Enkelwandige Tessa vaart veel op kanalen

John van den Bosch, Jos Geerlings en Jan Steenstra varen op de enkelwandige tanker Tessa. De Tessa is 1100 ton groot. Haar bemanning vaart veertien-dagen-op-veertien-dagen-af. Van den Bosch is eigenaar van de Tessa. Hij heeft er tot nu toe geen last van dat zijn schip enkelwandig is, maar verwacht dat dat komt omdat er in de tonnenmaat van de Tessa nog nauwelijks dubbelwandige schepen zijn.

Enkelwandige Tessa vaart veel op kanalen

Van den Bosch bezit momenteel alleen nog de Tessa, vertelt hij. ‘Mijn andere tanker, de Jowi, is verkocht. De grotere vraag naar dubbelwandig treft mijn schip niet. Ik lig nooit stil en heb geen last van een bank die in mijn nek hijgt.’
Hij ziet zichzelf in de toekomst wel dubbelwandig gaan, maar maakt zich nu nog geen zorgen. ‘In de toekomst moet ik een dubbelwandig schip hebben, als ik wil blijven varen, verwacht ik. Maar pas over een paar jaar. Ik maak mezelf geen zorgen over de toekomst. Dit schip is bij uitstek geschikt om op de kanalen te varen.’
Als Van den Bosch nu een dubbelwandige tanker zou bezitten, zou hij zich juist wel zorgen maken, want de vrachtprijzen zijn nauwelijks gestegen, terwijl de schepen duurder zijn en vanwege de versterkte constructie minder meenemen. Of hij in een dubbelwandige tanker wil investeren hangt af van de verhouding tussen opbrengst, arbeidsinzet en kosten. ‘Ik wil niet investeren en het geld er niet uithalen. Dat lijkt mij geen gezonde basis. In deze tonnenmaat zijn er momenteel veel te weinig dubbelwandige schepen om een directe bedreiging voor deze Tessa te zijn. Van belang is ook dat de Tessa geen bal meer waard is. Dus blijf ik varen tot het niet meer mag en probeer elke cent te pakken. En op een dubbelwandige nieuwbouw moet ik dag en nacht varen. Dat staat me tegen, want hier lig ik elke nacht op mijn bed.’

Jos Geerlings is kapitein en vaart als zijn werkgever zijn vrije weken heeft. Hij is sinds kort terug op de Tessa. Hij is één jaar weggeweest, omdat hij toe was aan een ander vaargebied. De Tessa vaart namelijk altijd op de Duitse kanalen. ‘Ik heb op de Margaux gevaren en de Rijn bekeken tot Bazel. Daarvoor zat ik 4,5 jaar hier. Een ander vaargebied leek me leuk.’
Hij ziet zichzelf in de toekomst niet als eigenaar varen, maar heeft heel andere toekomstplannen. ‘Ik vaar nog een paar jaar en dan verwacht ik te stoppen. Dan wil ik een café of restaurant in Thailand beginnen en daar gaan wonen.’
Volmatroos Jan Steenstra volgde de Maritieme Academie in Harlingen en is nu bezig met de schriftelijke opleiding voor schipper. Steenstra wil wel binnenvaartondernemer worden, maar moet daarvoor eerst zijn papieren halen. ‘Ik hoop in november mijn schipperspapieren te halen’, vertelt hij.

Zowel Van den Bosch als Geerlings begonnen hun opleiding in Mook. In verhouding tot hun matrozentijd is er veel veranderd in de binnenvaart. Vroeger ging je varen en leerde je het vak in de praktijk. Pas als je kon varen, leerde je de theorie en deed je examen. Tegenwoordig leren de jongeren alle theorie op school en halen hun papieren voordat ze als schipper kunnen varen. Het is soms moeilijk daar als werkgever mee om te gaan, erkent Van den Bosch. ‘Als je tegenwoordig iemand aanneemt met alle schipperspapieren op zak, dan betekent dat niet automatisch dat hij kan varen. Dat moet je dan als werkgever maar zien in te schatten. Een vaarbewijs is geen verklaring meer van vakbekwaamheid, maar eerder dat iemand een bepaalde hoeveelheid stof uit zijn hoofd heeft geleerd.’

Van den Bosch begon op zijn twintigste voor zichzelf op de Primair. Toen zij was verkocht, zat hij een jaar aan de wal tot de Tessa uit een faillissement kwam rollen. Hij heeft geen opvolger in de familiesfeer verwacht hij, want zijn kinderen hebben tot nu toe nauwelijks interesse in het varen. ‘Zijn kinderen hielpen hem wel aan een vrijetijdsbesteding’, merkt de bemanning lacherig op.
Van den Bosch is bereid om dat toe te lichten. ‘Mijn zoon van veertien wil automonteur of coureur worden. Hij zet daarvoor alles op alles. Mijn dochter is dol op paarden. In mijn vrije weken rijd ik het ene weekend paard met mijn dochter en kart ik het andere weekend met mijn zoon. Dat ik paardrijd werkt dus erg op de lachspieren van mijn bemanning. Ik had niks met die beesten, maar paardrijden blijkt erg leuk.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:
Scheepsnaam: Tessa.

Lengte: 80 meter.

Breedte: 8,20 meter.

Diepgang: 2,50 meter.

Tonnage: 1112 ton.
Europanummer: 2313289.

Motor: Mitsubishi 935 pk.

Bouwjaar: 1956.

Thuishaven: Oosterhout.

Eigenaar: Testrans BV.

