Hollandse exodus naar China

Steeds meer Nederlandse scheepsbouwers en toeleveranciers – Damen Shipyards en IHC Merwede voorop – brengen hun productie onder bij Chinese werven. Afgezien van de vraag waarom: waar moet je rekening meer houden als je die stap zet? Zakendoen in China is er een van de lange adem, zo blijkt. De communicatie is lastig. En het allerbelangrijkste als kwaliteit heilig is: wie er iets laat maken, moet er met zijn neus bovenop blijven zitten. Weekblad Schuttevaer sprak met enkele ervaringsdeskundigen.

standaardschepen

Door Jacques Kraaijeveld
Scheepsbouwer Neptune Marine Service in Aalst heeft de Chinese markt op eigen houtje ontdekt. ‘Wij zijn nooit uitgenodigd door welke instantie ook’, vertelt Hans Becht van Neptune Marine in Aalst. ‘Ieder moet het volgens mijn ervaring allemaal zelf uitvogelen.’ Becht, die het grootste deel van zijn carrière bij Damen Shipyard werkte is sinds vier jaar de man die voor Neptune Marine de zaken in China regelt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • denk dat mr ZOMAAR
    een makelaar is dat aan zijn commentaar te horen

    Geplaatst door: jn op
  • Mr Zomaar,

    Ik werk bij een grote motor leverancier, en ja heb heel erg veel schepen overal in de wereld mogen bekijken en in bedrijfstellen, en andere in Europa mogen repareren na eerste reis… dus kom nu niet aan dat het allemaal geweldig is wat uit China komt, het is gewoon mindere kwaliteit en ja daar betaalde je tot voor kort ook minder voor.

    Die belangen van jou zijn niet zo interessant waar de kern van mijn verhaal om ging is dat de kwaliteit in China gewoon minder is, en dat een ieder met een beetje lange termijn visie begrijpt dat we er beter aan doen deze kennis in Europa te houden dan in China goedkoop te verkopen.

    Maar goed success daar we komen elkaar wellicht nog wel tegen…. maar als ik reder was dan wist ik het wel er zijn betere locaties…. 😉 hebben ze ook nog lekkerder eten Maleisië heb ik bijvoorbeeld schepen gezien (kleinere) welke met kop en schouders boven chinese uitsteken voor het zelfde geld gebouwd. Korea is ook veel beter, en ja iets duurder maar dan wel weer op tijd geleverd !! heb ik ook in China zelden mee gemaakt het op tijd leveren.

    Geplaatst door: kom vaker in China dan me lief is op
  • Zomaar, waarom ben je alle mensen zo schaamteloos aan het afvallen die niet meer dan hun mening geven.
    Voorts heb je gelijk dat alle waar naar zijn geld is, de laatste decennia bouwde we in Oost Europa dit was goedkoop, niet ver van huis en kwalitatief voor de prijs goed materiaal, maar ja dat werd ook te duur dus naar Rusland, voorts naar China, waar is het eind vergeet niet dat als je dit 1 generatie volhoud de jeugd geen metaal meer kiest en zeker niet in de scheepsbouw, met als resultaat de reparaties ook moeilijker onder te brengen.
    Lig hier bij de Heus, er ligt een bak voor de wal heb begrepen dat die uit China komt gelukkig komen de luiken uit Europa zodat er nog kwalitatiefs wat goeds op zit, ga maar is naar het laswerk kijken, spreek ik maar niet over de negatieve randinkarteling.
    Nu las ik ook dat er een firma was die een kraan uit China had die beter was dan een Europese kraan maar hem hier niet kon verhuren omdat er een verkeerde sticker opzat, verderop in het artikel wil een bekende scheepsbouwer alleen maar baggerschepen bouwen met weing techniek hier schijnen de mensen niet zoveel kaas van te hebben gegeten ( of rijst ), beetje tegenstrijdig.
    Vindt ook wel dat u, u naam onder het stuk mag zetten, doe ik ook of heeft u wat te verbergen?
    Als laatste we hebben dit al eerder gezien hier wat uitvinden met behulp van de Europese gemeenschap en het verderop produceren en onze mensen straks op de keien, maar ja u komt het wel uitleggen aan die mensen.
    Wens u toch een boel plezier in China en begrijp best dat u u werk wil verdedigen, het siert u.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Geachte Heer Hans Becht, Jacques Kraaieveld,
    Mag het ook een nederlander zijn die chinese spreekt, en is begonnen met Damen Changde en Damen Yichang.

