Olie zet Haven Rotterdam tot nu toe 5,4% in de plus

De overslag in de Rotterdamse haven is de eerste negen maanden met 5,4% toegenomen naar 351,5 miljoen ton ten opzichte van die periode in 2014. ‘De groei is vrijwel volledig te danken aan de overslag van ruwe olie en olieproducten’, zegt directeur Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam.

  • Sterke toename olie
  • Containers op gelijk niveau
  • Lichte daling droog massagoed

De meeste andere goederensoorten bleven stabiel. ‘Maar omdat olie ongeveer de helft van de overslag uitmaakt, komt de haven op een mooi groeicijfer uit. De droge bulk is doorgaans een vrij stabiele sector, maar momenteel blijft de overslag van ijzererts en agribulk wat achter. In de containersector zijn de groeimogelijkheden nu nog beperkt, omdat de nieuwe terminals nog niet op volle snelheid draaien.’

Nat massagoed

De overslag van ruwe olie nam 8,5% toe naar 77,4 miljoen ton. Belangrijkste oorzaak is de lage olieprijs die zorgt voor goede marges, waardoor de raffinaderijen meer ruwe olie verwerken. Dit geldt niet alleen voor de vijf raffinaderijen in Rotterdam en de vijf in Duitsland, Antwerpen en Vlissingen die vanuit Rotterdam worden bevoorraad, maar ook voor die in Rusland. De Russen produceren relatief veel stookolie die via Rotterdam wordt verscheept naar het Verre Oosten. Dat is de belangrijkste reden waarom de overslag van olieproducten met 22,1% toenam naar 67,3 miljoen ton.

De overslag van LNG verdubbelde bijna naar 1,8 miljoen ton. Doordat de gasprijzen in Azië flink zijn gedaald en nu vergelijkbaar zijn met die in Europa, neemt de aanvoer hier toe. Absoluut gezien is de omvang van de LNG-overslag echter nog beperkt.

Het overig nat massagoed daalde 1,2% naar 22,8 miljoen ton. In totaal werd met 169,3 miljoen ton 12,5% meer nat massagoed overgeslagen.

Droog massagoed

In het droog massagoed is over de hele linie een licht dalende lijn te zien. De overslag van agribulk daalde vrij fors met 11,7% naar 7,8 miljoen ton, omdat de oogsten in Europa dit jaar goed zijn en er dus minder wordt ingevoerd. De overslag van kolen bleef met 22,8 miljoen ton op gelijk niveau, die van ertsen en schroot daalde 2% naar 25,4 miljoen ton. Oorzaak is dat de Duitse staalproductie nog niet echt toeneemt en Europa staal uit China importeert via Zuid-Europese havens. In totaal werd met 65,4 miljoen ton 3,1% minder droog massagoed overgeslagen.

Containers

De overslag van containers lag de eerste negen maanden met 9,3 miljoen teu 1% boven het niveau van vorig jaar. In tonnen was de overslag vrijwel gelijk (95,9 miljoen ton, +0,2%). Oorzaken zijn de lagere Chinese export, vertraging van de groei van opkomende economieën zoals Brazilië, en de verslechtering van de Russische economie, waardoor er minder doorvoer van containers naar deze regio is.

Bovendien draaien de nieuwe terminals op Maasvlakte 2 nog niet op voldoende snelheid om grote volumes te kunnen afhandelen. De containerterminals op Maasvlakte 1 kennen een hoge bezettingsgraad. De groei is daarom op dit moment beperkt. Binnen de containersector neemt vooral het (shortsea-)verkeer naar de Britse eilanden toe door de sterke Britse economie. Dat, gecombineerd met stakingen bij ferrymaatschappijen in Calais en problemen met de Kanaaltunnel, is ook de reden dat het RoRoverkeer over de Noordzee met 11,4% is toegenomen naar 16,6 miljoen ton. Het overig stukgoed daalde 7,6% naar 4,3 miljoen ton. Breakbulk (RoRo en overig stukgoed samen) nam in totaal 6,9% toe naar bijna 21 miljoen ton.

