Goederentreinen China-Duitsland

Voor het eerst heeft een goederentrein uit China de haven van Duisburg bereikt. De trein arriveerde 10 september na 16 dagen onderweg te zijn geweest. Een week eerder was ook een treinverbinding met Hamburg tot stand gebracht.

De Duisburgse trein kwam over de zogenoemde Yuxinou-spoorlijn uit Chongqing in Centraal-Azië en werd feestelijk binnengehaald, waaraan aandacht werd besteed op de Chinese staatstelevisie. ‘De trein is twee keer zo snel als de zeevaart’, zegt ceo Erich Staake van Duisburger Hafen AG. Met 30 miljoen inwoners is Chongqing een van de snelst groeiende metropolen ter wereld. Grote producenten als Hewlett Packard (HP) en Foxconn hebben er fabrieken die aan Europa leveren.
De 10.300 kilometer lange spoorverbinding loopt door China, Kazachstan, Rusland, Wit-Rusland, Polen en Duitsland. De trein kan maximaal 50 40-voets containers vervoeren.

Hamburg heeft sinds kort een goederentreinverbinding met Zhengzhou in China. De eerste trein bracht 51 containers naar Hamburg en had 15 dagen nodig voor de afstand van 10.214 kilometer. De Hamburger haven draait voor een groot deel op de handel met China. De trein moet dan ook niet als concurrentie maar als zinvolle aanvulling worden gezien, aldus senator voor economie Frank Horch. Hij noemde de spoorverbinding een goed alternatief voor het dure vliegtuig en de langzamere scheepvaart. Voorlopig is één reis per week in beide richtingen gepland, maar op termijn moet dagelijks een trein vertrekken. (PN/MP)

Goederentreinen China-Duitsland | Schuttevaer.nl

Goederentreinen China-Duitsland

Voor het eerst heeft een goederentrein uit China de haven van Duisburg bereikt. De trein arriveerde 10 september na 16 dagen onderweg te zijn geweest. Een week eerder was ook een treinverbinding met Hamburg tot stand gebracht.

De Duisburgse trein kwam over de zogenoemde Yuxinou-spoorlijn uit Chongqing in Centraal-Azië en werd feestelijk binnengehaald, waaraan aandacht werd besteed op de Chinese staatstelevisie. ‘De trein is twee keer zo snel als de zeevaart’, zegt ceo Erich Staake van Duisburger Hafen AG. Met 30 miljoen inwoners is Chongqing een van de snelst groeiende metropolen ter wereld. Grote producenten als Hewlett Packard (HP) en Foxconn hebben er fabrieken die aan Europa leveren.
De 10.300 kilometer lange spoorverbinding loopt door China, Kazachstan, Rusland, Wit-Rusland, Polen en Duitsland. De trein kan maximaal 50 40-voets containers vervoeren.

Hamburg heeft sinds kort een goederentreinverbinding met Zhengzhou in China. De eerste trein bracht 51 containers naar Hamburg en had 15 dagen nodig voor de afstand van 10.214 kilometer. De Hamburger haven draait voor een groot deel op de handel met China. De trein moet dan ook niet als concurrentie maar als zinvolle aanvulling worden gezien, aldus senator voor economie Frank Horch. Hij noemde de spoorverbinding een goed alternatief voor het dure vliegtuig en de langzamere scheepvaart. Voorlopig is één reis per week in beide richtingen gepland, maar op termijn moet dagelijks een trein vertrekken. (PN/MP)