Overslag Antwerpen groeit met 3,5%

De haven van Antwerpen heeft in 2013 190,6 miljoen ton goederen behandeld en dat is een stijging van 3,5% in vergelijking met 2012 (184,1 miljoen) en een nieuw overslagrecord voor Antwerpen.

Overslag Antwerpen groeit met 3,5%
  • Record dankzij vloeibaar massagoed

De overslag van vloeibaar massagoed is de stuwende kracht achter de groeicijfers van 2013, de overslag van containers kende als gevolg van de economische crisis een lichte terugval.

‘Het vloeibaar massagoed heeft in onze haven een bijzonder sterk jaar achter de rug’, zegt Eddy Bruyninckx, gedelegeerd bestuurder van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen. Volgens Bruyninckx loonde de investering waarbij voormalige stukgoedterreinen werden heringericht als ruimtes voor tankopslag. Net als in de andere ARA-havens daalde de overslag van containers als gevolg van de stagnerende economie. Ook de overslag van kolen viel aanzienlijk terug. ‘Oorzaak is de sluiting van een aantal hoogovens in het achterland.’

Vloeibaar massagoed

De overslag van vloeibaar massagoed steeg de afgelopen 12 maanden met 31,9% tot bijna 60 miljoen ton. Het investeringsbeleid van een aantal grote industriële spelers zoals Sea-Tank Terminal,  Antwerp Terminal Processing Company en Independent Belgian Refinery (het voormalige BRC), werpt volgens de haven van Antwerpen zijn vruchten af.

Droog massagoed

De behandeling van droog massagoed daalde met 26,8% tot bijna 14 miljoen ton. Deze krimp is grotendeels toe te schrijven aan een daling in de aanvoer van kolen en vertoont een omgekeerd beeld van de evolutie in de Nederlandse havens. Het niet-onderbrengen van een kolencentrale in de haven van Antwerpen speelt hierbij in het nadeel, waardoor trafieken verschuiven naar havens die wel voorzien zijn van een of meerdere steenkoolcentrales.

Containers en breakbulk

Het containersegment vertoont zowel in tonnen als in aantallen een kleine afname. Het aantal behandelde containers in teu daalde met 0,7% tot ruim 8,5 miljoen teu. In tonnage gaat het over een daling van 1,7%, goed voor een verwachte overslag van 102 miljoen ton na 12 maanden. De vooruitzichten zijn volgens de haven positief met de aankondiging van het P3 Network (de alliantie van de drie grootste containerrederijen ter wereld, Maersk, MSC en CMA CGM), waardoor Antwerpen marktaandeel wint op het Verre Oosten en haar positie als marktleider op de vijf andere vaargebieden versterkt. Ook de wil van de Zwitserse rederij MSC om haar containeractiviteiten in Antwerpen verder te verankeren biedt perspectief op uitgesproken groei in de containerbehandeling.

Het roro-verkeer daalde met 5% tot 4,5 miljoen ton. Het aantal behandelde auto’s daarentegen steeg wel, met 5,1 procent tot 1,3 miljoen stuks. Overslag van conventioneel stukgoed daalde met 6,8% naar ruim 10 miljoen ton. De betekenis van het klassiek stukgoed voor de haven van Antwerpen mag echter niet herleid worden tot de overgeslagen tonnen. Meerdere stukgoedspelers in het centrale en zuidelijke havengedeelte investeerden in behandelingsuitrusting, resulterend in aanzienlijke toegevoegde waardecreatie buiten het klassieke overslaggebeuren.

Zeeschepen

Er liepen 14.207 zeeschepen de haven van Antwerpen aan, 2,4% minder dan vorig jaar. De bruto tonnenmaat steeg echter wel, met 3,8 procent tot ruim 330 miljoen BRT. Het aantal ulcs (ultra large container ships, +10.000 TEU) schepen klokt dit jaar volgens verwachting af op 197 schepen, precies 30 meer als in 2012. De groei is zeer uitgesproken in de categorie +13.000 TEU schepen, liefst 31 meer van deze containerreuzen zetten dit jaar koers naar de haven van Antwerpen. De proefvaart van de Mary Maersk toonde volgens het havenbedrijf midden oktober bovendien aan dat Antwerpen ook perfect bereikbaar is voor de schepen uit de categorie +18.000 TEU. (MdV)

 

Overslag Antwerpen groeit met 3,5% | Schuttevaer.nl

Overslag Antwerpen groeit met 3,5%

De haven van Antwerpen heeft in 2013 190,6 miljoen ton goederen behandeld en dat is een stijging van 3,5% in vergelijking met 2012 (184,1 miljoen) en een nieuw overslagrecord voor Antwerpen.