    Geplaatst door: scheepsbouwer op
  • Lof voor alle opbouwende comments.
    Mr vaak in china, u kunt beter thuis blijven daar u onze goede naam verziekt, wij hebben andere belangen als naar torentjes te kijken.
    Pieter ja het kan wel zo wezen bijna failliet, maar het zal aan degene liggen die de contacten tekent, oftewel bij een schroot werf voor een lage prijs, jij krijgt voor wat je betaald.
    Ruud, dit is al 15 jaar zo dus even wakker worden.en omscholing aanvragen, tijd goed besteden dan geen tijd voor ww.
    Jack, werven hebben hun eigen QC department???.
    Zo nu opbouwende comments, werf eigenaar, goed beslagen, zoal goede en gekeurde tekeningen, goed en sluitend contract, goede en sluitend specificatie/ makers list, en als laatste goede supervisors, die de chinees begrijpt, hoeft het nog niet eens te spreken maar wel begrijpen, en een bus vol vertrouwen, daar yes is nog steeds no in china.
    Met dit alles is er geen vuiltje aan de lucht en krijgt u gegarendeerd goede schepen die over 40 jaar nog lopen.
    Daar alle klaag zang, toch bij die gene ligt die het niet overziet of begrijpt.
    En als laatste de schepen worden gebouwd onder class, die ze dan ook accepteerd, als built under class requirments and to surveyor satisfaction.

    Geplaatst door: zomaar op
  • Ik moet het eerste echt goede schip uit china nog tegenkomen, tot op heden leuk op een afstand gebrekkig van dichtbij. Waarbij het verhaal (Pieter) van ombouwen repareren gewoon de feiten zijn niet meer niet minder.
    Op zich ook niet verwonderlijk kom je in China in een hotel of winkelcentrum lijk het er allemaal prachtig (net nieuw) kom je jaartje later terug zie je de eerste slijtage ….

    In het Hotel waar ik vaak verblijf is het niet anders, 2 torens 1ste toren was 3 jaar eerder klaar dan de 2de en feitelijk direct na oplevering van de 2de toren ging de eerste in renovatie….

    Moraal van dit verhaal, het komt allemaal goed over 10 jaar zullen de eerste Chinezen al weer gesloopt gaan worden daar reparatie simpel weg te duur wordt, dus nieuw bouwen maar weer, of niet natuurlijk als er nog steeds teveel schepen zijn.

    Dit is in China volledig geaccepteerd, maar in Nederland zullen we er aan moeten wennen dat schepen niet probleemloos 40 jaar meegaan… het zijn min of meer wegwerp artikelen geworden en dan geeft het niet dat alles niet even strak is….

    2de met de daling van de Euro is het uit besteden al weer achterhaalt, in de Eu zone zijn de loonkosten afgelopen maand met 20% gedaald en de Euro zal nog wel verder dalen….

    Dus wat er daaro gebouwd wordt zal meer en meer voor de lokale markt zijn en minder voor de onze.

    Geplaatst door: kom vaker in China dan me lief is op
  • En wat gaan wij doen als alles naar China is verhuisd? Met z’n allen in de WW zitten hier?

    Geplaatst door: Ruud op
  • Als wij het ze daar maar goed leren dan blijft er hier weinig werk meer ,want tegen die lonen kunnen we toch niet concureren.

    Geplaatst door: theo op
  • Ik ben al jaren actief in china als Q.C insp.en woond hier ook . In de loop der jaren is de kwaliteit met sprongen vooruit gegaan .
    De reden is ze moeten vertrouwd met je zijn en wederzijds respect voor elkaar tonen .
    Je bijna dagelijks laten zien en zorgen voor ruggesteun daar ze zelf weinig en/of slecht in kunnen spelen met tech. problemen.
    Door intensief aanwezig te zijn is het op tijd leveren geen probleem.

    jack China 30-05-2010

    Geplaatst door: jack van Asch op
  • Een kennis van mij liet ook een schip bouwen die uiteindelijk een jaar(!) te laat opgeleverd werd.
    In Holland moest het schip weer op de werf om hem naar Europese maatstaven om te laten bouwen.Resultaat: bijna failliet….
    Ik zou zeggen “succes” daar in China.

