GPRS tussenoplossing in Antwerpse haven

De beslissing van het Antwerpse Havenbedrijf om AIS verplicht te gaan stellen in de haven heeft in binnenvaartkringen voor verwarring gezorgd. Eerder dit jaar kondigde minister van Openbare Werken Crevits namelijk aan 60.000 euro beschikbaar te stellen voor de uitrusting van vijftig Belgische container-binnenschepen met GPRS-transponders.

De minister van Openbare Werken, waaronder in Vlaanderen de binnenvaart ressorteert, stelt nu dat ook voor haar AIS de norm is en GPRS slechts een tussenoplossing is die snel kon worden geïnstalleerd.
GPRS geeft real time informatie over de positie van het binnenschip en de beschikbaarheid op de terminals van ligplaatsen, havenarbeiders en kranen. De installatie van de GPRS-transponders zou ook ‘betrekkelijk goedkoop’ zijn, circa 1000 euro per schip. Daar staat tegenover dat de communicatie via de mobiele telefoon verloopt, wat ook kosten met zich meebrengt. De installatie van AIS zou circa 4000 euro kosten, maar dan zijn de schepen verder kostenloos permanent on-line. De subsidie van 60.000 euro moet de kosten dekken van zowel de software en de walinfrastructuur als voor de installatie van GPRS-transponders aan boord van de schepen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

GPRS tussenoplossing in Antwerpse haven | Schuttevaer.nl

GPRS tussenoplossing in Antwerpse haven

De beslissing van het Antwerpse Havenbedrijf om AIS verplicht te gaan stellen in de haven heeft in binnenvaartkringen voor verwarring gezorgd. Eerder dit jaar kondigde minister van Openbare Werken Crevits namelijk aan 60.000 euro beschikbaar te stellen voor de uitrusting van vijftig Belgische container-binnenschepen met GPRS-transponders.

De minister van Openbare Werken, waaronder in Vlaanderen de binnenvaart ressorteert, stelt nu dat ook voor haar AIS de norm is en GPRS slechts een tussenoplossing is die snel kon worden geïnstalleerd.
GPRS geeft real time informatie over de positie van het binnenschip en de beschikbaarheid op de terminals van ligplaatsen, havenarbeiders en kranen. De installatie van de GPRS-transponders zou ook ‘betrekkelijk goedkoop’ zijn, circa 1000 euro per schip. Daar staat tegenover dat de communicatie via de mobiele telefoon verloopt, wat ook kosten met zich meebrengt. De installatie van AIS zou circa 4000 euro kosten, maar dan zijn de schepen verder kostenloos permanent on-line. De subsidie van 60.000 euro moet de kosten dekken van zowel de software en de walinfrastructuur als voor de installatie van GPRS-transponders aan boord van de schepen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer