Havengeldstijging Rotterdam komende drie jaar minimaal

De haventarieven in de regio Rotterdam stijgen de komende drie jaar met de helft van het inflatiepercentage, met een maximum van 1% per jaar. Voor 2015 betekent dit dat de tarieven die bezoekende zeeschepen in Rotterdam betalen met 1% stijgen. Daarnaast neemt het Havenbedrijf maatregelen om de hub-functie te versterken en duurzaam achterlandvervoer te stimuleren.

Havengeldstijging Rotterdam komende drie jaar minimaal
  • ‘Tarieven gericht op groei en verder marktherstel’
  • Binnenvaart kan gratis overnachten in Drechtsteden

Door Patrick Naaraat
Voor het eerst zijn de havengeldtarieven voor een periode langer dan één jaar vastgelegd, zodat bedrijven weten waar ze de komende jaren aan toe zijn. Hiertoe heeft het Havenbedrijf overleg met het havenbedrijfsleven besloten.

In de containersector zet het Havenbedrijf in op een toename van het aantal transshipment containers. Deze gaan, nadat ze per zeeschip zijn aangekomen, vanaf de terminal direct over zee verder naar een andere Europese haven. Het havengeld voor zo’n container is gemiddeld acht euro. De huidige korting van 1,65 euro wordt de komende drie jaar stapsgewijs verhoogd tot vijf euro per deepsea-container. Voor feeder-containers blijft de bestaande transshipmentkorting van 2,50 per container bestaan. Het Havenbedrijf wil zo de markt verleiden fors meer transshipmentlading via Rotterdam te verschepen. Daarbij krijgen containerschepen een extra stimulans om per keer dat ze naar Europa komen Rotterdam twee keer aan te lopen. Bij zo’n tweede bezoek door deepsea (intercontinentaal varende) containerschepen is het tarief voor het scheepsdeel 25% van het normale tarief. Dit stimuleert dat de allergrootste, zwaar beladen containerschepen bij aankomst in Noordwest-Europa eerst Rotterdam aandoen om een deel van hun lading te lossen, dan in enkele andere havens afmeren en voor vertrek naar Azië nog een keer naar Rotterdam komen om maximaal beladen Europa te verlaten.

Raffinagesector

De tarieven voor tankers met ruwe olie blijven de komende drie jaar 1,5% onder de indexatie. Dit betekent dat het tarief in 2015 0,5% daalt. Hiermee komt het Havenbedrijf tegemoet aan de raffinagesector die structureel onder forse druk staat door de sterke concurrentie op de wereldmarkt.

Milieukorting

De bestaande korting voor schone schepen, de Environmental Ship Index (ESI), wordt voortgezet. Schepen die op de index 31 punten scoren krijgen al een korting van 10% op het scheepsdeel van het zeehavengeldtarief. Die korting wordt verdubbeld als schepen relatief weinig stikstof uitstoten. Hiervoor moet een schip volgens de ESI minimaal 31 punten scoren op het onderdeel NOx-uitstoot. Deze korting past naadloos in het akkoord dat het Havenbedrijf, Deltalinqs en zes natuur- en milieuorganisaties recent sloten om de stikstofdepositie in het Rijnmondgebied terug te dringen.

Spoor

Vorig jaar spraken Deltalinqs en het Havenbedrijf af om zo’n twee miljoen euro te besteden om het spoorvervoer te stimuleren. Onder de noemer ‘Railincubator’ wordt een bijdrage in de aanloopkosten van nieuwe spoorverbindingen beschikbaar gesteld. Afgesproken is om dit ook de komende jaren door te zetten. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de containersector, maar ook naar stimulering van transport van massagoed per spoor.

Binnenvaart

Voor de binnenvaart zijn afwijkende afspraken gemaakt. De prijs van een abonnement blijft volgend jaar gelijk. Rotterdam, Dordrecht, Zwijndrecht en Papendrecht vormen vanaf 1 januari administratief één binnenhavengebied. Hierdoor hebben schippers nog maar één in plaats van twee abonnementen nodig. Het Havenbedrijf gaat volgend jaar met de binnenvaartsector kijken hoe het systeem van binnenhavengeld verder kan worden gemoderniseerd. Daarom is er geen meerjarige afspraak gemaakt voor deze sector.
Nieuw is de mogelijkheid voor de binnenvaart om tussen 22.00 en 06.00 uur gratis te overnachten in de Drechtsteden. Het initiatief daarvoor kwam vorig jaar van de VVD in Zwijndrecht, maar werd toen verworpen door de gemeenteraad. Nu krijgt het toch een vervolg dankzij de steun van Rotterdam en de Drechtstedelijke bestuurders.
Via AIS worden alle schepen automatisch geregistreerd bij de havendienst wanneer zijn het havengeldgebied Rotterdam binnenvaren.

Inkomsten

De havengeldtarieven gelden voor de zeehavens van Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Dordrecht en Moerdijk. In 2013 ontving het Havenbedrijf 288 miljoen euro aan zeehavengeld en 14 miljoen euro aan binnenhavengeld. De andere grote inkomstenbron van het Havenbedrijf is met 321 miljoen de verhuur en erfpacht van terreinen.

