Interview

Generatorverbod wordt sterk uitgebreid in haven Rotterdam: ‘Waar geen verbod geldt, gebruikt niemand walstroom’

Rotterdam gaat het generatorverbod in de haven beter handhaven en uitbreiden naar het westelijke havengebied. ‘Zelfs waar een verbod geldt, maakt slechts de helft van de schepen gebruik van walstroom’, zegt havenmeester René de Vries. ‘Daar word ik een beetje chagrijnig van, want dat verbod is er al jaren. En waar geen verbod geldt, maakt helemaal niemand gebruik van walstroom.’

De divisie Havenmeester zet ook in 2023 vol in op veiligheid en duurzaamheid: meer camera's, een bunkermeetsysteem en een generatorverbod. Beeld ANP / Port of Rotterdam

En dat terwijl walstroom zo’n mooie duurzame stap is, vindt De Vries. Eentje die de CO2-uitstoot in het havengebied sterk vermindert en geluidsoverlast voor omwonenden minimaliseert. Dat is ook een ambitie van het Rotterdamse college van burgemeester en wethouders. Daarnaast wil Europa dat containerschepen en cruiseschepen vanaf 2030 verplicht van walstroom gebruik maken. De grote zeehavens moeten tegen die tijd tenminste aan 90% van de walstroomvraag kunnen voldoen.

‘Dan is het vervelend dat schepen geen gebruik maken van de walstroomkasten die er al zijn. Ik weet dat niet iedereen blij gaat zijn met de uitbreiding van dit verbod en dat er ook soms kasten kapot kunnen zijn. Maar ik zie het als parkeren in de stad; als de betaalmeter niet werkt, loop ik even door naar de volgende’, aldus De Vries. ‘We gaan dan ook in gesprek met de binnenvaart om te kijken hoe we het gebruik kunnen stimuleren.’

‘Big brother’

Ook het cameratoezicht in de haven wordt dit jaar verder uitgebreid. Het netwerk gaat van 220 naar 280 camera’s. ‘Sinds 1 oktober zit er een collega semi-continu op die camera’s te kijken’, vertelt De Vries over de nieuwe cameratoezichthouders bij het Havenbedrijf. De camera’s dienen om de veiligheid te bewaren in de haven. Ze worden bekeken door de zeehavenpolitie, de douane en het Havenbedrijf. ‘We kijken alle drie anders naar de beelden. De politie en douane focussen waarschijnlijk meer op drugs, wij zien verontreinigingen en aanvaringen.’

Het lijkt wel ‘Big brother is watching you’ in de haven. ‘De hele haven is digitaal inzichtelijk. Er staan wel borden dat er cameratoezicht is, want die camera’s zijn niet goed zichtbaar. Maar wij plaatsen die camera’s niet zomaar, daar zit veel administratie achter. De keurige havenbezoeker hoeft zich geen zorgen te maken. We gebruiken camera’s en drones om toegevoegde waarde te geven aan de verkeersleiding. Maar we houden wel goed rekening met de privacy. Woningen aan wal worden bijvoorbeeld geblindeerd op de camera’s.’

Dat er wel zicht is op schepen op verschillende ligplaatsen, is op sommige plekken, zoals in de Geulhaven niet te vermijden, zegt De Vries. ‘Maar we kijken echt niet bij iemand naar binnen.’

Havendienst Rotterdam werkt ook met hetzelfde controlesysteem op het water als de politie, Inspectieview. Hiermee wordt informatie uitgewisseld, zodat schepen niet onnodig vaak worden gecontroleerd. Maar schepen met een geschiedenis van overtredingen worden wel extra in de gaten gehouden.

In 2022 stelde de Havendienst 1210 ongerechtigheden vast tijdens controles. ‘Zo’n 100 in de maand, dat vind ik best netjes. Dan gaat het ook niet alleen om  overtredingen, maar ook om papieren onvolkomenheden. Wij richten ons hoofdzakelijk op de veiligheid van de scheepvaart, we hebben geen quotum.’

