Dockwise haalt kunststukje uit met kolossale delen productieplatform

Zware-ladingtransporteur Dockwise uit Breda heeft vlakbij de Samsung-werf in Zuid-Korea een bijzonder offshoreproject uitgevoerd. Met de heavylifter Black Marlin is daar de bovenbouw van een groot boor/productieplatform op een zwaar geballaste romp geïnstalleerd. Een unieke operatie die later dit jaar nog een keer zal worden herhaald.

Black Marlin

Bij Dockwise is ruim twee jaar gewerkt aan de voorbereidingen van dit zogeheten Vyborg-project. Hiervoor zijn op de Vyborg-werf vlakbij Sint Petersburg in Rusland twee halfafzinkbare ijsversterkte rompen gebouwd, met elk een gewicht van 15.000 ton. En op de Samsung-werf bij Geoje in Zuid-Korea de boor/productie-installaties met elk een gewicht van 19.000 ton. Het oorspronkelijke plan was dat deze topsidemodules met de Black Marlin naar Moermansk in Noord-Rusland zouden worden gevaren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Dockwise haalt kunststukje uit met kolossale delen productieplatform | Schuttevaer.nl

Dockwise haalt kunststukje uit met kolossale delen productieplatform

Zware-ladingtransporteur Dockwise uit Breda heeft vlakbij de Samsung-werf in Zuid-Korea een bijzonder offshoreproject uitgevoerd. Met de heavylifter Black Marlin is daar de bovenbouw van een groot boor/productieplatform op een zwaar geballaste romp geïnstalleerd. Een unieke operatie die later dit jaar nog een keer zal worden herhaald.

Black Marlin

Bij Dockwise is ruim twee jaar gewerkt aan de voorbereidingen van dit zogeheten Vyborg-project. Hiervoor zijn op de Vyborg-werf vlakbij Sint Petersburg in Rusland twee halfafzinkbare ijsversterkte rompen gebouwd, met elk een gewicht van 15.000 ton. En op de Samsung-werf bij Geoje in Zuid-Korea de boor/productie-installaties met elk een gewicht van 19.000 ton. Het oorspronkelijke plan was dat deze topsidemodules met de Black Marlin naar Moermansk in Noord-Rusland zouden worden gevaren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer