Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Platform Zero Incidents registreert 3600 incidenten

ROTTERDAM

Bewust worden van de mogelijke gevaren aan boord, die met elkaar bespreken en er vervolgens iets aan doen. Dat klinkt eenvoudig, maar is dat niet altijd. Het Platform Zero Incidents (PZI) probeert dat voor elkaar te krijgen door incidenten in kaart te brengen om ervan te leren. In vijf jaar tijd registreerde het platform 3600 incidenten.

1 / 2
Maurits van der Linde wil als programmamanager van Platform Zero Incidents uitbreiden naar andere sectoren in de binnenvaart dan alleen maar de tankvaart. (Foto Erik van Huizen)

Maurits van der Linde wil als programmamanager van Platform Zero Incidents uitbreiden naar andere sectoren in de binnenvaart dan alleen maar de tankvaart. (Foto Erik van Huizen)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (1)
  • Hein Danser

    Veiligheid is een goed, maar kijk ik naar de heel jonge diepe grote schepen, zitten daar wel een paar schoonheid foutjes in.
    De verschansing voor en achter regelmatig hoger dan 90 cm. Heel ver naar binnen toelopend. En daar zetten ze dan rustig de bolders bovenop. De verschansing is ter plaatse van de bolders niet even verlaagd, dus die jongens moeten bijna de zware trossen op oog hoogte beleggen om de bolders. En achter de hoge bolders, kunnen de jongens in de sluis, nooit een touwtje vast krijgen in de muur. Dus ga maar even op de bolderkast staan. Oplossing zou zijn: net als in de zeevaart, een verhoogd looprooster naast de bolderkast, zodat de jongens achter de bolders hoger staan en makkelijker kunnen werken. Of tenminste voorop, verschansing verlagen, waar de bolders staan, zodat bovenkant bolder bv max 120 cm boven dek is.
    Dan wanneer een kleiner schip, bij een schip met 4 m. PLUS holte wil afmeren, krijgt die buurman, nooit een touwtje ergens in de lucht op de bolder. Verplicht ingebouwde trap in de zij, met holte meer als 4 m. Lijkt mij geen luxe. Want de buurman met een los trapje laten klimmen, met een schip, die nog niet is afgemeerd???
    Dan bv de afmeer locaties aan het ARK, alle afmeer bolders staan zover van de waterkant, dat je altijd van boord moet, om een touw om de paal kunt krijgen aan de wal. Dus daardoor, moet de matroos voorop, altijd even van boord om ……. even snel met risico van…
    Het valt mij op, dat in deze tijd, altijd achteraf oplossingen en regels verzonnen worden.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.