Positief milieuadvies voor tweede sluis Eefde

De Milieueffectrapportage (MER)-commissie heeft 19 november een positief advies gegeven over de bouw van een tweede sluis bij Eefde. De landelijke commissie ziet geen belemmering om verder te gaan met de besluitvorming. Volgens de huidige planning zal de nieuwe sluis tussen 2018 en 2020 gereed zijn.

In het PlanMER zijn de milieueffecten van de bouw van een tweede sluis onderzocht. De effecten van geluids- en luchtkwaliteit op de omgeving nemen weliswaar toe, maar blijven onder de wettelijke normen. De volgende stap is dat het ontwerp-bestemmingsplan en het projectplan Waterwet waterstaatswerk later dit jaar opnieuw ter inzage worden gelegd. Deze procedures maken onderdeel uit van de besluitvorming van de gemeente Lochem.

Belangrijke schakel

De sluis bij Eefde is een belangrijke schakel in de scheepvaartverbinding tussen de IJssel en de havens aan het Twentekanaal. Omdat de wachttijden voor schepen te lang zijn, is RWS bezig met de voorbereiding van de bouw van een tweede sluis. De minister heeft in 2012 gekozen voor de locatie direct ten noorden van de huidige sluis. Met de realisatie van een tweede sluis wil Rijkswaterstaat de wachttijd voor de sluis terugdringen tot minder dan 30 minuten.

De nieuwe sluis zal geschikt zijn voor schepen met een grotere aflaaddiepte, van maximaal klasse Va-schip. Uitbreiding van de sluis, in combinatie met de verruiming van het Twentekanaal, verbetert de bereikbaarheid van de havens en bedrijven langs het Twentekanaal. De economie en de werkgelegenheid van de regio worden er door gestimuleerd. Ook neemt de bedrijfszekerheid toe: als er een stremming is, of als er onderhoud nodig is, kunnen schepen gebruik maken van de andere sluis.

Planning

2013: PlanMER, bestemmingsplan en projectplan Waterwet waterstaatswerk ter inzage
2014: projectbeslissing: besluit door de minister over de start van de realisatie van de tweede sluis
2015: aanbestedingsprocedure uitvoeringscontract
2016: start werkzaamheden aannemer: aanvragen benodigde vergunningen, voorbereiding bouw en start bouw tweede sluis
2018-2020: bouw tweede sluis naar verwachting gereed
(planning onder voorbehoud)

Overige werkzaamheden

In de voorsluis (aan de IJsselzijde van de bestaande sluis) worden binnenkort enkele palen gezet waaraan wachtende schepen kunnen aanmeren. In het Twentekanaal worden op verschillende plaatsen werkzaamheden uitgevoerd bij de bruggen. Damwanden onder de bruggen, die zijn geplaatst om te voorkomen dat grond het kanaal in spoelt, worden vervangen in verband met einde levensduur. Verder worden op een aantal plaatsen de remmingwerken vervangen. (MdV)

 

Positief milieuadvies voor tweede sluis Eefde | Schuttevaer.nl

Positief milieuadvies voor tweede sluis Eefde

De Milieueffectrapportage (MER)-commissie heeft 19 november een positief advies gegeven over de bouw van een tweede sluis bij Eefde. De landelijke commissie ziet geen belemmering om verder te gaan met de besluitvorming. Volgens de huidige planning zal de nieuwe sluis tussen 2018 en 2020 gereed zijn.

In het PlanMER zijn de milieueffecten van de bouw van een tweede sluis onderzocht. De effecten van geluids- en luchtkwaliteit op de omgeving nemen weliswaar toe, maar blijven onder de wettelijke normen. De volgende stap is dat het ontwerp-bestemmingsplan en het projectplan Waterwet waterstaatswerk later dit jaar opnieuw ter inzage worden gelegd. Deze procedures maken onderdeel uit van de besluitvorming van de gemeente Lochem.

Belangrijke schakel

De sluis bij Eefde is een belangrijke schakel in de scheepvaartverbinding tussen de IJssel en de havens aan het Twentekanaal. Omdat de wachttijden voor schepen te lang zijn, is RWS bezig met de voorbereiding van de bouw van een tweede sluis. De minister heeft in 2012 gekozen voor de locatie direct ten noorden van de huidige sluis. Met de realisatie van een tweede sluis wil Rijkswaterstaat de wachttijd voor de sluis terugdringen tot minder dan 30 minuten.

De nieuwe sluis zal geschikt zijn voor schepen met een grotere aflaaddiepte, van maximaal klasse Va-schip. Uitbreiding van de sluis, in combinatie met de verruiming van het Twentekanaal, verbetert de bereikbaarheid van de havens en bedrijven langs het Twentekanaal. De economie en de werkgelegenheid van de regio worden er door gestimuleerd. Ook neemt de bedrijfszekerheid toe: als er een stremming is, of als er onderhoud nodig is, kunnen schepen gebruik maken van de andere sluis.

Planning

2013: PlanMER, bestemmingsplan en projectplan Waterwet waterstaatswerk ter inzage
2014: projectbeslissing: besluit door de minister over de start van de realisatie van de tweede sluis
2015: aanbestedingsprocedure uitvoeringscontract
2016: start werkzaamheden aannemer: aanvragen benodigde vergunningen, voorbereiding bouw en start bouw tweede sluis
2018-2020: bouw tweede sluis naar verwachting gereed
(planning onder voorbehoud)

Overige werkzaamheden

In de voorsluis (aan de IJsselzijde van de bestaande sluis) worden binnenkort enkele palen gezet waaraan wachtende schepen kunnen aanmeren. In het Twentekanaal worden op verschillende plaatsen werkzaamheden uitgevoerd bij de bruggen. Damwanden onder de bruggen, die zijn geplaatst om te voorkomen dat grond het kanaal in spoelt, worden vervangen in verband met einde levensduur. Verder worden op een aantal plaatsen de remmingwerken vervangen. (MdV)