Overslag Antwerpen groeit met 3,5%
  • Record dankzij vloeibaar massagoed

De overslag van vloeibaar massagoed is de stuwende kracht achter de groeicijfers van 2013, de overslag van containers kende als gevolg van de economische crisis een lichte terugval.

‘Het vloeibaar massagoed heeft in onze haven een bijzonder sterk jaar achter de rug’, zegt Eddy Bruyninckx, gedelegeerd bestuurder van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen. Volgens Bruyninckx loonde de investering waarbij voormalige stukgoedterreinen werden heringericht als ruimtes voor tankopslag. Net als in de andere ARA-havens daalde de overslag van containers als gevolg van de stagnerende economie. Ook de overslag van kolen viel aanzienlijk terug. ‘Oorzaak is de sluiting van een aantal hoogovens in het achterland.’

Vloeibaar massagoed

De overslag van vloeibaar massagoed steeg de afgelopen 12 maanden met 31,9% tot bijna 60 miljoen ton. Het investeringsbeleid van een aantal grote industriële spelers zoals Sea-Tank Terminal,  Antwerp Terminal Processing Company en Independent Belgian Refinery (het voormalige BRC), werpt volgens de haven van Antwerpen zijn vruchten af.

Droog massagoed

De behandeling van droog massagoed daalde met 26,8% tot bijna 14 miljoen ton. Deze krimp is grotendeels toe te schrijven aan een daling in de aanvoer van kolen en vertoont een omgekeerd beeld van de evolutie in de Nederlandse havens. Het niet-onderbrengen van een kolencentrale in de haven van Antwerpen speelt hierbij in het nadeel, waardoor trafieken verschuiven naar havens die wel voorzien zijn van een of meerdere steenkoolcentrales.

Containers en breakbulk

Het containersegment vertoont zowel in tonnen als in aantallen een kleine afname. Het aantal behandelde containers in teu daalde met 0,7% tot ruim 8,5 miljoen teu. In tonnage gaat het over een daling van 1,7%, goed voor een verwachte overslag van 102 miljoen ton na 12 maanden. De vooruitzichten zijn volgens de haven positief met de aankondiging van het P3 Network (de alliantie van de drie grootste containerrederijen ter wereld, Maersk, MSC en CMA CGM), waardoor Antwerpen marktaandeel wint op het Verre Oosten en haar positie als marktleider op de vijf andere vaargebieden versterkt. Ook de wil van de Zwitserse rederij MSC om haar containeractiviteiten in Antwerpen verder te verankeren biedt perspectief op uitgesproken groei in de containerbehandeling.

Het roro-verkeer daalde met 5% tot 4,5 miljoen ton. Het aantal behandelde auto’s daarentegen steeg wel, met 5,1 procent tot 1,3 miljoen stuks. Overslag van conventioneel stukgoed daalde met 6,8% naar ruim 10 miljoen ton. De betekenis van het klassiek stukgoed voor de haven van Antwerpen mag echter niet herleid worden tot de overgeslagen tonnen. Meerdere stukgoedspelers in het centrale en zuidelijke havengedeelte investeerden in behandelingsuitrusting, resulterend in aanzienlijke toegevoegde waardecreatie buiten het klassieke overslaggebeuren.

Zeeschepen

Er liepen 14.207 zeeschepen de haven van Antwerpen aan, 2,4% minder dan vorig jaar. De bruto tonnenmaat steeg echter wel, met 3,8 procent tot ruim 330 miljoen BRT. Het aantal ulcs (ultra large container ships, +10.000 TEU) schepen klokt dit jaar volgens verwachting af op 197 schepen, precies 30 meer als in 2012. De groei is zeer uitgesproken in de categorie +13.000 TEU schepen, liefst 31 meer van deze containerreuzen zetten dit jaar koers naar de haven van Antwerpen. De proefvaart van de Mary Maersk toonde volgens het havenbedrijf midden oktober bovendien aan dat Antwerpen ook perfect bereikbaar is voor de schepen uit de categorie +18.000 TEU. (MdV)