Olie zet Haven Rotterdam tot nu toe 5,4% in de plus | Schuttevaer.nl

Olie zet Haven Rotterdam tot nu toe 5,4% in de plus

De overslag in de Rotterdamse haven is de eerste negen maanden met 5,4% toegenomen naar 351,5 miljoen ton ten opzichte van die periode in 2014. ‘De groei is vrijwel volledig te danken aan de overslag van ruwe olie en olieproducten’, zegt directeur Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam.

  • Sterke toename olie
  • Containers op gelijk niveau
  • Lichte daling droog massagoed

De meeste andere goederensoorten bleven stabiel. ‘Maar omdat olie ongeveer de helft van de overslag uitmaakt, komt de haven op een mooi groeicijfer uit. De droge bulk is doorgaans een vrij stabiele sector, maar momenteel blijft de overslag van ijzererts en agribulk wat achter. In de containersector zijn de groeimogelijkheden nu nog beperkt, omdat de nieuwe terminals nog niet op volle snelheid draaien.’

Nat massagoed

De overslag van ruwe olie nam 8,5% toe naar 77,4 miljoen ton. Belangrijkste oorzaak is de lage olieprijs die zorgt voor goede marges, waardoor de raffinaderijen meer ruwe olie verwerken. Dit geldt niet alleen voor de vijf raffinaderijen in Rotterdam en de vijf in Duitsland, Antwerpen en Vlissingen die vanuit Rotterdam worden bevoorraad, maar ook voor die in Rusland. De Russen produceren relatief veel stookolie die via Rotterdam wordt verscheept naar het Verre Oosten. Dat is de belangrijkste reden waarom de overslag van olieproducten met 22,1% toenam naar 67,3 miljoen ton.

De overslag van LNG verdubbelde bijna naar 1,8 miljoen ton. Doordat de gasprijzen in Azië flink zijn gedaald en nu vergelijkbaar zijn met die in Europa, neemt de aanvoer hier toe. Absoluut gezien is de omvang van de LNG-overslag echter nog beperkt.

Het overig nat massagoed daalde 1,2% naar 22,8 miljoen ton. In totaal werd met 169,3 miljoen ton 12,5% meer nat massagoed overgeslagen.

Droog massagoed

In het droog massagoed is over de hele linie een licht dalende lijn te zien. De overslag van agribulk daalde vrij fors met 11,7% naar 7,8 miljoen ton, omdat de oogsten in Europa dit jaar goed zijn en er dus minder wordt ingevoerd. De overslag van kolen bleef met 22,8 miljoen ton op gelijk niveau, die van ertsen en schroot daalde 2% naar 25,4 miljoen ton. Oorzaak is dat de Duitse staalproductie nog niet echt toeneemt en Europa staal uit China importeert via Zuid-Europese havens. In totaal werd met 65,4 miljoen ton 3,1% minder droog massagoed overgeslagen.

Containers

De overslag van containers lag de eerste negen maanden met 9,3 miljoen teu 1% boven het niveau van vorig jaar. In tonnen was de overslag vrijwel gelijk (95,9 miljoen ton, +0,2%). Oorzaken zijn de lagere Chinese export, vertraging van de groei van opkomende economieën zoals Brazilië, en de verslechtering van de Russische economie, waardoor er minder doorvoer van containers naar deze regio is.

Bovendien draaien de nieuwe terminals op Maasvlakte 2 nog niet op voldoende snelheid om grote volumes te kunnen afhandelen. De containerterminals op Maasvlakte 1 kennen een hoge bezettingsgraad. De groei is daarom op dit moment beperkt. Binnen de containersector neemt vooral het (shortsea-)verkeer naar de Britse eilanden toe door de sterke Britse economie. Dat, gecombineerd met stakingen bij ferrymaatschappijen in Calais en problemen met de Kanaaltunnel, is ook de reden dat het RoRoverkeer over de Noordzee met 11,4% is toegenomen naar 16,6 miljoen ton. Het overig stukgoed daalde 7,6% naar 4,3 miljoen ton. Breakbulk (RoRo en overig stukgoed samen) nam in totaal 6,9% toe naar bijna 21 miljoen ton.