Titel: HSEQ Officer
Bedrijf: FincoEnergies
Standplaats: 5 kantoren in Nederland
Sector: Bunkering
Werver: Joost Gijsbers, manager HSEQ
HSEQ Officer. Hoeveel werkzoekenden voelen zich aangesproken?
In de industrie en de wereld van gevaarlijke stoffen zijn die er toch zeker. Specifiek gericht op bunkerschepen, waarvan wij er twaalf in bezit hebben, wordt de zoektocht inderdaad moeilijker.
Hoe streng zijn jullie dan bij het moeten voldoen aan de gevraagde opleiding en ervaring?
We knijpen heus een oogje toe zodra een enthousiaste en talentvolle persoon zich meldt met bijvoorbeeld vijf jaar ervaring in de scheepvaart en affiniteit met wetgeving. Kun je ook nog goed met mensen omgaan en het vertrouwen van de schipper winnen, dan valt de aanvullende ADN-opleiding intern te regelen. In die zin kijken we er praktischer tegenaan dan de eisen in de vacaturetekst suggereren.
Hoe ziet de gemiddelde werkdag eruit?
Je zit ongeveer twee dagen op één van onze kantoren voor administratie en uitzoekwerk met betrekking tot vragen over wetgeving, technische zaken en certificering. De resterende tijd bezoek je bunkerschepen en praat je met schippers en matrozen over de veiligheid aan boord. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat je het zeker niet moet opvatten als ‘politieagentje spelen’. Het is niet zo dat je schippers bestraft, of dat je hun leidinggevende bent. Ja, schippers kúnnen het irritant vinden als er iemand met ze meekijkt, toch vinden ze het fijn dat iemand zijn of haar gezicht laat zien. Iemand die vertelt hoe het eventueel anders kan, in plaats van dat ze instructies en protocollen vanuit een verafgelegen kantoor over de mail krijgen. Contact maken en vertrouwen kweken, daar draait het vooral om.
Welke veiligheidsovertredingen komen op bunkerschepen zoal voor?
Dat is nu net het probleem: wetgeving voor bunkerschepen is er vanuit de overheid nauwelijks óf is vaak gedateerd, dus zaken liggen niet zo vast. Om deze reden schrijven we onze eigen regels en instructies. De grote uitdaging is dat de schippers en matrozen te werk gaan volgens deze regels. Dat houden we zo praktisch mogelijk vanuit één focus: de veiligheid aan boord optimaliseren. Gelukkig zien we een kentering bij schippers: je hebt de oudere generatie die misschien nog vaak denkt vanuit: dat deden we vroeger toch ook zo? De jongere generatie denkt vaak anders. Daar is meer bereidheid om veiliger te werken.
Wat voor persoon zoeken jullie?
Zoals gezegd bij voorkeur iemand uit de scheepvaart die het ook leuk vindt om één dag per week in wetgeving te neuzen, die ook een boekenwurm en een vraagbaak op het gebied van ADN-wetgeving kan zijn. Verder moet je enthousiast zijn over het idee dat je zelf je planning maakt van te bezoeken bunkerschepen – de ene keer in Terneuzen, de andere keer in de Eemshaven – zo uitgestrekt is het werkgebied.
Bunkerschepen worden in de regel eens per maand bezocht. Je moet dan ook in staat zijn om de conclusies en inzichten die voortkomen uit incidenten of onderzoeken mee te nemen naar andere schippers, en intern naar je collega’s. Komt er vanuit het hoofdkantoor een technische vraag of een vraag die gaat over compliance met de wetgeving, dan moet je in staat zijn om vanuit je praktijkervaring zulke vragen te beantwoorden. Zo delen we kennis binnen onze organisatie en leren we ook van elkaar.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?