De ontwikkeling van dit model tankschip, dat in de eerste plaats voor het vervoer van aardolieproducten en chemische producten is bestemd, duurde twee jaar. De tewaterlating van de Greenrhine komt na die van Greenstream in maart, het eerste schip van de serie van vier.
De vier elektrische generatoren draaien op LNG en daarmee produceert de Greenrhine, volgens de door de bouwer verstrekte gegevens, 25% minder CO2 en 80% minder stikstofoxide (NOx). Ook is het verbruik van de geproduceerde energie aanzienlijk efficiënter. De uitstoot van zwavel (SO2) en van roetdeeltjes is nihil en de geluidsoverlast voor de omwonenden van de Rijn beduidend minder.
Acht LNG-schepen
De CCR heeft inmiddels toestemming verleend voor de exploitatie op de Rijn van acht LNG-schepen en is bezig met de ontwikkeling van technische en bedrijfsmatige voorschriften. De CCR is groot voorstander van duurzame ontwikkelingen in de binnenvaart. Binnenkort is de Europese online databank van LNG-projecten klaar.
In haar toespraak benadrukte Belliard dat de ontwikkeling van schepen die LNG als brandstof gebruiken in lijn is met een beleid dat vermindering van de ecologische voetafdruk van de Europese binnenvaart beoogt. Frankrijk rekent de duurzame ontwikkeling van de Europese binnenvaart namelijk tot de prioriteiten van haar tweejarige voorzitterschap van de CCR, dat eind dit jaar afloopt.