 

Enkelwandige Tessa vaart veel op kanalen | Schuttevaer.nl

Enkelwandige Tessa vaart veel op kanalen

John van den Bosch, Jos Geerlings en Jan Steenstra varen op de enkelwandige tanker Tessa. De Tessa is 1100 ton groot. Haar bemanning vaart veertien-dagen-op-veertien-dagen-af. Van den Bosch is eigenaar van de Tessa. Hij heeft er tot nu toe geen last van dat zijn schip enkelwandig is, maar verwacht dat dat komt omdat er in de tonnenmaat van de Tessa nog nauwelijks dubbelwandige schepen zijn.

Enkelwandige Tessa vaart veel op kanalen

Van den Bosch bezit momenteel alleen nog de Tessa, vertelt hij. ‘Mijn andere tanker, de Jowi, is verkocht. De grotere vraag naar dubbelwandig treft mijn schip niet. Ik lig nooit stil en heb geen last van een bank die in mijn nek hijgt.’
Hij ziet zichzelf in de toekomst wel dubbelwandig gaan, maar maakt zich nu nog geen zorgen. ‘In de toekomst moet ik een dubbelwandig schip hebben, als ik wil blijven varen, verwacht ik. Maar pas over een paar jaar. Ik maak mezelf geen zorgen over de toekomst. Dit schip is bij uitstek geschikt om op de kanalen te varen.’
Als Van den Bosch nu een dubbelwandige tanker zou bezitten, zou hij zich juist wel zorgen maken, want de vrachtprijzen zijn nauwelijks gestegen, terwijl de schepen duurder zijn en vanwege de versterkte constructie minder meenemen. Of hij in een dubbelwandige tanker wil investeren hangt af van de verhouding tussen opbrengst, arbeidsinzet en kosten. ‘Ik wil niet investeren en het geld er niet uithalen. Dat lijkt mij geen gezonde basis. In deze tonnenmaat zijn er momenteel veel te weinig dubbelwandige schepen om een directe bedreiging voor deze Tessa te zijn. Van belang is ook dat de Tessa geen bal meer waard is. Dus blijf ik varen tot het niet meer mag en probeer elke cent te pakken. En op een dubbelwandige nieuwbouw moet ik dag en nacht varen. Dat staat me tegen, want hier lig ik elke nacht op mijn bed.’

Jos Geerlings is kapitein en vaart als zijn werkgever zijn vrije weken heeft. Hij is sinds kort terug op de Tessa. Hij is één jaar weggeweest, omdat hij toe was aan een ander vaargebied. De Tessa vaart namelijk altijd op de Duitse kanalen. ‘Ik heb op de Margaux gevaren en de Rijn bekeken tot Bazel. Daarvoor zat ik 4,5 jaar hier. Een ander vaargebied leek me leuk.’
Hij ziet zichzelf in de toekomst niet als eigenaar varen, maar heeft heel andere toekomstplannen. ‘Ik vaar nog een paar jaar en dan verwacht ik te stoppen. Dan wil ik een café of restaurant in Thailand beginnen en daar gaan wonen.’
Volmatroos Jan Steenstra volgde de Maritieme Academie in Harlingen en is nu bezig met de schriftelijke opleiding voor schipper. Steenstra wil wel binnenvaartondernemer worden, maar moet daarvoor eerst zijn papieren halen. ‘Ik hoop in november mijn schipperspapieren te halen’, vertelt hij.

Zowel Van den Bosch als Geerlings begonnen hun opleiding in Mook. In verhouding tot hun matrozentijd is er veel veranderd in de binnenvaart. Vroeger ging je varen en leerde je het vak in de praktijk. Pas als je kon varen, leerde je de theorie en deed je examen. Tegenwoordig leren de jongeren alle theorie op school en halen hun papieren voordat ze als schipper kunnen varen. Het is soms moeilijk daar als werkgever mee om te gaan, erkent Van den Bosch. ‘Als je tegenwoordig iemand aanneemt met alle schipperspapieren op zak, dan betekent dat niet automatisch dat hij kan varen. Dat moet je dan als werkgever maar zien in te schatten. Een vaarbewijs is geen verklaring meer van vakbekwaamheid, maar eerder dat iemand een bepaalde hoeveelheid stof uit zijn hoofd heeft geleerd.’

Van den Bosch begon op zijn twintigste voor zichzelf op de Primair. Toen zij was verkocht, zat hij een jaar aan de wal tot de Tessa uit een faillissement kwam rollen. Hij heeft geen opvolger in de familiesfeer verwacht hij, want zijn kinderen hebben tot nu toe nauwelijks interesse in het varen. ‘Zijn kinderen hielpen hem wel aan een vrijetijdsbesteding’, merkt de bemanning lacherig op.
Van den Bosch is bereid om dat toe te lichten. ‘Mijn zoon van veertien wil automonteur of coureur worden. Hij zet daarvoor alles op alles. Mijn dochter is dol op paarden. In mijn vrije weken rijd ik het ene weekend paard met mijn dochter en kart ik het andere weekend met mijn zoon. Dat ik paardrijd werkt dus erg op de lachspieren van mijn bemanning. Ik had niks met die beesten, maar paardrijden blijkt erg leuk.’ (HDJ)

Scheepsgegevens:
Scheepsnaam: Tessa.

Lengte: 80 meter.

Breedte: 8,20 meter.

Diepgang: 2,50 meter.

Tonnage: 1112 ton.
Europanummer: 2313289.

Motor: Mitsubishi 935 pk.

Bouwjaar: 1956.

Thuishaven: Oosterhout.

Eigenaar: Testrans BV.