Uitbreiden

Havenbedrijf Rotterdam wil walstroomproblemen binnenvaart in kaart brengen met enquête

Havenbedrijf Rotterdam wil via een enquête de problemen en verbeterpunten van walstroom voor de binnenvaart in kaart brengen. De enquête is opgesteld in samenwerking met Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) en de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV). Het Havenbedrijf wil de walstroomvoorziening uitbreiden over het hele Rotterdamse havengebied.

Walstroom Rotterdam
Uiteindelijk wil het havenbedrijf walstroom over het hele Rotterdamse havengebied uitrollen. Foto Havenbedrijf Rotterdam / Ries van Wendel de Joode

‘Havenbedrijf Rotterdam werkt nauw samen met de binnenvaartsector om duurzame ambities te verwezenlijken. In dit kader streven we naar een verdere implementatie van walstroomvoorzieningen voor de binnenvaart. Door het gebruik van walstroom kunnen schepen tijdens de ligperiode aan de wal in hun energiebehoefte voorzien, wat resulteert in lagere uitstoot van schadelijke stoffen en minder geluidsoverlast’, schrijft het Havenbedrijf.

De enquête is hier te vinden.

Voorafgaand aan de uitbreiding wil het Havenbedrijf de problemen en verbeterpunten van het systeem goed in beeld hebben. ‘Daarnaast onderzoeken we nieuwe manieren van toezicht en handhaving. Om beter inzicht te krijgen nodigen wij u uit om deel te nemen aan deze enquête. Uw feedback is van onschatbare waarde bij het vormgeven van toekomstige voorzieningen.’

Maritime Industry

De enquête is verspreid onder de leden van KBN en ASV. Ook schippers die naar de binnenvaartbeurs Maritime Industry hebben een mogelijkheid de enquête in te vullen. Een dag na de beurs neemt het Havenbedrijf op 31 mei de nieuwe walstroomkasten voor de binnenvaart op Pier 3 in Rotterdam, Waalhaven in gebruik. De nieuwe ligplaatsen aan deze pier hebben walstroomaansluitingen met vermogens van 125 Ampère.

Een ligplaats is zelfs uitgerust met nog eens twee aansluitingen van 350A, waar eerder het maximaal vermogen 63A was. Daardoor kunnen ook de grootste bunkerschepen gebruikmaken van deze kasten. Ook voor de circa 170 bunkerschepen in Rotterdamn geldt in 2030 een generatorverbod op de ligplaatsen.

Havenbedrijf Rotterdam wil walstroomproblemen binnenvaart in kaart brengen met enquête | Schuttevaer.nl
Uitbreiden

Havenbedrijf Rotterdam wil walstroomproblemen binnenvaart in kaart brengen met enquête

Havenbedrijf Rotterdam wil via een enquête de problemen en verbeterpunten van walstroom voor de binnenvaart in kaart brengen. De enquête is opgesteld in samenwerking met Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) en de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV). Het Havenbedrijf wil de walstroomvoorziening uitbreiden over het hele Rotterdamse havengebied.

Walstroom Rotterdam
Walstroom in Rotterdam. Foto Havenbedrijf Rotterdam / Ries van Wendel de Joode

‘Havenbedrijf Rotterdam werkt nauw samen met de binnenvaartsector om duurzame ambities te verwezenlijken. In dit kader streven we naar een verdere implementatie van walstroomvoorzieningen voor de binnenvaart. Door het gebruik van walstroom kunnen schepen tijdens de ligperiode aan de wal in hun energiebehoefte voorzien, wat resulteert in lagere uitstoot van schadelijke stoffen en minder geluidsoverlast’, schrijft het Havenbedrijf.

De enquête is hier te vinden.

Voorafgaand aan de uitbreiding wil het Havenbedrijf de problemen en verbeterpunten van het systeem goed in beeld hebben. ‘Daarnaast onderzoeken we nieuwe manieren van toezicht en handhaving. Om beter inzicht te krijgen nodigen wij u uit om deel te nemen aan deze enquête. Uw feedback is van onschatbare waarde bij het vormgeven van toekomstige voorzieningen.’

Maritime Industry

De enquête is verspreid onder de leden van KBN en ASV. Ook schippers die naar de binnenvaartbeurs Maritime Industry hebben een mogelijkheid de enquête in te vullen. Een dag na de beurs neemt het Havenbedrijf op 31 mei de nieuwe walstroomkasten voor de binnenvaart op Pier 3 in Rotterdam, Waalhaven in gebruik. De nieuwe ligplaatsen aan deze pier hebben walstroomaansluitingen met vermogens van 125 Ampère.

Een ligplaats is zelfs uitgerust met nog eens twee aansluitingen van 350A, waar eerder het maximaal vermogen 63A was. Daardoor kunnen ook de grootste bunkerschepen gebruikmaken van deze kasten. Ook voor de circa 170 bunkerschepen in Rotterdamn geldt in 2030 een generatorverbod op de ligplaatsen.