Ruime meerderheid Vlaamse schippers wil AIS aan boord

Driekwart van alle binnenvaartondernemers die nog geen AIS-transponder aan boord hebben, is wel van plan zich een dergelijk Automatic Identification System aan te schaffen. Dat blijkt uit een enquête van Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV).

De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Hilde Crevits, werkt aan een subsidieregeling voor de aanschaf van AIS, die zo nauw mogelijk aansluit bij het steunprogramma dat al geldt voor de Nederlandse en Duitse binnenvaart. Die programma’s worden door de EU-Commissie ondersteund en dus kunnen alle Europese schippers er een beroep op doen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Ruime meerderheid Vlaamse schippers wil AIS aan boord | Schuttevaer.nl

Ruime meerderheid Vlaamse schippers wil AIS aan boord

Driekwart van alle binnenvaartondernemers die nog geen AIS-transponder aan boord hebben, is wel van plan zich een dergelijk Automatic Identification System aan te schaffen. Dat blijkt uit een enquête van Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV).

De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Hilde Crevits, werkt aan een subsidieregeling voor de aanschaf van AIS, die zo nauw mogelijk aansluit bij het steunprogramma dat al geldt voor de Nederlandse en Duitse binnenvaart. Die programma’s worden door de EU-Commissie ondersteund en dus kunnen alle Europese schippers er een beroep op doen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (13)

  • We hebben al even AIS aan boord en wij vinden het een hele goede uitvinding. Zie alleen de voordelen ervan. Op de Main en de Donau vind ik het heel handig. Kan ook nog gasolie schelen ook.

    Geplaatst door: Xander op
  • Dat terrorisme verhaal is nogal onzinnig, om diverse redenen. Aankomsttijden van zeeschepen kun je al jaren op diverse websites zien, je kan het ATIS signaal monitoren etc.etc.
    Stralingsgevaar is nog grotere onzin; AIS zendt op gewone marifoonkanalen uit! Denk dat de persoon die dit aanhaalt zelf de hele dag met z’n GSM aan zijn oor loopt!

    Geplaatst door: jannuh op
  • Wat een gezever over dat terrorisme. Die mannen beschikken over miljoenen en de fijnste apparatuur, denk je nu echt dat die met of zonder AIS hun doel niet bereiken. Hier zijn er wel een paar paranoia. Dat van die WSP kan kan wel eens kloppen maar dat is het risico van’t vak en in principe mogen ze dat niet gebruiken tegen u, maar ja…

    Geplaatst door: au contraire op
  • Het gaat er niet om dat er gezeurt wordt, het gaat er om dat de veiligheid in gevaar is.Als je ergens bij een bedrijf voor de wal ligt dan kan je je eigen schip niet verlaten, laat staan dat je weer aan boord wil komen, dan kun je van iedereen de legitiematie laten zien.(zelfs van je kinderen)Om er zeker van te zijn dat ze geen terrorist op hun terrein laten.Dan word je nog in de gaten gehouden met camera’s om er echt zeker van te zijn.En dan mogen wij gaan varen met al onze gegevens op straat.Ik persoonlijk zou er niet zo blij van worden als ik op een schip vol chemicaliën zou varen.maar ik zal wel niet van deze planeet komen.

    Geplaatst door: MVG JR op
  • hoera en osama binladen hoef alleen maar op het net te kijken en kan zijn prooi uitzoeken om er weer ff een vliegtuig op te gooien
    Amerika zeg spring en wij gillen met zijn allen hoe hoog

    henk

    Geplaatst door: henk op
  • Dat gezeur de hele tijd over dat AIS, ik vindt dat de hele binnenvaart gewoon zo`n AIS aan boord moet hebben, op zee is het er ook zo doorgedrukt, en het werkt prima. Als je aan boord alles voor elkaar hebt, en je aan de vaartijd regels houdt, dan heb je toch niks te vrezen van de WSP lijkt me???

    Geplaatst door: Zeeman op
  • Pas op,alles is creatief naar een kant op gesteld,er zijn een hele groep schippers tegen, in Duitsland wordt gewoon door WSP gekontroleert via computer en je kunt straks zo protocol krijgen zonder controle,AIS kost Stroom en zend
    machtgeld,DE stralin Die hij geeft naast Radar GSMs en wat als hij nietwerkt wie betaalt de monteur ,mag je nog varen of moet je maar een 2e kopen,je kunt door de hebzuchtige nieuwbouw de eerste jaren geen stuiver meer verdienen,als we wachten worden ze waarschijnlk goedkoper

    Geplaatst door: tjen op
  • Pas op,alles is creatief naar een kant op gesteld,er zijn een hele groep schippers tegen, in Duitsland wordt gewoon door WSP gekontroleert via computer en je kunt straks zo protocol krijgen zonder controle,AIS kost Stroom en zend
    machtgeld,DE stralin Die hij geeft naast Radar GSMs en wat als hij nietwerkt wie betaalt de monteur ,mag je nog varen of moet je maar een 2e kopen,je kunt door de hebzuchtige nieuwbouw de eerste jaren geen stuiver meer verdienen,als we wachten worden ze waarschijnlk goedkoper

    Geplaatst door: tjen op
  • Nee, maar je ken er wel een uit zoeken met het mooiste chemische stofje en de pijnlijkste positie.

    Geplaatst door: studentje op
  • @ studentje: kom maar terug van uw planeet, om ergens bommen in te gooien heb je geen AIS nodig.
    Let wel: vals veiligheidsgevoel; er zijn nog heel wat schepen zonder, dus tijdens de vaart zou ik er toch niet op vertrouwen, tenzij iedereen het zou hebben, dus ook de jachtjes.
    Anderzijds, leuk informatief speelgoed

    Geplaatst door: J Vanhoyweghen op
  • Weet je wat nou zo leuk is van de AIS. Iedere debiel ken op zien waar je vaart. Je weet precies wanneer een (zee)schip ergens is. Dat kunnen wij niet alleen zien. Ook mensen die er minder goede plannen mee hebben. Je pakt een speedboot, neemt een zooitje bommen mee en dan plant je hem in een afgeladen zeetanker die ergens in Rotterdam ligt. Nou dan heb je een puinhoop hoor. En dan hebben we het nog niet gehad over privacy schending. Echt iedereen kan zien waar je bent. Mij lijkt het een geweldig gevoel, NIET DUS. Maar ja we laten ons nou eenmaal graag bespioneren. Ik had een van die 26% geweest.

    Geplaatst door: studentje op
  • Ik heb het al een paar maand aan boord en vind het een prima uitvinding. Gisteren op de westerschelde was het toch weer gemakkelijk, De zeeschepen zien ons varen, wij zien hun varen met snelheid en koers.Is volgens mij toch een stuk veiliger. En van dat gezever over privacy heb ik toch nog niet veel last gehad. Nu in de tijd van internet en webcams etc. varen we toch met zen alle in een pispot.

    Geplaatst door: aucontraire op
  • waar zijn de bewijzen dat de meerderheid voorstander is. ALS als je 8 OP DE 10 schippers hoort is er toch op tegen pbv ook een akoortje gesloten met instalateurs ?

    Geplaatst door: K op

Reageer