 

Havengeldstijging Rotterdam komende drie jaar minimaal | Schuttevaer.nl

Havengeldstijging Rotterdam komende drie jaar minimaal

De haventarieven in de regio Rotterdam stijgen de komende drie jaar met de helft van het inflatiepercentage, met een maximum van 1% per jaar. Voor 2015 betekent dit dat de tarieven die bezoekende zeeschepen in Rotterdam betalen met 1% stijgen. Daarnaast neemt het Havenbedrijf maatregelen om de hub-functie te versterken en duurzaam achterlandvervoer te stimuleren.

Havengeldstijging Rotterdam komende drie jaar minimaal
  • ‘Tarieven gericht op groei en verder marktherstel’
  • Binnenvaart kan gratis overnachten in Drechtsteden

Door Patrick Naaraat
Voor het eerst zijn de havengeldtarieven voor een periode langer dan één jaar vastgelegd, zodat bedrijven weten waar ze de komende jaren aan toe zijn. Hiertoe heeft het Havenbedrijf overleg met het havenbedrijfsleven besloten.

In de containersector zet het Havenbedrijf in op een toename van het aantal transshipment containers. Deze gaan, nadat ze per zeeschip zijn aangekomen, vanaf de terminal direct over zee verder naar een andere Europese haven. Het havengeld voor zo’n container is gemiddeld acht euro. De huidige korting van 1,65 euro wordt de komende drie jaar stapsgewijs verhoogd tot vijf euro per deepsea-container. Voor feeder-containers blijft de bestaande transshipmentkorting van 2,50 per container bestaan. Het Havenbedrijf wil zo de markt verleiden fors meer transshipmentlading via Rotterdam te verschepen. Daarbij krijgen containerschepen een extra stimulans om per keer dat ze naar Europa komen Rotterdam twee keer aan te lopen. Bij zo’n tweede bezoek door deepsea (intercontinentaal varende) containerschepen is het tarief voor het scheepsdeel 25% van het normale tarief. Dit stimuleert dat de allergrootste, zwaar beladen containerschepen bij aankomst in Noordwest-Europa eerst Rotterdam aandoen om een deel van hun lading te lossen, dan in enkele andere havens afmeren en voor vertrek naar Azië nog een keer naar Rotterdam komen om maximaal beladen Europa te verlaten.

Raffinagesector

De tarieven voor tankers met ruwe olie blijven de komende drie jaar 1,5% onder de indexatie. Dit betekent dat het tarief in 2015 0,5% daalt. Hiermee komt het Havenbedrijf tegemoet aan de raffinagesector die structureel onder forse druk staat door de sterke concurrentie op de wereldmarkt.

Milieukorting

De bestaande korting voor schone schepen, de Environmental Ship Index (ESI), wordt voortgezet. Schepen die op de index 31 punten scoren krijgen al een korting van 10% op het scheepsdeel van het zeehavengeldtarief. Die korting wordt verdubbeld als schepen relatief weinig stikstof uitstoten. Hiervoor moet een schip volgens de ESI minimaal 31 punten scoren op het onderdeel NOx-uitstoot. Deze korting past naadloos in het akkoord dat het Havenbedrijf, Deltalinqs en zes natuur- en milieuorganisaties recent sloten om de stikstofdepositie in het Rijnmondgebied terug te dringen.

Spoor

Vorig jaar spraken Deltalinqs en het Havenbedrijf af om zo’n twee miljoen euro te besteden om het spoorvervoer te stimuleren. Onder de noemer ‘Railincubator’ wordt een bijdrage in de aanloopkosten van nieuwe spoorverbindingen beschikbaar gesteld. Afgesproken is om dit ook de komende jaren door te zetten. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de containersector, maar ook naar stimulering van transport van massagoed per spoor.

Binnenvaart

Voor de binnenvaart zijn afwijkende afspraken gemaakt. De prijs van een abonnement blijft volgend jaar gelijk. Rotterdam, Dordrecht, Zwijndrecht en Papendrecht vormen vanaf 1 januari administratief één binnenhavengebied. Hierdoor hebben schippers nog maar één in plaats van twee abonnementen nodig. Het Havenbedrijf gaat volgend jaar met de binnenvaartsector kijken hoe het systeem van binnenhavengeld verder kan worden gemoderniseerd. Daarom is er geen meerjarige afspraak gemaakt voor deze sector.
Nieuw is de mogelijkheid voor de binnenvaart om tussen 22.00 en 06.00 uur gratis te overnachten in de Drechtsteden. Het initiatief daarvoor kwam vorig jaar van de VVD in Zwijndrecht, maar werd toen verworpen door de gemeenteraad. Nu krijgt het toch een vervolg dankzij de steun van Rotterdam en de Drechtstedelijke bestuurders.
Via AIS worden alle schepen automatisch geregistreerd bij de havendienst wanneer zijn het havengeldgebied Rotterdam binnenvaren.

Inkomsten

De havengeldtarieven gelden voor de zeehavens van Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Dordrecht en Moerdijk. In 2013 ontving het Havenbedrijf 288 miljoen euro aan zeehavengeld en 14 miljoen euro aan binnenhavengeld. De andere grote inkomstenbron van het Havenbedrijf is met 321 miljoen de verhuur en erfpacht van terreinen.