Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk

Pioneering Spirit gaat 48.000 ton heffen

STAVANGER 

De Noorse oliemaatschappij Equinor gaat samen met offshoreaannemer Allseas een technisch hoogstandje van formaat leveren door met de Pioneering Spirit de maar liefst 48.000 ton wegende bovenbouw (topside) van het Statfjord A-platform uit de Noorse sector van de Noordzee te verwijderen.

1 / 2
Artist's impression van de Pioneering Spirit met de Statfjord A-topside. (Afbeelding Allseas)

Artist's impression van de Pioneering Spirit met de Statfjord A-topside. (Afbeelding Allseas)

  • Einde Statfjord A-platform na 43 jaar olieproductie

Door Paul Schaap

Deze topside weegt net zoveel als de huidige maximale hefcapaciteit van dit grootste offshoresupportvaartuig ter wereld. Voor alle zekerheid zal deze dus nog iets worden opgerekt om gewichtsvariaties in de Statfjord A-topside te kunnen opvangen.
Deze megahefklus wordt door Allseas samen met dochter Excalibur Marine Contractors geklaard, waarbij beide verantwoordelijk zijn voor het liften, het transport naar Stord in Noorwegen, het aldaar op de kant zetten en de verdere ontmanteling. Dit laatste is overigens uitbesteed bij Kvaerner, die de topside ook heeft gebouwd.

Eerste olie

Statfjord A is één van de oudste en grootste olie- en gasproductieplatformen in de Noorse sector en bevindt zich in blok 33/9 op circa 120 mijl ten westen van de Noorse havenstad Bergen. De draagconstructie is van beton en bestaat uit een zware fundatie en drie torenhoge pilaren. Hierop staat de 48.000 ton wegende topside, 84 meter lang, 54 meter breed en tientallen meters hoog. De waterdiepte ter plaatse bedraagt bijna 150 meter.
Via dit platform is op 24 november 1979 de eerste olie geproduceerd en sindsdien heeft het Statfjord-veld al meer dan vijf miljard vaten olie opgeleverd.
In het veld staan nog twee soortgelijke productieplatformen, die Equinor tot 2025 in bedrijf wenst te houden. In 2022 zal de productie van Statfjord A worden stopgezet, waarna de ontmanteling kan beginnen.

Kvaerner

Oorspronkelijk was het plan om het platform tot 1999 in bedrijf te houden, maar na levensduurverlengend onderhoud bleek het nog meer dan 20 jaar langer mee te kunnen. Bij het afschakelen zal het platform dus 43 jaar in bedrijf zijn geweest. Gedurende die tijd heeft het de Noorse schatkist steeds flink gespekt.

Bijzonder is dat Allseas de bovenbouw weer naar de plek in Stord zal terugbrengen waar de constructie in de jaren ‘70 ook is gebouwd. Na het weghalen uit zee en het transport naar de kust wordt de topside op de ponton Iron Lady van Allseas gezet voor transport naar Stord. Daar zal de topside via een sledesysteem op de ontmantelingslocatie van Kvaerner worden gezet. Ongetwijfeld zal de hele offshoresector ademloos toekijken als deze gigantische operatie wordt uitgevoerd. We zullen er echter nog wel enkele jaren op moeten wachten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Lees ook