Debbie van Swaaij bestuurslid Schuttevaer

Debbie van Swaaij (31) vaart met haar vriend Jeroen Wanders en zijn ouders op de 135 meter lange Sianto. Ze zit sinds januari 2008 in het bestuur van Koninklijke Schuttevaerafdeling Gelderland. Ze besloot zich kandidaat te stellen, omdat het haar interessant leek mee te praten, want zij en haar vriend hebben nog een lange tijd te gaan in de binnenvaart. Een vriendin, Cecile Peters-de Goeij, is al langer bestuurslid en wakkerde de belangstelling voor het bestuurswerk aan.

Debbie van Swaaij bestuurslid Schuttevaer

Volgens Debbie mogen er best meer vrouwen toetreden tot de Schuttevaerbesturen. ‘Ik zou het leuk vinden als meer schippersvrouwen dat doen. Maar ook meer jongeren in de verschillende besturen zijn welkom. Zij moeten de komende jaren nog varen. Het is daarom belangrijk dat zij actief meepraten over het beleid. Het is belangrijk dat de belangenbehartiging van de binnenvaart niet stopt als de ouderen ermee stoppen.’
Met Debbie erbij telt het bestuur van Schuttevaer Gelderland drie vrouwen. ‘Dat schijnt veel te zijn als je het afzet tegen de andere regionale besturen van Schuttevaer’, constateert ze.

Debbie werkt sinds twee jaar aan boord van de Sianto. Ze had nog nooit een bestuursfunctie bij een organisatie gehad. Voordat ze aan boord kwam, werkte ze zes jaar bij de ANWB. Haar eindbaan was assistent vestigingsmanager. ‘Ik heb de HBO-opleiding Nationale Hogeschool Toerisme en Verkeer gedaan. Ik had echt niks met de scheepvaart. Ik had vijf jaar terug nog nooit een schip van binnen gezien. Nu wonen we erop en ik vind het hartstikke leuk.’

Vaardagen

Ze is momenteel bezig met haar binnenvaartpapieren, maar loopt daarbij tegen het probleem aan dat een jaar maar 180 vaardagen kan tellen. ‘Dat vind ik niet te verklaren. Je moet vier keer 180 vaardagen hebben om een vaarbewijs te kunnen halen. Maar die 180 vaardagen moeten binnen een kalenderjaar vallen. Vaar je in een kalenderjaar 270 dagen, dan gooi je negentig dagen vaartijd weg voor je opleiding of rang, omdat ze bij de berekening uitgaan van maximaal 180 dagen binnen een kalenderjaar. Iemand die altijd aan boord zit maakt meer vaardagen en bouwt meer ervaring op dan iemand die vrije tijd vaart, maar mag die extra dagen niet meetellen voor zijn opleiding. Dat maakt het systeem star en het ergert mij, want ik wil gewoon mijn papieren halen.’

Jonge vrouwen

Bij Schuttevaer Gelderland heeft ze nog geen speciaal takenpakket. Afgesproken is dat ze eerst een tijdje meeloopt. Het bestuurswerk vindt ze tot nu toe leuk. ‘Het leuke eraan is, dat je verder kijkt dan je eigen schip en hoort wat er allemaal speelt. Ook krijg je inzicht in waarom dingen zo lang duren. Ik begrijp de ergernis van de binnenvaart. Neem nu de vluchthaven van Lobith, hoe lang zijn ze daar al mee bezig? Laatst zijn er weer ganzen aangetroffen, die de bouw uitstellen. Schuttevaer wil overal wat aan doen, maar door de bureaucratie gaan dingen erg langzaam, constateer ik.’

Dat de binnenvaart verandert en het gezinsleven de binnenvaart verlaat gaat in elk geval niet op voor de vriendenkring van Debbie en Jeroen. Daar zijn nog jonge vrouwen aan boord. Maar de meesten hebben nog geen kinderen, vertelt ze. Haar eventueel toekomstige kinderen gaan naar het internaat, als dat dan nog bestaat. ‘Ik zeg dat wel flink, maar dat zal dan wel tegenvallen. De situatie dat ik Jeroen twee weekenden in de maand zie, wil ik niet terug. Maar ik wil in elk geval blijven varen. Dat betekent dat de kinderen, zodra ze naar school gaan, toch naar het internaat moeten. Ik verwacht dat er altijd een vorm van opvang voor schipperskinderen blijft bestaan. Of dat nog internaten zijn als die van ons naar school gaan, weet ik niet. Voor mij is het geen probleem als het gezinshuizen zijn.’

Autosteiger

Onlangs werd na jaren lobbywerk de autosteiger aan de kade van Keulen geopend. De nieuwe autosteiger aan Keulen is geschikt voor schepen tot 110 meter. De steiger is in de binnenvaart ontvangen met gemengde gevoelens. De Sianto mag er bijvoorbeeld geen gebruik van maken. Dat is jammer, zegt Debby. Ze constateert dat er is niet altijd oog is voor de schaalvergroting in de binnenvaart. ‘Het ziet er mooi uit, maar wij hebben er niets aan. Ik vind het jammer dat er weinig voorzieningen zijn voor grote schepen, want er komen er steeds meer. Er zijn veel plaatsen waar je met een 135 meter niet lekker ligt.’ (HDJ)

Scheepsgegevens
Scheepsnaam:
Sianto.
Lengte: 135 meter.
Breedte: 11,45 meter.
Diepgang: 3,50 meter.
Tonnage: 3734.
Europanummer: 02327236.
Motor: Caterpillar 2x 1380 pk.
Bouwjaar: 2005.
Thuishaven: Nijmegen.
Eigenaar: VOF Sianto.