Gebiedsverbod

Bij het aanleggen van de Tweede Maasvlakte in 2008, werd bepaald dat vanaf 2025 geen schepen met oudere motoren dan CCR2 de haven van Rotterdam zouden binnenkomen. Begin 2023 werd bekend dat dit verbod toch niet doorgaat, 15 jaar na de initiële beslissing. Maar toch was het geen loos dreigement, volgens De Vries. ‘Ik denk dat er sinds die tijd wel bij ons werd gedacht over hoe reëel deze keuze nog was. Terugkijkend, en dat is makkelijk, hadden we het niet moeten doen. We gaan nu aan de slag met het Emissielabelsysteem.’

‘Al 25 jaar storm aan klachten over bunkerleveringen’

De havenmeester maakt dit jaar ook werk van de bunkermeetsystemen. ‘Al 25 jaar zijn er ernstige klachten over geleverde bunkerolie in Rotterdam. Daarom hebben we er onderzoek naar laten doen, samen met Antwerpen-Brugge. Er is vaak onenigheid over de werkelijk geleverde hoeveelheden. Daarom gaan we zo’n geijkt meetsysteem verplichten. Met een ruime overgangstermijn, want we snappen dat het een grote investering is.’

Later dit jaar zal de divisie Havenmeester bekendmaken welke systemen worden goedgekeurd. ‘We maken het hebben van een bunkermeetsysteem nu ook een eis bij het verkrijgen van een bunkervergunning.

‘Waarom we dit niet eerder hebben gedaan? Omdat we geen beleid maken op rumoer.’

Lees ook:

Havenmeester Rotterdam bezorgd om vaargedrag, ondanks daling aantal scheepsongevallen 2022

Havenmeester Rotterdam vindt nieuwe brug over Nieuwe Maas gevaarlijk

Deel dit artikel

Reacties (6)

  • De beste man weet donders goed van de hoed en de rand! Daar mag iedereen zijn gedachten over hebben.
    Maar als we nu eens beginnen om op een niet werkende voorziening een rood lampje te zetten met terugschakeling naar een centraal punt. Technisch een fluitje van een cent. Dan weet de centrale dat ze moeten repareren en vooral de schipper dat hij hem niet kan gebruiken. Hoe simpel kan het zijn.

    Geplaatst door: hcvisserviscotransdemonnl op
  • Geachte heer de Vries,
    .
    Met stijgende verbazing lees ik uw interview op de website van Weekblad Schuttevaer. Uw bewering dat slechts de helft van de schepen, gemeerd in gebieden met een generatorverbod, maar gebruik maakt van walstroom kan kloppen. Maar de conclusie die u daaraan verbind slaat kant noch wal. Vele (veelal kleinere) schepen zijn intussen uitgerust met accu pakketten en zonnepanelen om op zo’n wijze de energievoorziening van het schip te waarborgen. Dat deze schepen voor een overnachting geen walstroom gebruiken is niet meer dan logisch. Mijn ervaring is dat ik in het gebied waar een generatorverbod geldt slechts zeer sporadisch een generator hoor. Vaak ligt dit dan aan een walstroomkast die niet functioneert. En nu we het over niet functionerende walstroomkasten hebben, daar kan ik pas een beetje chagrijnig van worden. Zeker als we het gaan vergelijken met een parkeermeter die niet werkt. Het ‘een straatje verder lopen met een licht attaché koffertje en een bankpas’ is heel iets anders dan wat er bij komt kijken wanneer een walstroomkast niet functioneert. Namelijk: een schip afmeren, zware kabels naar een kast trekken om er dan achter te komen dat de kast in storing staat. Vervolgens die zware kabel weer terug aan boord trekken, de hoofdmotor starten, losgooien, het halve havengebeid rondvaren om dan de procedure van vastmaken en een zware walstroomkabel trekken opnieuw te herhalen. Uw ziet hopelijk wel in dat dit toch echt heel wat anders is dan ‘een blokje om lopen’ wanneer een parkeermeter het niet doet, laat staan de extra overlast en emissie die het opnieuw een ligplaats zoeken met zich meebrengt. Het milieuvoordeel van de walstroom is hiermee in 1 klap teniet gedaan.
    .
    Daarnaast getuigt het voornemen om het generatorverbod uit te breiden naar het westelijk havengebied van een totaal gebrek aan realiteitszin. De ligplaatsen in het oostelijk havengebied worden veelal gebruikt door schepen om wat langer te liggen. Dicht bij de bewoonde wereld is het niet meer dan logisch dat, waar er werkende stroomkasten zijn, er geen gebruik gemaakt wordt van de generator. Het westelijk havengebied kenmerkt zich echter door de vele overslag die hier plaats vindt. Schepen die bijna aan de beurt zijn om te laden gaan van het oostelijk naar het westelijk havengebeid en wachten daar enkele uren of een halve nacht op belading. Vaak liggen hier de schepen op de aldaar zeer beperkt beschikbare ligplaatsen met 4 of 5 of 6 schepen breed bij elkaar langszij. Met enige regelmaat moet een schip dat binnenin ligt komen laden en dan mag de hele rij opzij om dat betreffende schip ertussenuit te laten. Van oudsher laat het schip dat naast het vertrekkende schip ligt het schip ertussenuit met de hele rij schepen nog opzij. Vooral ’s nachts prettig, omdat daardoor de (wettelijk verplichte ononderbroken) nachtrust van de opzij liggende schepen niet onnodig gestoord wordt. Aan deze oude gewoonte komt een einde met het voorgenomen generatorverbod. Nu zal bij ieder schip dat ertussenuit moet de schipper van elk schip zelf zijn eigen walstroomkabel moeten afkoppelen. Dus; afmelden, afkoppelen, kabel terug trekken over het vertrekkende schip en daarna weer naar de walstroomkast trekken, inpluggen en opnieuw aanmelden. Uw plan is slecht voor de elektronische apparatuur aan boord, slecht voor de veiligheid aan dek (losliggende kabels van meerdere schepen terwijl er verhaald moet worden) en slecht voor de veiligheid op het water (fatique van de bemanningen).
    .
    Ik roep u dan ook op om af te zien van uw plan en roep u op de urgentere zaken in uw haven aan te pakken:
    – Meer ligplaatsen en spudpalenplekken in het westelijk havengebied.
    – Automatische ontheffing van het generatorverbod bij niet functionerende stroomkasten.
    .
    U moet in het oog houden dat de haven van Rotterdam niet groot is geworden door haar ligging aan zee, maar door haar ligging aan de monding van de Rijn.
    .
    Hoogachtend,
    .
    Liam Feenstra

