Fugro zoekt naar vermiste Boeing

Het Nederlandse ingenieursbureau Fugro gaat met het nieuwe surveyvaartuig Fugro Equator op zoek naar het eerder dit jaar spoorloos verdwenen passagiersvliegtuig van Malaysian Airlines. Ten westen van Australië moet een oceaangebied van zo’n 60.000 vierkante kilometer worden onderzocht.

Fugro zoekt naar vermiste Boeing

Het is nog steeds een raadsel waar de Boeing 777, vlucht MH370 met aan boord 239 inzittenden, is gebleven. In maart dit jaar verdween het toestel, op weg van Kuala Lumpur naar Peking, zeer waarschijnlijk op de Indische Oceaan in 6000 meter diep water. Zoektochten hebben tot op heden geen resultaat opgeleverd. Mogelijk komt hier verandering nu het Australian Transport Safety Bureau (ATSB) Fugro opdracht heeft gegeven om het zoeken voort te zetten met een speciaal surveyvaartuig. Het ingenieursbureau uit Leidschendam gaat hiervoor de ruim 65 meter lange Fugro Equator van dochteronderneming Fugro Survey Pte Ltd inzetten. Dit in 2012 in Thailand gebouwde vaartuig is 27 juli van dat jaar in Singapore opgeleverd. Het is het derde vaartuig uit een standaardserie surveyvaartuigen met dieselelektrische aandrijving die de afgelopen jaren zijn gebouwd om oudere tonnage te vervangen. Het vaartuig van het type FSSV65 behoort tot de allermodernste in haar soort ter wereld en is uitgerust met onder meer echosounders, sidescan sonars, subbottom profilers en hydrofoons. Met deze apparatuur zal de oceaanbodem ten westen van Australië in kaart worden gebracht. De zoektocht met de Fugro Equator begint nog deze maand en het zal drie maanden in beslag nemen om de zeebodem ter plekke in kaart te brengen. Als dat is gedaan, kan gedetailleerd met robots en onderzeeërs naar het wrak worden gezocht. Het gebied is nauwelijks in kaart gebracht omdat het afgelegen is en omdat de zee er te diep is om olie te winnen.  Een Chinees marineschip assisteert in de zoektocht naar de Boeing.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Fugro zoekt naar vermiste Boeing | Schuttevaer.nl

Fugro zoekt naar vermiste Boeing

Het Nederlandse ingenieursbureau Fugro gaat met het nieuwe surveyvaartuig Fugro Equator op zoek naar het eerder dit jaar spoorloos verdwenen passagiersvliegtuig van Malaysian Airlines. Ten westen van Australië moet een oceaangebied van zo’n 60.000 vierkante kilometer worden onderzocht.

Fugro zoekt naar vermiste Boeing

Het is nog steeds een raadsel waar de Boeing 777, vlucht MH370 met aan boord 239 inzittenden, is gebleven. In maart dit jaar verdween het toestel, op weg van Kuala Lumpur naar Peking, zeer waarschijnlijk op de Indische Oceaan in 6000 meter diep water. Zoektochten hebben tot op heden geen resultaat opgeleverd. Mogelijk komt hier verandering nu het Australian Transport Safety Bureau (ATSB) Fugro opdracht heeft gegeven om het zoeken voort te zetten met een speciaal surveyvaartuig. Het ingenieursbureau uit Leidschendam gaat hiervoor de ruim 65 meter lange Fugro Equator van dochteronderneming Fugro Survey Pte Ltd inzetten. Dit in 2012 in Thailand gebouwde vaartuig is 27 juli van dat jaar in Singapore opgeleverd. Het is het derde vaartuig uit een standaardserie surveyvaartuigen met dieselelektrische aandrijving die de afgelopen jaren zijn gebouwd om oudere tonnage te vervangen. Het vaartuig van het type FSSV65 behoort tot de allermodernste in haar soort ter wereld en is uitgerust met onder meer echosounders, sidescan sonars, subbottom profilers en hydrofoons. Met deze apparatuur zal de oceaanbodem ten westen van Australië in kaart worden gebracht. De zoektocht met de Fugro Equator begint nog deze maand en het zal drie maanden in beslag nemen om de zeebodem ter plekke in kaart te brengen. Als dat is gedaan, kan gedetailleerd met robots en onderzeeërs naar het wrak worden gezocht. Het gebied is nauwelijks in kaart gebracht omdat het afgelegen is en omdat de zee er te diep is om olie te winnen.  Een Chinees marineschip assisteert in de zoektocht naar de Boeing.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer