meter.
Tonnage: 565 ton.
Europanummer: 3270638.
Motor: Volvo Penta, 400 pk.
Bouwjaar: 1962.
Thuishaven: Harlingen.
Eigenaar: Berend Wijdeveld.

 

Liever een brugwachter dan een camera | Schuttevaer.nl

Liever een brugwachter dan een camera

Jelke Boomsma en Siepko Teerling varen op de cementtanker Sibeanko. Jelke vaart al 31 jaar bij deze baas en kwam destijds in de binnenvaart terecht, omdat hij in de zeevaart geen werk kon vinden. Siepko is vijf jaar in dienst en werkte daarvoor in de garnalenvisserij. Wensen? ‘De brugwachter moet op de brug blijven.’

Liever een brugwachter dan een camera

Jelke begon zijn loopbaan in de scheepsbouw. ‘Ik bouwde mee aan twee coasters. De zeevaart leek me wel wat, maar het was toen een moeilijke tijd en het is nu nauwelijks voor te stellen, maar er was weinig vraag naar personeel. Ik ben toen in de binnenvaart terechtgekomen en blijven hangen. De binnenvaart heeft ook zijn charmes.’

Boomsma veranderde nooit van werkgever, want ze liggen elkaar goed en dan blijf je. Toen hij in dienst kwam was het bedrijf anders van opzet. ‘Vroeger bestond het bedrijf uit Annie en Berend Wijdeveld. Annie is sinds een paar jaar gestopt. Berend Wijdeveld is sinds 1984 ook actief in de kustvaart. Op 27 september zijn wij uitgenodigd voor de tewaterlating van de nieuwe coaster, de Citadel in Leer.’

Visserij

Siepko komt uit een vissersfamilie en maakte de overstap uit de garnalenvisserij toen het in die sector erg slecht ging. Hij volgt de visserijberichtgeving nog steeds en verwacht dat garnalenvisserij op het wad uiteindelijk wordt verboden. Zijn vader bezat een garnalenkotter en het was vroeger Siepko’s wens om die over te nemen. ‘Vanwege de vooruitzichten voor die sector heb ik ervan af gezien. Mijn neven vissen op kokkels en die zijn uitgekocht. Het was de laatste jaren niet meer te doen, dat zag ik bij hun. Een paar dagen voordat de kokkelvergunningen werden verlengd diende de milieubeweging een protest in en dan werden de vergunningen niet verlengd. Ter compensatie krijgen ze een handkokkelvergunning. Dan ga je met een soort hark het wad op om handmatig kokkels te vangen. Er zijn nu dus handkokkelaars bezig. Dit jaar waren er daarvoor teveel aanvragen en nu zijn er tien handkokkelaars ingeloot. De rest zit thuis.’

Brugwachter

De bemanning van de Sibeanko heeft geen ambitie om zelfstandig ondernemer te worden. Ze blijven in loondienst varen. Voor hun schip blijft er werk genoeg zolang Nederland doorbouwt. De Sibeanko is vanwege haar afmetingen geschikt voor het achterlandvervoer. Momenteel vaart ze van Düsseldorf naar Rotterdam en Den Haag. Daarvoor voer ze vanaf Friesland naar Ladbergen. Het werk verplaatst zich constateren ze, want als bedrijven worden overgenomen gaan de leveranciers meestal mee.

Het verschil tussen een gewoon schip en een cementschip is, dat het lossen en laden een vrij technische aangelegenheid is. De machines en pompen vergen veel onderhoud en de bemanning van de Sibeanko repareert alles wat ze zelf kunnen doen.

Ze vinden het belangrijk dat in de toekomst de brugwachter op de brug behouden blijft. ‘Ik las laatst in de Schuttevaer dat de brugwachters van de bruggen in Zeeland gaan en dat een verkeerspost alles centraal gaat regelen. Dit zou de doorstroming van het verkeer bevorderen. Maar in Leidschendam hebben ze dat ook. Je ligt daar continu voor de brug te wachten, ook buiten de spits. Een brugwachter is daarom het handigste. Die heeft veel beter overzicht en kan de situatie ter plaatse inschatten en beoordelen’, zegt Siepko.

Verouderd

Het kanaal naar Den Haag dat de Sibeanko momenteel veel bevaart is qua kwaliteit van veertig jaar terug, vinden ze. ‘We verwachten dat ze daar weinig aan kunnen doen, omdat de milieubeweging of andere belangenvereniging dat tegenhoudt. Er zitten bijvoorbeeld twee haakse bochten in in Overschie. Die zijn vrij onhandig. Van ons mogen ze die afsnijden, maar waarom ze dat niet doen weten wij eigenlijk niet precies.’ (HDJ)

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Sibeanko.
Lengte: 55 meter.
Breedte: 6,08 meter.
Diepgang: 2,59 meter.
Tonnage: 565 ton.
Europanummer: 3270638.
Motor: Volvo Penta, 400 pk.
Bouwjaar: 1962.
Thuishaven: Harlingen.
Eigenaar: Berend Wijdeveld.