Betalen voor afgifte afval per 1 november

Rijkswaterstaat voert 1 november het abonnement voor afgifte van huisvuil en niet-oliehoudend klein gevaarlijk afval (KGA) in. Schippers kunnen dan langs de rijksvaarwegen alleen nog afval afgeven als zij een abonnement hebben afgesloten bij de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten (SAB).

Betalen voor afgifte afval per 1 november
  • Minder inzamellocaties om kosten abonnement zo laag mogelijk te houden
  • Afgiftelocaties middenkolk en noordzijde Volkeraksluis vervallen
  • ASV: ‘Huisvuil wordt janboel’

Door Marja de Vet
Schippers kunnen kiezen uit twee abonnementsvormen. Het totaalabonnement voor niet-oliehoudend KGA en huisvuil kost 469 euro per jaar. Een abonnement alleen voor de afgifte van niet-oliehoudend KGA, kost 194 euro per jaar. Het afsluiten van een abonnement is niet verplicht. Zonder abonnement kunnen schippers het afval afgeven bij havens. Het abonnement is niet bedoeld voor grof bedrijfsafval. Dit wordt per kilogram afgerekend tegen een tarief van één euro per kilo.

Onrechtvaardig

Schippers en binnenvaartorganisaties waren eerder dit jaar fel gekant tegen invoering omdat ze het onrechtvaardig vinden. Schippers met een waladres betalen in de gemeente waar ze wonen immers ook al afvalstoffenheffing. Ook vinden ze dat invoering in Europees verband moet gebeuren omdat het Scheepsafvalstoffenverdrag internationale wetgeving is. Nederland zou niet voor de muziek uit moeten lopen.

Minister Schultz stelde na de kritiek de invoering uit tot 1 november om in de tussentijd RWS en de SAB enerzijds en de binnenvaartorganisaties anderzijds de gelegenheid te bieden tot een compromis te komen. Maar de binnenvaartorganisaties konden zich niet vinden in de drie aangeboden opties en kozen daarom niet. Daarop kwam het ministerie van Infrastructuur & Milieu zelf met een variant met twee abonnementsvormen die 1 november ingaat.

ASV: ‘Huisvuil wordt janboel’

ROTTERDAM

De Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) is verbijsterd over de halsstarrigheid van de minister, zo bleek op 12 oktober in de ASV-ledenvergadering.

De maatregel is volgens Denktank-lid Ger Veuger in strijd met het internationale CDNI-verdrag dat de afvalinzameling in de scheepvaart regelt. Bovendien betekent het dat de binnenvaart dubbel of zelfs driedubbel gaat betalen. Afvalinzamelingskosten zitten al verwerkt in havengelden en wie een huis aan de wal heeft, betaalt daar ook een huisvuilheffing.

Volgens veel ASV-leden is nu reeds zichtbaar dat het systeem op een mislukking gaat uitdraaien. De vuilcontainers langs de hoofdvaarwegen gaan pas 1 november definitief op slot, maar nu al wordt vuilnis illegaal naast de containers geplaatst. De vrees bestaat dat de woede over de heffing ertoe zal leiden dat vuilnis onderweg overboord wordt gegooid.

Gesloten containers

Om het abonnementensysteem mogelijk te maken is een aantal open containers langs de vaarwegen vervangen door gesloten containers, die alleen met een ecokaart met chip geopend kunnen worden. Ook bij andere afvalinzamellocaties, zoals depots en milieuboten, kan alleen nog afval afgegeven worden met een ecokaart met chip.

Schippers konden de afgelopen maanden gratis een chip aanvragen voor hun ecokaart. Tot nu toe werkte de chip zonder abonnement, vanaf 1 november is de chip alleen te gebruiken als er ook een abonnement is afgesloten voor afgifte van afval.

Inzamellocaties

Met het invoeren van het abonnement wordt ook het inzamelnetwerk gewijzigd. Op een aantal plaatsen worden de oude containers verwijderd en niet vervangen door nieuwe. Het aantal inzamellocaties is teruggebracht om de kosten van het abonnement zo laag mogelijk te houden. Zo vervallen de afvalinzameling op de middenkolk van de Volkeraksluis en de afgiftelocatie aan de noordzijde van de Volkeraksluis.

Het inzamelingsnetwerk komt er als volgt uit te zien: inzameling van KGA via de 24 bestaande milieuboten en de twee depots in Nieuwegein en Volkerak-zuidzijde. Inzameling huisvuil via 25 afvalcontainers. Grof bedrijfsafval kan worden afgegeven op een aantal milieuboten en de depots. De precieze locaties van de afvalcontainers, de milieuboten en de depots staan op de website van de SAB, www.sabni.nl of www.cdni-iwt.org

Het plaatsen van afval naast containers of op plaatsen waar de containers weggehaald zijn, is verboden. Rijkswaterstaat houdt de komende tijd extra toezicht op het illegaal dumpen van afval. Bij overtredingen wordt proces-verbaal opgemaakt.

Scheepafvalstoffenverdrag

Op 1 november 2009 trad het Scheepsafvalstoffenverdrag in werking. Hiermee willen de deelnemende landen Duitsland, België, Frankrijk, Luxemburg, Zwitserland en Nederland het milieu beschermen. Het algemene uitgangspunt van het verdrag is dat de veroorzaker de kosten draagt die verbonden zijn aan het inzamelen, het bewerken of het verwerken van het afval. Het verdrag bestaat uit drie delen. Deel A (olie- en vethoudend scheepsafval) en deel B (afval van lading) werden al eerder ingevoerd.

Schippers kunnen met vragen over de abonnementen, de ecokaart met chip en de afvalcontainers terecht bij de SAB via het telefoonnummer 010-412 95 44.

Betalen voor afgifte afval per 1 november | Schuttevaer.nl

Betalen voor afgifte afval per 1 november

Rijkswaterstaat voert 1 november het abonnement voor afgifte van huisvuil en niet-oliehoudend klein gevaarlijk afval (KGA) in. Schippers kunnen dan langs de rijksvaarwegen alleen nog afval afgeven als zij een abonnement hebben afgesloten bij de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten (SAB).

Betalen voor afgifte afval per 1 november
  • Minder inzamellocaties om kosten abonnement zo laag mogelijk te houden
  • Afgiftelocaties middenkolk en noordzijde Volkeraksluis vervallen
  • ASV: ‘Huisvuil wordt janboel’

Door Marja de Vet
Schippers kunnen kiezen uit twee abonnementsvormen. Het totaalabonnement voor niet-oliehoudend KGA en huisvuil kost 469 euro per jaar. Een abonnement alleen voor de afgifte van niet-oliehoudend KGA, kost 194 euro per jaar. Het afsluiten van een abonnement is niet verplicht. Zonder abonnement kunnen schippers het afval afgeven bij havens. Het abonnement is niet bedoeld voor grof bedrijfsafval. Dit wordt per kilogram afgerekend tegen een tarief van één euro per kilo.

Onrechtvaardig

Schippers en binnenvaartorganisaties waren eerder dit jaar fel gekant tegen invoering omdat ze het onrechtvaardig vinden. Schippers met een waladres betalen in de gemeente waar ze wonen immers ook al afvalstoffenheffing. Ook vinden ze dat invoering in Europees verband moet gebeuren omdat het Scheepsafvalstoffenverdrag internationale wetgeving is. Nederland zou niet voor de muziek uit moeten lopen.

Minister Schultz stelde na de kritiek de invoering uit tot 1 november om in de tussentijd RWS en de SAB enerzijds en de binnenvaartorganisaties anderzijds de gelegenheid te bieden tot een compromis te komen. Maar de binnenvaartorganisaties konden zich niet vinden in de drie aangeboden opties en kozen daarom niet. Daarop kwam het ministerie van Infrastructuur & Milieu zelf met een variant met twee abonnementsvormen die 1 november ingaat.

ASV: ‘Huisvuil wordt janboel’

ROTTERDAM

De Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) is verbijsterd over de halsstarrigheid van de minister, zo bleek op 12 oktober in de ASV-ledenvergadering.

De maatregel is volgens Denktank-lid Ger Veuger in strijd met het internationale CDNI-verdrag dat de afvalinzameling in de scheepvaart regelt. Bovendien betekent het dat de binnenvaart dubbel of zelfs driedubbel gaat betalen. Afvalinzamelingskosten zitten al verwerkt in havengelden en wie een huis aan de wal heeft, betaalt daar ook een huisvuilheffing.

Volgens veel ASV-leden is nu reeds zichtbaar dat het systeem op een mislukking gaat uitdraaien. De vuilcontainers langs de hoofdvaarwegen gaan pas 1 november definitief op slot, maar nu al wordt vuilnis illegaal naast de containers geplaatst. De vrees bestaat dat de woede over de heffing ertoe zal leiden dat vuilnis onderweg overboord wordt gegooid.

Gesloten containers

Om het abonnementensysteem mogelijk te maken is een aantal open containers langs de vaarwegen vervangen door gesloten containers, die alleen met een ecokaart met chip geopend kunnen worden. Ook bij andere afvalinzamellocaties, zoals depots en milieuboten, kan alleen nog afval afgegeven worden met een ecokaart met chip.

Schippers konden de afgelopen maanden gratis een chip aanvragen voor hun ecokaart. Tot nu toe werkte de chip zonder abonnement, vanaf 1 november is de chip alleen te gebruiken als er ook een abonnement is afgesloten voor afgifte van afval.

Inzamellocaties

Met het invoeren van het abonnement wordt ook het inzamelnetwerk gewijzigd. Op een aantal plaatsen worden de oude containers verwijderd en niet vervangen door nieuwe. Het aantal inzamellocaties is teruggebracht om de kosten van het abonnement zo laag mogelijk te houden. Zo vervallen de afvalinzameling op de middenkolk van de Volkeraksluis en de afgiftelocatie aan de noordzijde van de Volkeraksluis.

Het inzamelingsnetwerk komt er als volgt uit te zien: inzameling van KGA via de 24 bestaande milieuboten en de twee depots in Nieuwegein en Volkerak-zuidzijde. Inzameling huisvuil via 25 afvalcontainers. Grof bedrijfsafval kan worden afgegeven op een aantal milieuboten en de depots. De precieze locaties van de afvalcontainers, de milieuboten en de depots staan op de website van de SAB, www.sabni.nl of www.cdni-iwt.org

Het plaatsen van afval naast containers of op plaatsen waar de containers weggehaald zijn, is verboden. Rijkswaterstaat houdt de komende tijd extra toezicht op het illegaal dumpen van afval. Bij overtredingen wordt proces-verbaal opgemaakt.

Scheepafvalstoffenverdrag

Op 1 november 2009 trad het Scheepsafvalstoffenverdrag in werking. Hiermee willen de deelnemende landen Duitsland, België, Frankrijk, Luxemburg, Zwitserland en Nederland het milieu beschermen. Het algemene uitgangspunt van het verdrag is dat de veroorzaker de kosten draagt die verbonden zijn aan het inzamelen, het bewerken of het verwerken van het afval. Het verdrag bestaat uit drie delen. Deel A (olie- en vethoudend scheepsafval) en deel B (afval van lading) werden al eerder ingevoerd.

Schippers kunnen met vragen over de abonnementen, de ecokaart met chip en de afvalcontainers terecht bij de SAB via het telefoonnummer 010-412 95 44.