Begin jaren ‘90 van de vorige eeuw ontwikkelde Peterson in Nederland al een concept, waarbij diverse oliemaatschappijen scheepsruimte konden delen. Het ging hierbij om de inzet van bevoorraders die productieplatformen en booreilanden in de Nederlandse sector van de Noordzee beleverden. Voor die tijd huurde elke oliemaatschappij eigen bevoorraders in die vaak half leeg achter elkaar naar dezelfde blokdelen voeren. Door scheepsruimte te delen zou dit veel goedkoper kunnen en waren minder schepen nodig. Bijkomend voordeel was een lagere milieubelasting. In zowel IJmuiden als Den Helder wist Peterson oliemaatschappijen te overtuigen van de voordelen van dit vessel sharing-concept. Uiteindelijke heeft dit in 2002 geresulteerd in de vorming van de succesvolle Southern North Sea (SNS) Pool, waarin momenteel negen oliemaatschappijen participeren. Voor deze maatschappijen zet Peterson vanuit Den Helder een vloot van 12 bevoorraders in, die alle in de Nederlandse Noordzee opereren. De belading heeft plaats via de basis van Peterson op de Paleiskade in Den Helder.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?