    Geplaatst door: nosceorbis op
  • “……. ,als de betaalmeter niet werkt, loop ik even door naar de volgende’, aldus De Vries. Wat een vergelijking! Heer onbenul!

    Pas op vrijdagmiddag ligplaats genomen, goed vastgemaakt, alles stop gezet, afgesloten en weekend-klaar gemaakt.
    O ja, nog even de walstroom aansluiten. Helaas, kast kapot. Op straffe van een fikse bekeuring alles opnieuw moeten opstarten, nieuwe ligplaats moeten zoeken, en daar eerst maar eens de kast geprobeerd. Gelukkig, die deed het wél………… Alles opnieuw uitgeschakeld, en ‘slechts ‘zo’n 1,5 uur later in de auto. Erg ‘leuk’ na een week druk varen. Dit alles is heel wat anders dan ‘even naar de volgende meter lopen’. Als daar inschakelen zou kunnen, zonder het schip te verhalen, dat zou het nog te aanvaarden zijn. Maar dát kan niet. Dus gaat de vergelijking totaal mank.

    Ik heb me voorgenomen om op elke kapotte kast die ik tegen kom met verf ‘kapot’ te spuiten, zodat iedereen het tijdig kan zien. Dat bespaart een collega veel chagrijn en tijd. Na reparatie kan de monteur de kast weer even schoonmaken. Dat kost maar een minuutje.

    Hoog geschoolde topmensen missen helaas al te vaak de verbinding met de realiteit. Daar is dit een sterk bewijs van. Het zou beter zijn wanneer topmensen van onderaf vanzelf naar de top drijven, op basis van getoonde kennis en kwaliteiten. En niet op basis van diploma’s, niet-relevante kwaliteiten of verleden posities. Maar helaas werkt het zo niet, heb ik na 17 jaren bij de overheid gemerkt.

    Geplaatst door: Th. Steenbergen op
  • Walstroom op plaatsen waar langere tijd gelegen wordt is prima, maar op plekken waar schepen kortstondig wachten op lossen en laden is het geen doen. Vaak genoeg liggen de schepen 3 a 4 breed en met soms een enorm hoogteverschil tussen verschillende schepen is het nog een gevaarlijke tour ook. Om maar te zwijgen over de tijd die ermee gemoeid gaat. Als jij als 4e ligt en nummer 3 moet er tussenuit dan moet heel de kabel terug aan boord getrokken worden. Later valt IL&T er bij een controle weer over dat er niet aan één stuk gerust is, terwijl het schip gewoon heel de nacht stil had kunnen liggen.
    Uit het gezegde over de privacy blijkt overduidelijk dat regels niet gelden voor de schepen. Tuurlijk worden de huizen aan de wal afgeschermd …. de schepen niet, maar daar kijken we echt niet naar binnen hoor 🙁

    Geplaatst door: leoverburg op
  • Weer zo een van de overheid die geen flauw benul heeft van de werkelijkheid. Wat een vergelijking! Even met je auto naar een volgende parkeerplaats of met het schip wat je al vast gemaakt hebt weer losmaken en verder varen naar een andere ligplaats ( als je die al uberhaupt vind) en daar weer vastmaken. Misschien dat de Vries eens een poosje gaat stage lopen op een schip in de Rotterdamse haven om de werkelijkheid te leren. Verder is het onacceptabel om op plaatsen waar word gelost of geladen of veelvuldig verhaald moet worden walstroom aan te sluiten, het is nog levensgevaarlijk ook.
    De woningen aan de wal worden voor camera afgeschermd ivm privecy, hoe zit dat met woningen aan boord? Heeft scheepsbemanning geen privecy?
    Bah,bah wat een verhaal weer, het is al niet prettig in de Rotterdamse haven en dat word er niet beter op.

    Geplaatst door: Van der Vlies op
  • Waar ik een beetje chagrijnig van zou kunnen worden is een stroomkast voor mijn neus die al – pakweg 3 maanden – buiten dienst is. Als je een beetje beleid voert zorg je dat zoiets binnen 24 uur is gerepareerd. En zorgt dat er reserveonderdelen op de plank liggen.

    Geplaatst door: hcvisserviscotransdemonnl op

Reageer

Generatorverbod wordt sterk uitgebreid in haven Rotterdam: ‘Waar geen verbod geldt, gebruikt niemand walstroom’ | Schuttevaer.nl
Interview

Generatorverbod wordt sterk uitgebreid in haven Rotterdam: ‘Waar geen verbod geldt, gebruikt niemand walstroom’

Rotterdam gaat het generatorverbod in de haven beter handhaven en uitbreiden naar het westelijke havengebied. ‘Zelfs waar een verbod geldt, maakt slechts de helft van de schepen gebruik van walstroom’, zegt havenmeester René de Vries. ‘Daar word ik een beetje chagrijnig van, want dat verbod is er al jaren. En waar geen verbod geldt, maakt helemaal niemand gebruik van walstroom.’

De divisie Havenmeester zet ook in 2023 vol in op veiligheid en duurzaamheid: meer camera's, een bunkermeetsysteem en een generatorverbod. Beeld ANP / Port of Rotterdam

En dat terwijl walstroom zo’n mooie duurzame stap is, vindt De Vries. Eentje die de CO2-uitstoot in het havengebied sterk vermindert en geluidsoverlast voor omwonenden minimaliseert. Dat is ook een ambitie van het Rotterdamse college van burgemeester en wethouders. Daarnaast wil Europa dat containerschepen en cruiseschepen vanaf 2030 verplicht van walstroom gebruik maken. De grote zeehavens moeten tegen die tijd tenminste aan 90% van de walstroomvraag kunnen voldoen.

‘Dan is het vervelend dat schepen geen gebruik maken van de walstroomkasten die er al zijn. Ik weet dat niet iedereen blij gaat zijn met de uitbreiding van dit verbod en dat er ook soms kasten kapot kunnen zijn. Maar ik zie het als parkeren in de stad; als de betaalmeter niet werkt, loop ik even door naar de volgende’, aldus De Vries. ‘We gaan dan ook in gesprek met de binnenvaart om te kijken hoe we het gebruik kunnen stimuleren.’

‘Big brother’

Ook het cameratoezicht in de haven wordt dit jaar verder uitgebreid. Het netwerk gaat van 220 naar 280 camera’s. ‘Sinds 1 oktober zit er een collega semi-continu op die camera’s te kijken’, vertelt De Vries over de nieuwe cameratoezichthouders bij het Havenbedrijf. De camera’s dienen om de veiligheid te bewaren in de haven. Ze worden bekeken door de zeehavenpolitie, de douane en het Havenbedrijf. ‘We kijken alle drie anders naar de beelden. De politie en douane focussen waarschijnlijk meer op drugs, wij zien verontreinigingen en aanvaringen.’

Het lijkt wel ‘Big brother is watching you’ in de haven. ‘De hele haven is digitaal inzichtelijk. Er staan wel borden dat er cameratoezicht is, want die camera’s zijn niet goed zichtbaar. Maar wij plaatsen die camera’s niet zomaar, daar zit veel administratie achter. De keurige havenbezoeker hoeft zich geen zorgen te maken. We gebruiken camera’s en drones om toegevoegde waarde te geven aan de verkeersleiding. Maar we houden wel goed rekening met de privacy. Woningen aan wal worden bijvoorbeeld geblindeerd op de camera’s.’

Dat er wel zicht is op schepen op verschillende ligplaatsen, is op sommige plekken, zoals in de Geulhaven niet te vermijden, zegt De Vries. ‘Maar we kijken echt niet bij iemand naar binnen.’

Havendienst Rotterdam werkt ook met hetzelfde controlesysteem op het water als de politie, Inspectieview. Hiermee wordt informatie uitgewisseld, zodat schepen niet onnodig vaak worden gecontroleerd. Maar schepen met een geschiedenis van overtredingen worden wel extra in de gaten gehouden.

In 2022 stelde de Havendienst 1210 ongerechtigheden vast tijdens controles. ‘Zo’n 100 in de maand, dat vind ik best netjes. Dan gaat het ook niet alleen om  overtredingen, maar ook om papieren onvolkomenheden. Wij richten ons hoofdzakelijk op de veiligheid van de scheepvaart, we hebben geen quotum.’

Gebiedsverbod

Bij het aanleggen van de Tweede Maasvlakte in 2008, werd bepaald dat vanaf 2025 geen schepen met oudere motoren dan CCR2 de haven van Rotterdam zouden binnenkomen. Begin 2023 werd bekend dat dit verbod toch niet doorgaat, 15 jaar na de initiële beslissing. Maar toch was het geen loos dreigement, volgens De Vries. ‘Ik denk dat er sinds die tijd wel bij ons werd gedacht over hoe reëel deze keuze nog was. Terugkijkend, en dat is makkelijk, hadden we het niet moeten doen. We gaan nu aan de slag met het Emissielabelsysteem.’

‘Al 25 jaar storm aan klachten over bunkerleveringen’

De havenmeester maakt dit jaar ook werk van de bunkermeetsystemen. ‘Al 25 jaar zijn er ernstige klachten over geleverde bunkerolie in Rotterdam. Daarom hebben we er onderzoek naar laten doen, samen met Antwerpen-Brugge. Er is vaak onenigheid over de werkelijk geleverde hoeveelheden. Daarom gaan we zo’n geijkt meetsysteem verplichten. Met een ruime overgangstermijn, want we snappen dat het een grote investering is.’

Later dit jaar zal de divisie Havenmeester bekendmaken welke systemen worden goedgekeurd. ‘We maken het hebben van een bunkermeetsysteem nu ook een eis bij het verkrijgen van een bunkervergunning.

‘Waarom we dit niet eerder hebben gedaan? Omdat we geen beleid maken op rumoer.’

Lees ook:

Havenmeester Rotterdam bezorgd om vaargedrag, ondanks daling aantal scheepsongevallen 2022

Havenmeester Rotterdam vindt nieuwe brug over Nieuwe Maas gevaarlijk

Deel dit artikel

Reacties (6)

  • De beste man weet donders goed van de hoed en de rand! Daar mag iedereen zijn gedachten over hebben.
    Maar als we nu eens beginnen om op een niet werkende voorziening een rood lampje te zetten met terugschakeling naar een centraal punt. Technisch een fluitje van een cent. Dan weet de centrale dat ze moeten repareren en vooral de schipper dat hij hem niet kan gebruiken. Hoe simpel kan het zijn.

    Geplaatst door: hcvisserviscotransdemonnl op
  • Geachte heer de Vries,
    .
    Met stijgende verbazing lees ik uw interview op de website van Weekblad Schuttevaer. Uw bewering dat slechts de helft van de schepen, gemeerd in gebieden met een generatorverbod, maar gebruik maakt van walstroom kan kloppen. Maar de conclusie die u daaraan verbind slaat kant noch wal. Vele (veelal kleinere) schepen zijn intussen uitgerust met accu pakketten en zonnepanelen om op zo’n wijze de energievoorziening van het schip te waarborgen. Dat deze schepen voor een overnachting geen walstroom gebruiken is niet meer dan logisch. Mijn ervaring is dat ik in het gebied waar een generatorverbod geldt slechts zeer sporadisch een generator hoor. Vaak ligt dit dan aan een walstroomkast die niet functioneert. En nu we het over niet functionerende walstroomkasten hebben, daar kan ik pas een beetje chagrijnig van worden. Zeker als we het gaan vergelijken met een parkeermeter die niet werkt. Het ‘een straatje verder lopen met een licht attaché koffertje en een bankpas’ is heel iets anders dan wat er bij komt kijken wanneer een walstroomkast niet functioneert. Namelijk: een schip afmeren, zware kabels naar een kast trekken om er dan achter te komen dat de kast in storing staat. Vervolgens die zware kabel weer terug aan boord trekken, de hoofdmotor starten, losgooien, het halve havengebeid rondvaren om dan de procedure van vastmaken en een zware walstroomkabel trekken opnieuw te herhalen. Uw ziet hopelijk wel in dat dit toch echt heel wat anders is dan ‘een blokje om lopen’ wanneer een parkeermeter het niet doet, laat staan de extra overlast en emissie die het opnieuw een ligplaats zoeken met zich meebrengt. Het milieuvoordeel van de walstroom is hiermee in 1 klap teniet gedaan.
    .
    Daarnaast getuigt het voornemen om het generatorverbod uit te breiden naar het westelijk havengebied van een totaal gebrek aan realiteitszin. De ligplaatsen in het oostelijk havengebied worden veelal gebruikt door schepen om wat langer te liggen. Dicht bij de bewoonde wereld is het niet meer dan logisch dat, waar er werkende stroomkasten zijn, er geen gebruik gemaakt wordt van de generator. Het westelijk havengebied kenmerkt zich echter door de vele overslag die hier plaats vindt. Schepen die bijna aan de beurt zijn om te laden gaan van het oostelijk naar het westelijk havengebeid en wachten daar enkele uren of een halve nacht op belading. Vaak liggen hier de schepen op de aldaar zeer beperkt beschikbare ligplaatsen met 4 of 5 of 6 schepen breed bij elkaar langszij. Met enige regelmaat moet een schip dat binnenin ligt komen laden en dan mag de hele rij opzij om dat betreffende schip ertussenuit te laten. Van oudsher laat het schip dat naast het vertrekkende schip ligt het schip ertussenuit met de hele rij schepen nog opzij. Vooral ’s nachts prettig, omdat daardoor de (wettelijk verplichte ononderbroken) nachtrust van de opzij liggende schepen niet onnodig gestoord wordt. Aan deze oude gewoonte komt een einde met het voorgenomen generatorverbod. Nu zal bij ieder schip dat ertussenuit moet de schipper van elk schip zelf zijn eigen walstroomkabel moeten afkoppelen. Dus; afmelden, afkoppelen, kabel terug trekken over het vertrekkende schip en daarna weer naar de walstroomkast trekken, inpluggen en opnieuw aanmelden. Uw plan is slecht voor de elektronische apparatuur aan boord, slecht voor de veiligheid aan dek (losliggende kabels van meerdere schepen terwijl er verhaald moet worden) en slecht voor de veiligheid op het water (fatique van de bemanningen).
    .
    Ik roep u dan ook op om af te zien van uw plan en roep u op de urgentere zaken in uw haven aan te pakken:
    – Meer ligplaatsen en spudpalenplekken in het westelijk havengebied.
    – Automatische ontheffing van het generatorverbod bij niet functionerende stroomkasten.
    .
    U moet in het oog houden dat de haven van Rotterdam niet groot is geworden door haar ligging aan zee, maar door haar ligging aan de monding van de Rijn.
    .
    Hoogachtend,
    .
    Liam Feenstra

    Geplaatst door: nosceorbis op
  • “……. ,als de betaalmeter niet werkt, loop ik even door naar de volgende’, aldus De Vries. Wat een vergelijking! Heer onbenul!

    Pas op vrijdagmiddag ligplaats genomen, goed vastgemaakt, alles stop gezet, afgesloten en weekend-klaar gemaakt.
    O ja, nog even de walstroom aansluiten. Helaas, kast kapot. Op straffe van een fikse bekeuring alles opnieuw moeten opstarten, nieuwe ligplaats moeten zoeken, en daar eerst maar eens de kast geprobeerd. Gelukkig, die deed het wél………… Alles opnieuw uitgeschakeld, en ‘slechts ‘zo’n 1,5 uur later in de auto. Erg ‘leuk’ na een week druk varen. Dit alles is heel wat anders dan ‘even naar de volgende meter lopen’. Als daar inschakelen zou kunnen, zonder het schip te verhalen, dat zou het nog te aanvaarden zijn. Maar dát kan niet. Dus gaat de vergelijking totaal mank.

    Ik heb me voorgenomen om op elke kapotte kast die ik tegen kom met verf ‘kapot’ te spuiten, zodat iedereen het tijdig kan zien. Dat bespaart een collega veel chagrijn en tijd. Na reparatie kan de monteur de kast weer even schoonmaken. Dat kost maar een minuutje.

    Hoog geschoolde topmensen missen helaas al te vaak de verbinding met de realiteit. Daar is dit een sterk bewijs van. Het zou beter zijn wanneer topmensen van onderaf vanzelf naar de top drijven, op basis van getoonde kennis en kwaliteiten. En niet op basis van diploma’s, niet-relevante kwaliteiten of verleden posities. Maar helaas werkt het zo niet, heb ik na 17 jaren bij de overheid gemerkt.

    Geplaatst door: Th. Steenbergen op
  • Walstroom op plaatsen waar langere tijd gelegen wordt is prima, maar op plekken waar schepen kortstondig wachten op lossen en laden is het geen doen. Vaak genoeg liggen de schepen 3 a 4 breed en met soms een enorm hoogteverschil tussen verschillende schepen is het nog een gevaarlijke tour ook. Om maar te zwijgen over de tijd die ermee gemoeid gaat. Als jij als 4e ligt en nummer 3 moet er tussenuit dan moet heel de kabel terug aan boord getrokken worden. Later valt IL&T er bij een controle weer over dat er niet aan één stuk gerust is, terwijl het schip gewoon heel de nacht stil had kunnen liggen.
    Uit het gezegde over de privacy blijkt overduidelijk dat regels niet gelden voor de schepen. Tuurlijk worden de huizen aan de wal afgeschermd …. de schepen niet, maar daar kijken we echt niet naar binnen hoor 🙁

    Geplaatst door: leoverburg op
  • Weer zo een van de overheid die geen flauw benul heeft van de werkelijkheid. Wat een vergelijking! Even met je auto naar een volgende parkeerplaats of met het schip wat je al vast gemaakt hebt weer losmaken en verder varen naar een andere ligplaats ( als je die al uberhaupt vind) en daar weer vastmaken. Misschien dat de Vries eens een poosje gaat stage lopen op een schip in de Rotterdamse haven om de werkelijkheid te leren. Verder is het onacceptabel om op plaatsen waar word gelost of geladen of veelvuldig verhaald moet worden walstroom aan te sluiten, het is nog levensgevaarlijk ook.
    De woningen aan de wal worden voor camera afgeschermd ivm privecy, hoe zit dat met woningen aan boord? Heeft scheepsbemanning geen privecy?
    Bah,bah wat een verhaal weer, het is al niet prettig in de Rotterdamse haven en dat word er niet beter op.

    Geplaatst door: Van der Vlies op
  • Waar ik een beetje chagrijnig van zou kunnen worden is een stroomkast voor mijn neus die al – pakweg 3 maanden – buiten dienst is. Als je een beetje beleid voert zorg je dat zoiets binnen 24 uur is gerepareerd. En zorgt dat er reserveonderdelen op de plank liggen.

    Geplaatst door: hcvisserviscotransdemonnl op

Reageer