Debbie van Swaaij bestuurslid Schuttevaer | Schuttevaer.nl

Debbie van Swaaij bestuurslid Schuttevaer

Debbie van Swaaij (31) vaart met haar vriend Jeroen Wanders en zijn ouders op de 135 meter lange Sianto. Ze zit sinds januari 2008 in het bestuur van Koninklijke Schuttevaerafdeling Gelderland. Ze besloot zich kandidaat te stellen, omdat het haar interessant leek mee te praten, want zij en haar vriend hebben nog een lange tijd te gaan in de binnenvaart. Een vriendin, Cecile Peters-de Goeij, is al langer bestuurslid en wakkerde de belangstelling voor het bestuurswerk aan.

Debbie van Swaaij bestuurslid Schuttevaer

Volgens Debbie mogen er best meer vrouwen toetreden tot de Schuttevaerbesturen. ‘Ik zou het leuk vinden als meer schippersvrouwen dat doen. Maar ook meer jongeren in de verschillende besturen zijn welkom. Zij moeten de komende jaren nog varen. Het is daarom belangrijk dat zij actief meepraten over het beleid. Het is belangrijk dat de belangenbehartiging van de binnenvaart niet stopt als de ouderen ermee stoppen.’
Met Debbie erbij telt het bestuur van Schuttevaer Gelderland drie vrouwen. ‘Dat schijnt veel te zijn als je het afzet tegen de andere regionale besturen van Schuttevaer’, constateert ze.

Debbie werkt sinds twee jaar aan boord van de Sianto. Ze had nog nooit een bestuursfunctie bij een organisatie gehad. Voordat ze aan boord kwam, werkte ze zes jaar bij de ANWB. Haar eindbaan was assistent vestigingsmanager. ‘Ik heb de HBO-opleiding Nationale Hogeschool Toerisme en Verkeer gedaan. Ik had echt niks met de scheepvaart. Ik had vijf jaar terug nog nooit een schip van binnen gezien. Nu wonen we erop en ik vind het hartstikke leuk.’

Vaardagen

Ze is momenteel bezig met haar binnenvaartpapieren, maar loopt daarbij tegen het probleem aan dat een jaar maar 180 vaardagen kan tellen. ‘Dat vind ik niet te verklaren. Je moet vier keer 180 vaardagen hebben om een vaarbewijs te kunnen halen. Maar die 180 vaardagen moeten binnen een kalenderjaar vallen. Vaar je in een kalenderjaar 270 dagen, dan gooi je negentig dagen vaartijd weg voor je opleiding of rang, omdat ze bij de berekening uitgaan van maximaal 180 dagen binnen een kalenderjaar. Iemand die altijd aan boord zit maakt meer vaardagen en bouwt meer ervaring op dan iemand die vrije tijd vaart, maar mag die extra dagen niet meetellen voor zijn opleiding. Dat maakt het systeem star en het ergert mij, want ik wil gewoon mijn papieren halen.’

Jonge vrouwen

Bij Schuttevaer Gelderland heeft ze nog geen speciaal takenpakket. Afgesproken is dat ze eerst een tijdje meeloopt. Het bestuurswerk vindt ze tot nu toe leuk. ‘Het leuke eraan is, dat je verder kijkt dan je eigen schip en hoort wat er allemaal speelt. Ook krijg je inzicht in waarom dingen zo lang duren. Ik begrijp de ergernis van de binnenvaart. Neem nu de vluchthaven van Lobith, hoe lang zijn ze daar al mee bezig? Laatst zijn er weer ganzen aangetroffen, die de bouw uitstellen. Schuttevaer wil overal wat aan doen, maar door de bureaucratie gaan dingen erg langzaam, constateer ik.’

Dat de binnenvaart verandert en het gezinsleven de binnenvaart verlaat gaat in elk geval niet op voor de vriendenkring van Debbie en Jeroen. Daar zijn nog jonge vrouwen aan boord. Maar de meesten hebben nog geen kinderen, vertelt ze. Haar eventueel toekomstige kinderen gaan naar het internaat, als dat dan nog bestaat. ‘Ik zeg dat wel flink, maar dat zal dan wel tegenvallen. De situatie dat ik Jeroen twee weekenden in de maand zie, wil ik niet terug. Maar ik wil in elk geval blijven varen. Dat betekent dat de kinderen, zodra ze naar school gaan, toch naar het internaat moeten. Ik verwacht dat er altijd een vorm van opvang voor schipperskinderen blijft bestaan. Of dat nog internaten zijn als die van ons naar school gaan, weet ik niet. Voor mij is het geen probleem als het gezinshuizen zijn.’

Autosteiger

Onlangs werd na jaren lobbywerk de autosteiger aan de kade van Keulen geopend. De nieuwe autosteiger aan Keulen is geschikt voor schepen tot 110 meter. De steiger is in de binnenvaart ontvangen met gemengde gevoelens. De Sianto mag er bijvoorbeeld geen gebruik van maken. Dat is jammer, zegt Debby. Ze constateert dat er is niet altijd oog is voor de schaalvergroting in de binnenvaart. ‘Het ziet er mooi uit, maar wij hebben er niets aan. Ik vind het jammer dat er weinig voorzieningen zijn voor grote schepen, want er komen er steeds meer. Er zijn veel plaatsen waar je met een 135 meter niet lekker ligt.’ (HDJ)

Scheepsgegevens
Scheepsnaam:
Sianto.
Lengte: 135 meter.
Breedte: 11,45 meter.
Diepgang: 3,50 meter.
Tonnage: 3734.
Europanummer: 02327236.
Motor: Caterpillar 2x 1380 pk.
Bouwjaar: 2005.
Thuishaven: Nijmegen.
Eigenaar: VOF Sianto.