Wachtplaats voor koppelverbanden in Amsterdamse Sonthaven

Havenbedrijf Amsterdam heeft de voorzieningen voor de binnenvaart uitgebreid met wachtplaatsen in de Sonthaven, speciaal voor koppelverbanden en duwstellen. Die kunnen daar maximaal 72 uur afmeren aan de noordoever.

Het belang van de binnenvaart voor de Amsterdamse havenregio kan volgens het havenbedrijf niet genoeg benadrukt worden: ‘Ruim 56% van al het goederenvervoer van en naar de regio gebeurt per binnenvaart. En dit percentage is en blijft groeiende.’

Havenbedrijf Amsterdam wil het gebruiksgemak en de dienstverlening rond de binnenvaart verhogen. Onder de projectnaam ‘Binnenvaart | Klant Centraal’ werkt het bedrijf continu aan service verbeterende activiteiten, met zowel kleinschalige als grootschalige veranderingen, waarbij de klanttevredenheid de hoogste prioriteit geniet. Deze doorontwikkelingen bewerkstelligt Havenbedrijf Amsterdam niet alleen vóór de binnenvaartsector, maar ook samen mét de binnenvaartsector. De uitbreiding van wachtplaatsen in de Sonthaven is één van de resultaten van deze samenwerking.

De samenstellen, met een lengte tot circa 180 meter, konden voorheen enkel langs het IJ bij de Nieuwe Houthaven afmeren, zonder afloop naar de wal. In de nieuwe situatie in de Sonthaven leggen de samenstellen deels op de kade aan en deels op afmeerpalen, waardoor auto’s kunnen worden afgezet en schippers ook de wal op kunnen.

Wachtplaats voor koppelverbanden in Amsterdamse Sonthaven | Schuttevaer.nl

Wachtplaats voor koppelverbanden in Amsterdamse Sonthaven

Havenbedrijf Amsterdam heeft de voorzieningen voor de binnenvaart uitgebreid met wachtplaatsen in de Sonthaven, speciaal voor koppelverbanden en duwstellen. Die kunnen daar maximaal 72 uur afmeren aan de noordoever.

Het belang van de binnenvaart voor de Amsterdamse havenregio kan volgens het havenbedrijf niet genoeg benadrukt worden: ‘Ruim 56% van al het goederenvervoer van en naar de regio gebeurt per binnenvaart. En dit percentage is en blijft groeiende.’

Havenbedrijf Amsterdam wil het gebruiksgemak en de dienstverlening rond de binnenvaart verhogen. Onder de projectnaam ‘Binnenvaart | Klant Centraal’ werkt het bedrijf continu aan service verbeterende activiteiten, met zowel kleinschalige als grootschalige veranderingen, waarbij de klanttevredenheid de hoogste prioriteit geniet. Deze doorontwikkelingen bewerkstelligt Havenbedrijf Amsterdam niet alleen vóór de binnenvaartsector, maar ook samen mét de binnenvaartsector. De uitbreiding van wachtplaatsen in de Sonthaven is één van de resultaten van deze samenwerking.

De samenstellen, met een lengte tot circa 180 meter, konden voorheen enkel langs het IJ bij de Nieuwe Houthaven afmeren, zonder afloop naar de wal. In de nieuwe situatie in de Sonthaven leggen de samenstellen deels op de kade aan en deels op afmeerpalen, waardoor auto’s kunnen worden afgezet en schippers ook de wal op kunnen.