Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Tweede leven voor oude booreilanden

VLISSINGEN

De twee zelfheffende booreilanden die Northern Offshore begin dit jaar verkocht aan oliemaatschappij Perenco, beginnen aan een tweede leven. Na in Vlissingen de nodige aanpassingen te hebben ondergaan gaat het al in 1982 gebouwde tweetal nu als offshore-supportplatform aan de slag.

1 / 1
Belading van de BigLift Barentsz in Vlissingen met het offshore-supportplatform Energy Enhancer. (Foto PAS Publicaties/maritimephoto.com)

Belading van de BigLift Barentsz in Vlissingen met het offshore-supportplatform Energy Enhancer. (Foto PAS Publicaties/maritimephoto.com)

Dixtone Holdings, onderdeel van de Perenco Group, nam de booreilanden Energy Endeavour en Energy Enhancer begin 2018 over van de Amerikaanse boormaatschappij Northern Offshore. De eilanden lagen toen al enige tijd opgelegd in Rotterdam. Na de aankoop werden beide overgebracht naar de Scaldiahaven in Vlissingen-Oost om voor hun nieuwe taak te worden verbouwd. Daarvoor moesten onder meer de complete boorinstallaties van de platformen worden verwijderd. De Energy Endeavour werd daarnaast voorzien van een Huisman-offshorekraan.

Op zaterdag 20 oktober is het platform door de En Avant 30, de Multratug 3 en Multratug 14 weer naar Rotterdam gesleept en bij Damen Verolme Rotterdam afgemeerd.

Perenco gaat de Energy Endeavour als offshore-supportplatform inzetten bij ontmantelingsprojecten op de Noordzee. De Energy Enhancer is op haar beurt aan boord van het zware-ladingschip BigLift Barentsz van BigLift Shipping naar West-Afrika vertrokken om daar als offshore-supportplatform te gaan fungeren. Bij het beladen manoeuvreerde De BigLift Barentsz eerst voorzichtig onder de deckbox van het op drie poten staande platform om het 12.000 ton wegende gevaarte vervolgens op haar dek te kunnen laten zakken.

Het is bijzonder dat de platformen na 36 jaar beide een nieuwe toekomst krijgen. De Energy Endeavour werd in 1982 naar een ontwerp van GustoMSC als Maersk Endeavour op de RDM-werf in Rotterdam gebouwd. De Energy Enhancer liep eveneens in 1982 van stapel, maar dan bij de CFEM-werf in Duinkerken. In 2007 werd Northern Offshore eigenaar en moest ze in 2015 opleggen in Rotterdam vanwege gebrek aan werk. (PAS)

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook