Rijkswaterstaat herschrijft MER voor tweede sluis Eefde

Rijkswaterstaat Oost-Nederland maakt een aanvulling op de Milieueffectrapportage (MER) voor de nieuwe (tweede) sluiskolk in de Twentekanalen bij Eefde. Aan de hand daarvan maakt de Commissie MER een definitief toetsingsadvies. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) wacht dat af, schrijft ze in antwoord op schriftelijke vragen van het PvdA-Tweede Kamerlid Attje Kuiken.

De Commissie MER kwam vorige maand in een voorlopig toetsadvies tot de conclusie dat een sluiskolk midden op het bestaande sluiscomplex (alternatief Midden-Noord) goedkoper kan uitvallen, milieutechnisch gezien voordeliger is en minder gevolgen heeft voor het grondwaterpeil in Eefde. Het te slopen dieselgemaal op het sluisterrein (toegevoegd in 1970) is geen monument en dus geen reden om het Midden-Noord alternatief te laten vallen, constateert de Commissie MER. Het voorkeuralternatief Noord van Rijkswaterstaat zou 20 miljoen euro duurder uitpakken dan de 69 miljoen euro die Midden Noord zou moeten kosten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Rijkswaterstaat herschrijft MER voor tweede sluis Eefde | Schuttevaer.nl

Rijkswaterstaat herschrijft MER voor tweede sluis Eefde

Rijkswaterstaat Oost-Nederland maakt een aanvulling op de Milieueffectrapportage (MER) voor de nieuwe (tweede) sluiskolk in de Twentekanalen bij Eefde. Aan de hand daarvan maakt de Commissie MER een definitief toetsingsadvies. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) wacht dat af, schrijft ze in antwoord op schriftelijke vragen van het PvdA-Tweede Kamerlid Attje Kuiken.

De Commissie MER kwam vorige maand in een voorlopig toetsadvies tot de conclusie dat een sluiskolk midden op het bestaande sluiscomplex (alternatief Midden-Noord) goedkoper kan uitvallen, milieutechnisch gezien voordeliger is en minder gevolgen heeft voor het grondwaterpeil in Eefde. Het te slopen dieselgemaal op het sluisterrein (toegevoegd in 1970) is geen monument en dus geen reden om het Midden-Noord alternatief te laten vallen, constateert de Commissie MER. Het voorkeuralternatief Noord van Rijkswaterstaat zou 20 miljoen euro duurder uitpakken dan de 69 miljoen euro die Midden Noord zou moeten kosten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer