Duitse scheepsbouw op niveau 2008

De Duitse scheepswerven hebben in 2014 een flinke omzetsprong gemaakt. De jaaromzet steeg met 28% naar 6,4 miljard euro.

Er kwamen nieuwe opdrachten binnen voor 16 schepen met een gezamenlijke waarde van 4,3 miljard euro. Samen met de bestaande opdrachten zijn of worden 40 schepen gebouwd, samen goed voor 10,8 miljard euro. Dat is het grootste bedrag sinds 2008, liet het Verband für Schiffbau und Meerestechnik vorige week in Hamburg weten.

De beter gevulde orderportefeuilles hadden ook een positieve invloed op de arbeidsmarkt. Het personeelsbestand steeg met 6% tot 18.000.

Duitsland moet het vooral hebben van speciale schepen. Naast offshore-vaartuigen zijn dat megajachten en cruiseschepen. De markt voor de traditionele schepen zoals bulkers, tankers en containerschepen is met 80% stevig in handen van Aziatische werven, die vaak worden gesteund door regeringen en van banken gunstige kredietfaciliteiten krijgen. Japan, Korea en China hebben zodoende hun capaciteit fors verhoogd. Duitsland heeft op de wereldmarkt een aandeel van iets meer dan 1%.

Opvallend is wel de winst van Duitse en Europese werven waar het gaat om de bouw van cruiseschepen. Een bedrijf als Mitsubishi Heavy Industries heeft zich van die sector afgewend na een paar slechte ervaringen als gevolg van miscalculaties. Daardoor zijn de orderboeken van Europese cruisewerven waaronder Meyer, STX en Fincantieri tot circa 2020 goed gevuld. (WdN)

Duitse scheepsbouw op niveau 2008 | Schuttevaer.nl

Duitse scheepsbouw op niveau 2008

De Duitse scheepswerven hebben in 2014 een flinke omzetsprong gemaakt. De jaaromzet steeg met 28% naar 6,4 miljard euro.

Er kwamen nieuwe opdrachten binnen voor 16 schepen met een gezamenlijke waarde van 4,3 miljard euro. Samen met de bestaande opdrachten zijn of worden 40 schepen gebouwd, samen goed voor 10,8 miljard euro. Dat is het grootste bedrag sinds 2008, liet het Verband für Schiffbau und Meerestechnik vorige week in Hamburg weten.

De beter gevulde orderportefeuilles hadden ook een positieve invloed op de arbeidsmarkt. Het personeelsbestand steeg met 6% tot 18.000.

Duitsland moet het vooral hebben van speciale schepen. Naast offshore-vaartuigen zijn dat megajachten en cruiseschepen. De markt voor de traditionele schepen zoals bulkers, tankers en containerschepen is met 80% stevig in handen van Aziatische werven, die vaak worden gesteund door regeringen en van banken gunstige kredietfaciliteiten krijgen. Japan, Korea en China hebben zodoende hun capaciteit fors verhoogd. Duitsland heeft op de wereldmarkt een aandeel van iets meer dan 1%.

Opvallend is wel de winst van Duitse en Europese werven waar het gaat om de bouw van cruiseschepen. Een bedrijf als Mitsubishi Heavy Industries heeft zich van die sector afgewend na een paar slechte ervaringen als gevolg van miscalculaties. Daardoor zijn de orderboeken van Europese cruisewerven waaronder Meyer, STX en Fincantieri tot circa 2020 goed gevuld. (WdN)