    Geplaatst door: pieter op

Reageer

Hollandse exodus naar China | Schuttevaer.nl

Hollandse exodus naar China

Steeds meer Nederlandse scheepsbouwers en toeleveranciers – Damen Shipyards en IHC Merwede voorop – brengen hun productie onder bij Chinese werven. Afgezien van de vraag waarom: waar moet je rekening meer houden als je die stap zet? Zakendoen in China is er een van de lange adem, zo blijkt. De communicatie is lastig. En het allerbelangrijkste als kwaliteit heilig is: wie er iets laat maken, moet er met zijn neus bovenop blijven zitten. Weekblad Schuttevaer sprak met enkele ervaringsdeskundigen.

standaardschepen

Door Jacques Kraaijeveld
Scheepsbouwer Neptune Marine Service in Aalst heeft de Chinese markt op eigen houtje ontdekt. ‘Wij zijn nooit uitgenodigd door welke instantie ook’, vertelt Hans Becht van Neptune Marine in Aalst. ‘Ieder moet het volgens mijn ervaring allemaal zelf uitvogelen.’ Becht, die het grootste deel van zijn carrière bij Damen Shipyard werkte is sinds vier jaar de man die voor Neptune Marine de zaken in China regelt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • denk dat mr ZOMAAR
    een makelaar is dat aan zijn commentaar te horen

    Geplaatst door: jn op
  • Mr Zomaar,

    Ik werk bij een grote motor leverancier, en ja heb heel erg veel schepen overal in de wereld mogen bekijken en in bedrijfstellen, en andere in Europa mogen repareren na eerste reis… dus kom nu niet aan dat het allemaal geweldig is wat uit China komt, het is gewoon mindere kwaliteit en ja daar betaalde je tot voor kort ook minder voor.

    Die belangen van jou zijn niet zo interessant waar de kern van mijn verhaal om ging is dat de kwaliteit in China gewoon minder is, en dat een ieder met een beetje lange termijn visie begrijpt dat we er beter aan doen deze kennis in Europa te houden dan in China goedkoop te verkopen.

    Maar goed success daar we komen elkaar wellicht nog wel tegen…. maar als ik reder was dan wist ik het wel er zijn betere locaties…. 😉 hebben ze ook nog lekkerder eten Maleisië heb ik bijvoorbeeld schepen gezien (kleinere) welke met kop en schouders boven chinese uitsteken voor het zelfde geld gebouwd. Korea is ook veel beter, en ja iets duurder maar dan wel weer op tijd geleverd !! heb ik ook in China zelden mee gemaakt het op tijd leveren.

    Geplaatst door: kom vaker in China dan me lief is op
  • Zomaar, waarom ben je alle mensen zo schaamteloos aan het afvallen die niet meer dan hun mening geven.
    Voorts heb je gelijk dat alle waar naar zijn geld is, de laatste decennia bouwde we in Oost Europa dit was goedkoop, niet ver van huis en kwalitatief voor de prijs goed materiaal, maar ja dat werd ook te duur dus naar Rusland, voorts naar China, waar is het eind vergeet niet dat als je dit 1 generatie volhoud de jeugd geen metaal meer kiest en zeker niet in de scheepsbouw, met als resultaat de reparaties ook moeilijker onder te brengen.
    Lig hier bij de Heus, er ligt een bak voor de wal heb begrepen dat die uit China komt gelukkig komen de luiken uit Europa zodat er nog kwalitatiefs wat goeds op zit, ga maar is naar het laswerk kijken, spreek ik maar niet over de negatieve randinkarteling.
    Nu las ik ook dat er een firma was die een kraan uit China had die beter was dan een Europese kraan maar hem hier niet kon verhuren omdat er een verkeerde sticker opzat, verderop in het artikel wil een bekende scheepsbouwer alleen maar baggerschepen bouwen met weing techniek hier schijnen de mensen niet zoveel kaas van te hebben gegeten ( of rijst ), beetje tegenstrijdig.
    Vindt ook wel dat u, u naam onder het stuk mag zetten, doe ik ook of heeft u wat te verbergen?
    Als laatste we hebben dit al eerder gezien hier wat uitvinden met behulp van de Europese gemeenschap en het verderop produceren en onze mensen straks op de keien, maar ja u komt het wel uitleggen aan die mensen.
    Wens u toch een boel plezier in China en begrijp best dat u u werk wil verdedigen, het siert u.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Geachte Heer Hans Becht, Jacques Kraaieveld,
    Mag het ook een nederlander zijn die chinese spreekt, en is begonnen met Damen Changde en Damen Yichang.

