Reserveren voor schutten

Vanwege de toegenomen drukte en de piek in het aanbod van schepen rond zes uur ’s morgens wordt vanaf vrijdag 15 mei gewerkt met een zes uurs-reserveringslijst. Rijkswaterstaat en Koninklijke Schuttevaer hebben in gezamenlijk overleg een procedure vastgesteld om het schutproces bij de sluizen van Terneuzen te verbeteren.

De regeling is als volgt:
– De schipper kan zich aanmelden voor de reserveringslijst tussen 18 uur en de volgende morgen 4 uur. De verkeerscoördinator meldt de schipper welk volgnummer hij krijgt op de reserveringslijst.
– De schipper kan zich aanmelden voor de reserveringslijst bij passage van de grens bij Sas van Gent.
– De schipper die komend vanaf de Westerschelde alleen wil overnachten binnen de sluis en de volgende morgen weer wil vertrekken kan zich vanaf 18 uur bij het aanmelden voor opschutten tevens melden voor de reserveringslijst.
– Men kan vanaf Sas van Gent een ligplaats nemen om te overnachten.
– Het meldpunt voor de reguliere toerbeurt (CP) ligt vanaf 15 mei dwars van de Zevenaarhaven.
– Schepen die het CP na 4 uur passeren schutten volgens de reguliere toerbeurt aansluiten op de reserveringslijst.
– Schippers die op de reserveringslijst staan melden tussn 5.30 uur en 5.45 dat ze gereed zijn om te schutten en vaarklaar.
– Het schip dient dan voorbij het CP te zijn.
– Schepen die zich niet op tijd melden vervallen van de lijst en krijgen een reguliere toerbeurt zodra ze zich weer schutgereed melden.
– Om 5.45 uur worden de schepen ingedeeld in een schutting en wordt het schutplan bekendgemaakt. Daarbij wordt indien nodig en mogelijk ook gebruik gemaakt van de Midden- en Westsluis.
– De reguliere doorgaande vaart wordt, voor zover dat mogelijk is, voor 6 uur geschut. Lukt het niet om deze voor 6 uur te schutten dan volgen ze na het schutten van de schepen op de reserveringslijst.
– Er wordt geprobeerd het rondvaren van schepen van de Oostsluis naar Westsluis en omgekeerd zo veel mogelijk te beperken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Reserveren voor schutten | Schuttevaer.nl

Reserveren voor schutten

Vanwege de toegenomen drukte en de piek in het aanbod van schepen rond zes uur ’s morgens wordt vanaf vrijdag 15 mei gewerkt met een zes uurs-reserveringslijst. Rijkswaterstaat en Koninklijke Schuttevaer hebben in gezamenlijk overleg een procedure vastgesteld om het schutproces bij de sluizen van Terneuzen te verbeteren.

De regeling is als volgt:
– De schipper kan zich aanmelden voor de reserveringslijst tussen 18 uur en de volgende morgen 4 uur. De verkeerscoördinator meldt de schipper welk volgnummer hij krijgt op de reserveringslijst.
– De schipper kan zich aanmelden voor de reserveringslijst bij passage van de grens bij Sas van Gent.
– De schipper die komend vanaf de Westerschelde alleen wil overnachten binnen de sluis en de volgende morgen weer wil vertrekken kan zich vanaf 18 uur bij het aanmelden voor opschutten tevens melden voor de reserveringslijst.
– Men kan vanaf Sas van Gent een ligplaats nemen om te overnachten.
– Het meldpunt voor de reguliere toerbeurt (CP) ligt vanaf 15 mei dwars van de Zevenaarhaven.
– Schepen die het CP na 4 uur passeren schutten volgens de reguliere toerbeurt aansluiten op de reserveringslijst.
– Schippers die op de reserveringslijst staan melden tussn 5.30 uur en 5.45 dat ze gereed zijn om te schutten en vaarklaar.
– Het schip dient dan voorbij het CP te zijn.
– Schepen die zich niet op tijd melden vervallen van de lijst en krijgen een reguliere toerbeurt zodra ze zich weer schutgereed melden.
– Om 5.45 uur worden de schepen ingedeeld in een schutting en wordt het schutplan bekendgemaakt. Daarbij wordt indien nodig en mogelijk ook gebruik gemaakt van de Midden- en Westsluis.
– De reguliere doorgaande vaart wordt, voor zover dat mogelijk is, voor 6 uur geschut. Lukt het niet om deze voor 6 uur te schutten dan volgen ze na het schutten van de schepen op de reserveringslijst.
– Er wordt geprobeerd het rondvaren van schepen van de Oostsluis naar Westsluis en omgekeerd zo veel mogelijk te beperken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer