Ferus Smit levert Ice Crystal op

Scheepswerf Ferus Smit heeft 19 februari in de Eemshaven de Ice Crystal (bouwnummer 446, IMO 9818321) overgedragen aan Erik Thun AB uit het Zweedse Lidköping.

Ferus Smit levert Ice Crystal op

Vier dagen eerder werd het 20 januari in Westerbroek van stapel gelopen schip door de sleepboten Waterpoort van Wagenborg en Gruno IV van Bijma naar open zee gesleept, waarna het nautisch instrumentarium werd beproefd en het kompas gesteld. De goed verlopen proefvaarten op de Eems hadden 13 en 14 februari plaats. De algemene gegevens van het ijsklasse 1A genoteerde schip luiden: lengte over alles 104,60 meter, lengte tussen de loodlijnen 100,59 meter, breedte 13,35 meter, holte 9,05 meter met een dwt van 6550 ton, gt/nt 3618/2072. De ruiminhoud bedraagt 263.830 cft. In de machinekamer staat een 1950 kW Wärtsilä 6L26 voor de voortstuwing. De Ice Crystal, een vergrote versie van de 17 november overgedragen Snow Crystal (5680 dwt) is van het type Trollmax en ontworpen om de sluizen in het Trollhättankanaal te kunnen passeren. Beide schepen vervangen de eveneens bij Ferus Smit gebouwde Snow Star (1996) en Ice Star (1997).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Ferus Smit levert Ice Crystal op | Schuttevaer.nl

Ferus Smit levert Ice Crystal op

Scheepswerf Ferus Smit heeft 19 februari in de Eemshaven de Ice Crystal (bouwnummer 446, IMO 9818321) overgedragen aan Erik Thun AB uit het Zweedse Lidköping.

Ferus Smit levert Ice Crystal op

Vier dagen eerder werd het 20 januari in Westerbroek van stapel gelopen schip door de sleepboten Waterpoort van Wagenborg en Gruno IV van Bijma naar open zee gesleept, waarna het nautisch instrumentarium werd beproefd en het kompas gesteld. De goed verlopen proefvaarten op de Eems hadden 13 en 14 februari plaats. De algemene gegevens van het ijsklasse 1A genoteerde schip luiden: lengte over alles 104,60 meter, lengte tussen de loodlijnen 100,59 meter, breedte 13,35 meter, holte 9,05 meter met een dwt van 6550 ton, gt/nt 3618/2072. De ruiminhoud bedraagt 263.830 cft. In de machinekamer staat een 1950 kW Wärtsilä 6L26 voor de voortstuwing. De Ice Crystal, een vergrote versie van de 17 november overgedragen Snow Crystal (5680 dwt) is van het type Trollmax en ontworpen om de sluizen in het Trollhättankanaal te kunnen passeren. Beide schepen vervangen de eveneens bij Ferus Smit gebouwde Snow Star (1996) en Ice Star (1997).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer