En dat terwijl walstroom zo’n mooie duurzame stap is, vindt De Vries. Eentje die de CO2-uitstoot in het havengebied sterk vermindert en geluidsoverlast voor omwonenden minimaliseert. Dat is ook een ambitie van het Rotterdamse college van burgemeester en wethouders. Daarnaast wil Europa dat containerschepen en cruiseschepen vanaf 2030 verplicht van walstroom gebruik maken. De grote zeehavens moeten tegen die tijd tenminste aan 90% van de walstroomvraag kunnen voldoen.
‘Dan is het vervelend dat schepen geen gebruik maken van de walstroomkasten die er al zijn. Ik weet dat niet iedereen blij gaat zijn met de uitbreiding van dit verbod en dat er ook soms kasten kapot kunnen zijn. Maar ik zie het als parkeren in de stad; als de betaalmeter niet werkt, loop ik even door naar de volgende’, aldus De Vries. ‘We gaan dan ook in gesprek met de binnenvaart om te kijken hoe we het gebruik kunnen stimuleren.’
‘Big brother’
Ook het cameratoezicht in de haven wordt dit jaar verder uitgebreid. Het netwerk gaat van 220 naar 280 camera’s. ‘Sinds 1 oktober zit er een collega semi-continu op die camera’s te kijken’, vertelt De Vries over de nieuwe cameratoezichthouders bij het Havenbedrijf. De camera’s dienen om de veiligheid te bewaren in de haven. Ze worden bekeken door de zeehavenpolitie, de douane en het Havenbedrijf. ‘We kijken alle drie anders naar de beelden. De politie en douane focussen waarschijnlijk meer op drugs, wij zien verontreinigingen en aanvaringen.’
Het lijkt wel ‘Big brother is watching you’ in de haven. ‘De hele haven is digitaal inzichtelijk. Er staan wel borden dat er cameratoezicht is, want die camera’s zijn niet goed zichtbaar. Maar wij plaatsen die camera’s niet zomaar, daar zit veel administratie achter. De keurige havenbezoeker hoeft zich geen zorgen te maken. We gebruiken camera’s en drones om toegevoegde waarde te geven aan de verkeersleiding. Maar we houden wel goed rekening met de privacy. Woningen aan wal worden bijvoorbeeld geblindeerd op de camera’s.’
Dat er wel zicht is op schepen op verschillende ligplaatsen, is op sommige plekken, zoals in de Geulhaven niet te vermijden, zegt De Vries. ‘Maar we kijken echt niet bij iemand naar binnen.’
Havendienst Rotterdam werkt ook met hetzelfde controlesysteem op het water als de politie, Inspectieview. Hiermee wordt informatie uitgewisseld, zodat schepen niet onnodig vaak worden gecontroleerd. Maar schepen met een geschiedenis van overtredingen worden wel extra in de gaten gehouden.
In 2022 stelde de Havendienst 1210 ongerechtigheden vast tijdens controles. ‘Zo’n 100 in de maand, dat vind ik best netjes. Dan gaat het ook niet alleen om overtredingen, maar ook om papieren onvolkomenheden. Wij richten ons hoofdzakelijk op de veiligheid van de scheepvaart, we hebben geen quotum.’
Gebiedsverbod
Bij het aanleggen van de Tweede Maasvlakte in 2008, werd bepaald dat vanaf 2025 geen schepen met oudere motoren dan CCR2 de haven van Rotterdam zouden binnenkomen. Begin 2023 werd bekend dat dit verbod toch niet doorgaat, 15 jaar na de initiële beslissing. Maar toch was het geen loos dreigement, volgens De Vries. ‘Ik denk dat er sinds die tijd wel bij ons werd gedacht over hoe reëel deze keuze nog was. Terugkijkend, en dat is makkelijk, hadden we het niet moeten doen. We gaan nu aan de slag met het Emissielabelsysteem.’
‘Al 25 jaar storm aan klachten over bunkerleveringen’
De havenmeester maakt dit jaar ook werk van de bunkermeetsystemen. ‘Al 25 jaar zijn er ernstige klachten over geleverde bunkerolie in Rotterdam. Daarom hebben we er onderzoek naar laten doen, samen met Antwerpen-Brugge. Er is vaak onenigheid over de werkelijk geleverde hoeveelheden. Daarom gaan we zo’n geijkt meetsysteem verplichten. Met een ruime overgangstermijn, want we snappen dat het een grote investering is.’
Later dit jaar zal de divisie Havenmeester bekendmaken welke systemen worden goedgekeurd. ‘We maken het hebben van een bunkermeetsysteem nu ook een eis bij het verkrijgen van een bunkervergunning.
‘Waarom we dit niet eerder hebben gedaan? Omdat we geen beleid maken op rumoer.’
Lees ook: