MTU verhoogt productie in Duitsland en China

‘We pikken ons graantje mee van de hausse in de scheepsbouw en hebben niet zoveel problemen met leveren’, zegt Symon Moret van MTU Detroit Diesel Benelux in Dordrecht. ‘MTU bouwt nu in Duitsland een nieuwe fabriek en een groot distributiecentrum voor onderdelen om aan de vraag te kunnen blijven voldoen.’ De grote vraag naar motoren noodzaakte MTU afgelopen jaar al tot een extra productieverhoging van 33 procent van de MTU 2000- en 4000-motoren. De productie in Duitsland ging naar 8000 motoren per jaar.

MTU verhoogt productie in Duitsland en China

Om de productieverhoging te realiseren werkte het personeel vorig jaar 35 zondagen door. En om aan de groeiende vraag in Azië te voldoen worden de productiefaciliteiten in China vergroot. In Shanghai is met de China North Industries Group Corporation (Norinco) een overeenkomst gesloten voor een joint venture waar vanaf 2009 motoren uit de series 956, 1163, 595 en de eerste generatie 4000 worden geproduceerd.
MTU  leverde dit jaar aan de binnenvaart een flink aantal CCR2-gecertificeerde 4000-motoren, met vermogens van 850 tot 2000 kW (1156 tot 2720 pk). De 2000-motorenserie is niet meer CCR2-gecertificeerd. ‘Deze motoren worden in de zeevaart gebruikt, onder meer voor de aandrijving van generatoren. Daarnaast zijn ze geschikt als voortstuwingsmotor voor patrouilleschepen en grote jachten.’
De 4000 wordt door MTU ook aan megajachtenbouwers geleverd. ‘We hebben speciale motorenprogramma’s voor deze sector ontwikkeld. Voor de luxe jachtenmarkt hebben wij van alle motorenbouwers het meest uitgebreide motorenprogramma.’
Het gaat daarbij niet alleen om motoren uit de 2000- en 4000-series, maar ook om zwaardere motoren, tot de 8000-serie aan toe. ‘We hebben net nog twee 5800 pk motoren geleverd voor een groot jacht. In de megajachtenmarkt gaat het bij de displacement en semi-displacementschepen vaak om zulke grote vermogens. Men wil graag twintig knopen of meer per uur varen.’
MTU levert zijn jachtmotoren in Nederland onder meer aan Amels, Oceanco en Van Lent. ‘De 8000 leveren we daarnaast aan snelle veerboten.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Reageer

MTU verhoogt productie in Duitsland en China | Schuttevaer.nl

MTU verhoogt productie in Duitsland en China

‘We pikken ons graantje mee van de hausse in de scheepsbouw en hebben niet zoveel problemen met leveren’, zegt Symon Moret van MTU Detroit Diesel Benelux in Dordrecht. ‘MTU bouwt nu in Duitsland een nieuwe fabriek en een groot distributiecentrum voor onderdelen om aan de vraag te kunnen blijven voldoen.’ De grote vraag naar motoren noodzaakte MTU afgelopen jaar al tot een extra productieverhoging van 33 procent van de MTU 2000- en 4000-motoren. De productie in Duitsland ging naar 8000 motoren per jaar.

MTU verhoogt productie in Duitsland en China

Om de productieverhoging te realiseren werkte het personeel vorig jaar 35 zondagen door. En om aan de groeiende vraag in Azië te voldoen worden de productiefaciliteiten in China vergroot. In Shanghai is met de China North Industries Group Corporation (Norinco) een overeenkomst gesloten voor een joint venture waar vanaf 2009 motoren uit de series 956, 1163, 595 en de eerste generatie 4000 worden geproduceerd.
MTU  leverde dit jaar aan de binnenvaart een flink aantal CCR2-gecertificeerde 4000-motoren, met vermogens van 850 tot 2000 kW (1156 tot 2720 pk). De 2000-motorenserie is niet meer CCR2-gecertificeerd. ‘Deze motoren worden in de zeevaart gebruikt, onder meer voor de aandrijving van generatoren. Daarnaast zijn ze geschikt als voortstuwingsmotor voor patrouilleschepen en grote jachten.’
De 4000 wordt door MTU ook aan megajachtenbouwers geleverd. ‘We hebben speciale motorenprogramma’s voor deze sector ontwikkeld. Voor de luxe jachtenmarkt hebben wij van alle motorenbouwers het meest uitgebreide motorenprogramma.’
Het gaat daarbij niet alleen om motoren uit de 2000- en 4000-series, maar ook om zwaardere motoren, tot de 8000-serie aan toe. ‘We hebben net nog twee 5800 pk motoren geleverd voor een groot jacht. In de megajachtenmarkt gaat het bij de displacement en semi-displacementschepen vaak om zulke grote vermogens. Men wil graag twintig knopen of meer per uur varen.’
MTU levert zijn jachtmotoren in Nederland onder meer aan Amels, Oceanco en Van Lent. ‘De 8000 leveren we daarnaast aan snelle veerboten.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Reageer