Volgens projectleider Peter van Nes van hoofdaannemer Van Hattum en Blankevoort was de klus ‘een technisch hoogstandje. We hadden een speling van enkele millimeters. Door het prachtige weer is de plaatsing heel voorspoedig verlopen.’ Zaterdag 15 maart is de tweede brug aan de beurt. Die komt aan de IJsselzijde van de sluis.
De Julianasluis verbindt de Hollandsche IJssel en het Gouwekanaal en is een belangrijke schakel in de vaarroute tussen Rotterdam en Amsterdam. Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van de sluis, vooral ook door pleziervaart. De oude Julianasluis is daarmee te klein geworden. Naast het monumentale kunstwerk verrijst nu een tweede sluis die breder en dieper is. Inmiddels zijn de sluis- en brughoofden gereed. De komende weken wordt het asfalt op de brug en de ernaast gelegen weg op gelijke hoogte gebracht.
De nieuwe Julianasluis wordt komende zomer in gebruik genomen. De bouwwerkzaamheden zijn al sinds augustus 2012 aan de gang. Tako Heins, projectmanager van de provincie Zuid-Holland: ‘Het plaatsen van de bruggen is een van de laatste, grootste en meest zichtbare mijlpalen bij de herinrichting van dit gebied. Daarna volgen nog de aanleg en het testen van alle besturingsinstallaties. En het afwerken van het bouwterrein natuurlijk.’
Als beide sluizen operationeel zijn, worden jachten en binnenvaartschepen van elkaar gescheiden. De bouw van de tweede Julianasluis kost 35 miljoen euro. (PvV)