    Geplaatst door: scheepsbouwer op
  • Lof voor alle opbouwende comments.
    Mr vaak in china, u kunt beter thuis blijven daar u onze goede naam verziekt, wij hebben andere belangen als naar torentjes te kijken.
    Pieter ja het kan wel zo wezen bijna failliet, maar het zal aan degene liggen die de contacten tekent, oftewel bij een schroot werf voor een lage prijs, jij krijgt voor wat je betaald.
    Ruud, dit is al 15 jaar zo dus even wakker worden.en omscholing aanvragen, tijd goed besteden dan geen tijd voor ww.
    Jack, werven hebben hun eigen QC department???.
    Zo nu opbouwende comments, werf eigenaar, goed beslagen, zoal goede en gekeurde tekeningen, goed en sluitend contract, goede en sluitend specificatie/ makers list, en als laatste goede supervisors, die de chinees begrijpt, hoeft het nog niet eens te spreken maar wel begrijpen, en een bus vol vertrouwen, daar yes is nog steeds no in china.
    Met dit alles is er geen vuiltje aan de lucht en krijgt u gegarendeerd goede schepen die over 40 jaar nog lopen.
    Daar alle klaag zang, toch bij die gene ligt die het niet overziet of begrijpt.
    En als laatste de schepen worden gebouwd onder class, die ze dan ook accepteerd, als built under class requirments and to surveyor satisfaction.

    Geplaatst door: zomaar op
  • Ik moet het eerste echt goede schip uit china nog tegenkomen, tot op heden leuk op een afstand gebrekkig van dichtbij. Waarbij het verhaal (Pieter) van ombouwen repareren gewoon de feiten zijn niet meer niet minder.
    Op zich ook niet verwonderlijk kom je in China in een hotel of winkelcentrum lijk het er allemaal prachtig (net nieuw) kom je jaartje later terug zie je de eerste slijtage ….

    In het Hotel waar ik vaak verblijf is het niet anders, 2 torens 1ste toren was 3 jaar eerder klaar dan de 2de en feitelijk direct na oplevering van de 2de toren ging de eerste in renovatie….

    Moraal van dit verhaal, het komt allemaal goed over 10 jaar zullen de eerste Chinezen al weer gesloopt gaan worden daar reparatie simpel weg te duur wordt, dus nieuw bouwen maar weer, of niet natuurlijk als er nog steeds teveel schepen zijn.

    Dit is in China volledig geaccepteerd, maar in Nederland zullen we er aan moeten wennen dat schepen niet probleemloos 40 jaar meegaan… het zijn min of meer wegwerp artikelen geworden en dan geeft het niet dat alles niet even strak is….

    2de met de daling van de Euro is het uit besteden al weer achterhaalt, in de Eu zone zijn de loonkosten afgelopen maand met 20% gedaald en de Euro zal nog wel verder dalen….

    Dus wat er daaro gebouwd wordt zal meer en meer voor de lokale markt zijn en minder voor de onze.

    Geplaatst door: kom vaker in China dan me lief is op
  • En wat gaan wij doen als alles naar China is verhuisd? Met z’n allen in de WW zitten hier?

    Geplaatst door: Ruud op
  • Als wij het ze daar maar goed leren dan blijft er hier weinig werk meer ,want tegen die lonen kunnen we toch niet concureren.

    Geplaatst door: theo op
  • Ik ben al jaren actief in china als Q.C insp.en woond hier ook . In de loop der jaren is de kwaliteit met sprongen vooruit gegaan .
    De reden is ze moeten vertrouwd met je zijn en wederzijds respect voor elkaar tonen .
    Je bijna dagelijks laten zien en zorgen voor ruggesteun daar ze zelf weinig en/of slecht in kunnen spelen met tech. problemen.
    Door intensief aanwezig te zijn is het op tijd leveren geen probleem.

    jack China 30-05-2010

    Geplaatst door: jack van Asch op
  • Een kennis van mij liet ook een schip bouwen die uiteindelijk een jaar(!) te laat opgeleverd werd.
    In Holland moest het schip weer op de werf om hem naar Europese maatstaven om te laten bouwen.Resultaat: bijna failliet….
    Ik zou zeggen “succes” daar in China.

    Geplaatst door: pieter op

Reageer