Scheepsbouw is voorzichtig

Dankzij de omvangrijke orderportefeuille verwachten de Nederlandse scheepsbouwers dit jaar nog geen grote problemen, mits er geen verdere annuleringen komen. Vanaf begin 2010 worden de gevolgen van de kredietcrisis mogelijk wel tastbaar. Het aantal nieuwe orders is sinds het vierde kwartaal 2008 namelijk sterk gereduceerd. Dat concludeert Scheepsbouw Nederland na een onderzoek onder werven en toeleveranciers over het huidige economische klimaat.

De meeste scheepsbouwers geven aan voorzichtig met personeel te willen omgaan. Voorzichtigheid betekent niet stoppen met investeren of verlies van de lange termijnblik. Mede vanwege de vergrijzing wordt er nog steeds gekwalificeerd personeel aangetrokken, zodat er geen gaten ontstaan in de personeelsopbouw, zodra de markt weer aantrekt.?Overheidsondersteuning wordt voornamelijk gezocht in de financieringssfeer, ondermeer borgstellingregeling en kredietverzekering, en ondersteuning van innovatie. Specifieke aandacht is vereist voor de groep van middelgrote en kleinere bedrijven. Zij krijgen hun financiering moeilijk rond en hebben vaak een afhankelijke – dus onzekere – positie in de productieketen.? Geld lenenInmiddels heeft FNV Bondgenoten een brandbrief geschreven aan de raden van bestuur van ING, Rabobank en ABN Amro. De vakbond wil dat de banken de scheepsbouwindustrie eerder krediet verleent. Volgens de FNV willen de banken geen kredieten verstrekken, ondanks dat de overheid bereid is om garant te staan voor de leningen. Het ministerie van Economische Zaken heeft de ‘borgstelling scheepsnieuwbouw’ ingesteld, waarbij de overheid garant staat voor de kredieten die banken aan scheepsbouwers verstrekken. Hier zijn echter wel voorwaarden aan verbonden. Volgens FNV Bondgenoten accepteren de banken deze voorwaarden niet omdat ze geen enkel risico willen lopen. Vakbondsbestuurder Ruud van den Bergh vindt dit ‘onacceptabel’. Hij zegt dat de banken de overheid blijkbaar niet vertrouwen.
Meer over de kredietcrisis in het dossier

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Scheepsbouw is voorzichtig | Schuttevaer.nl

Scheepsbouw is voorzichtig

Dankzij de omvangrijke orderportefeuille verwachten de Nederlandse scheepsbouwers dit jaar nog geen grote problemen, mits er geen verdere annuleringen komen. Vanaf begin 2010 worden de gevolgen van de kredietcrisis mogelijk wel tastbaar. Het aantal nieuwe orders is sinds het vierde kwartaal 2008 namelijk sterk gereduceerd. Dat concludeert Scheepsbouw Nederland na een onderzoek onder werven en toeleveranciers over het huidige economische klimaat.

De meeste scheepsbouwers geven aan voorzichtig met personeel te willen omgaan. Voorzichtigheid betekent niet stoppen met investeren of verlies van de lange termijnblik. Mede vanwege de vergrijzing wordt er nog steeds gekwalificeerd personeel aangetrokken, zodat er geen gaten ontstaan in de personeelsopbouw, zodra de markt weer aantrekt.?Overheidsondersteuning wordt voornamelijk gezocht in de financieringssfeer, ondermeer borgstellingregeling en kredietverzekering, en ondersteuning van innovatie. Specifieke aandacht is vereist voor de groep van middelgrote en kleinere bedrijven. Zij krijgen hun financiering moeilijk rond en hebben vaak een afhankelijke – dus onzekere – positie in de productieketen.? Geld lenenInmiddels heeft FNV Bondgenoten een brandbrief geschreven aan de raden van bestuur van ING, Rabobank en ABN Amro. De vakbond wil dat de banken de scheepsbouwindustrie eerder krediet verleent. Volgens de FNV willen de banken geen kredieten verstrekken, ondanks dat de overheid bereid is om garant te staan voor de leningen. Het ministerie van Economische Zaken heeft de ‘borgstelling scheepsnieuwbouw’ ingesteld, waarbij de overheid garant staat voor de kredieten die banken aan scheepsbouwers verstrekken. Hier zijn echter wel voorwaarden aan verbonden. Volgens FNV Bondgenoten accepteren de banken deze voorwaarden niet omdat ze geen enkel risico willen lopen. Vakbondsbestuurder Ruud van den Bergh vindt dit ‘onacceptabel’. Hij zegt dat de banken de overheid blijkbaar niet vertrouwen.
Meer over de kredietcrisis in het dossier

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer