Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Talloze schippers mogelijk onbewust in overtreding

DEN HAAG [update]

In de binnenvaart is onrust ontstaan over het Automatic Transmitter Identification System (Atis) waarmee elke marifoon moet zijn uitgerust. Het Agentschap Telecom stelt dat veel schippers zich niet aan de wet houden en deelt boetes uit wanneer een marifoon het verplichte Atis-signaal niet uitzendt. De vraag is of schippers wel kunnen weten dat ze in overtreding zijn.

1 / 1
Voor marifooncontrole is het niet nodig dat een controleur aan boord komt en 250 euro is volgens het College van Beroep is 250 euro boete voor een nagelaten ATIS-signaal niet onredelijk. (Foto Varen doe je samen)

Voor marifooncontrole is het niet nodig dat een controleur aan boord komt en 250 euro is volgens het College van Beroep is 250 euro boete voor een nagelaten ATIS-signaal niet onredelijk. (Foto Varen doe je samen)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (12)
  • J. Huisman

    De reactie van Louis de Bot is op een punt onjuist (ik heb het maar niet over de Nederlandse taal, daar zit niet zijn forte). Mijn marifoon heeft een zeestand (INT) en een binnenwaterstand (RIVER). Heel gemakkelijk zelf in te stellen, dus. Wat niet zelf veranderbaar is, is het MMSI-nummer. Ik heb overigens nog een oude marifoon als reserve aan boord, zonder Atis en ook zonder Atis-killer. Ik zal eens uitproberen of ik het Atis-kraakje van mijn gebruiksmarifoon daarop kan horen.
    Jan Huisman, zeiljacht Happy Hours

  • Henri.Derksen

    Als je de VaarWijzer nieuwsbrief van week 47 leest, dan komt de aap uit de
    mouw. De betreffende schipper had zijn VHF marifoon in de DSC Solas Zeevaart
    Modus (voor zout buitenwater) staan en dan wordt er inderdaad geen ATIS
    meegezonden na het loslaten van de PTT zendsleutel.
    Kennelijk is na de controle bij de Houttrib sluispassage de VHF combi Marifoon
    alsnog in de Inland ATIS mode gezet, en daarna aan VHF 1 gevraagd of er ATIS
    code werd ontvangen en dat werd bevestigd.
    Tja, neem me niet kwalijk, maar iedereen weet toch dat op zoet binnenwater
    de inland ATIS mode en NIET de DSC Solas Zeevaart Modus van een Combi
    marifoon gebruikt moet worden?
    Gebruik gewoon een binnenvaart marifoon met alleen ATIS en zonder DSC,
    dan kun je die vergissing van een verkeerde modus bij een combi marifoon
    nooit maken.
    Al vind ik wel dat Agentschap Telecom ook had kunnen waarschuwen,
    en vragen of de schipper z’n VHF in de juiste modus wil zetten.
    Iedereen kan zich toch wel eens vergissen in de juiste stand van een marifoon
    of AIS?
    Ik zie RWS boten ook aantoonbaar veel AIS-fouten maken.
    Hier was geen sprake van het niet ingeprogrammeerd zijn van de ATIS,
    alleen een onjuiste gebruiks stand (DSC Solas Zeevaart, i.p.v. Inland ATIS
    Mode) gekozen.
    Vanuit zee naar binnenwater, b.v. bij Kornwerderzand zou dat nog wel
    verklaarbaar zijn, maar deze schipper kwam vanuit het zuiden richting
    noorden bij de Houttribsluis. Kennelijk dus al veel te vroeg in DSC Solas
    zeevaart stand gezet op weg naar de Waddenzee?
    Dat mag officieel alleen pas als men reeds op zout water zit, eerder niet.
    En zowel het MarkerMeer als het IJsselMeer zijn toch beiden zoet.
    M.a.w. wie vanaf de Waddenzee sluis Kornwerderzand oproept dient zijn VHF
    combi-Marifoon reeds in de Inland ATIS stand te hebben omgeschakeld.
    Wanneer er een MMSI voor DSC is ingeprogrammeerd, dient de gebruiker over
    een Marcom B bedienings certificaat te beschikken.
    Daar had ook nog op gecontroleerd kunnen worden, immers hij de gebruikte de
    DSC Solas Zeevaart stand!
    Daarnaast worden op de meeste sluizen en verkeersposten de ATIS codes gelogd,
    alsmede de (spraak-)audio opgeslagen.
    M.a.w. roep geen sluis of brug aan zonder actieve ATIS in je marifoon op
    zoet binnenwater. Jammer, hopelijk leert iedereen hier van.
    Nautische groet van Henri.

  • Henri.Derksen

    ATIS is in principe wel controleerbaar met de juiste hulpmiddelen.
    Het is namenlijk gewoon CCITT V23 1200/75 baud Half Duplex modem audio
    signaal op 1300 en 2100 Hz.
    Je kan het decoderen met een Windows (laptop-) computer voorzien van
    geluidskaart en een afgeschermd audio kabeltje naar een VHF MariFoon
    ontvanger.
    Het aansluiten op de Marifoon (of scanner) moet dan wel VOOR de ATIS-killer
    worden afgetakt, bijvoorkeur direct na de discriminator uitgang en nog voor
    alle filters. Op de Sailor RT2048 kan dat via pin 6 en pin 2 (=aarde) van de
    9-polige hoorn connector.
    Dat ATIS geluid wil je normaal niet horen over je speaker of headset/hoorn.
    Op de computer installeer je dan een software programma (zoals DSCdecoder)
    wat ATIS (alle inland kanalen), DSC (=VHF70) en soms ook AIS (=VHF87/88) kan
    decoderen.
    VHF 87 en 88 zijn van Duplex naar Simplex gegaan in Basel 2000,
    dus de lage frequenties voor spraak en de hoge frequenties van die twee
    kanalen voor AIS-data.
    Wil je de VHF Marifoon als AIS-ontvanger gebruiken,
    dan moet je daarin twee prive kanalen 87H en 88H op RX-only laten bij
    programmeren. Je bent dan ook in staat om de ATIS van je andere eigen
    marifoon te controleren, en eventueel ook je eigen AIS te controleren.
    Let op als je dat doet, want je (2e) marifoon is bij gebruik als AIS luisterstation, tijdelijk niet meer in spraak bereikbaar!
    Maar ik vind eigenlijk we dat de eigen ATIS ook in de eigen VHF marifoon
    gecontroleerd en (via wachtwoord) aangepast zou moeten kunnen worden.
    Nu worden er straffen uitgedeeld voor iets onzichtbaars waar je als schipper
    vaak niets aan kan doen, als de installateur een fout heeft gemaakt of er een
    andere storing optreedt.
    Mijns inziens kun je alleen verantwoordelijk zijn voor iets waar je zelf invloed
    op kan uitoefenen, verantwoording zonder mutatie mogelijkheid is onredelijk,
    want je hebt geen alternatief. Zeg dit dus ook tegen een rechter.
    Bewaar ALTIJD de laatste factuur van je marifoon reparatie.
    En geef die raparateur ook altijd een copie van je zend licentie waarop zowel
    de scheepsnaam als de Radio Call Sign (=ATIS) staan.
    Dat is het maximale wat je als schipper nu kunt doen, meer niet helaas.
    Die Radio Call Sign moet ook in de AIS juist geprogrammeerd zijn.
    Let op: tussen de letters en de cijfers mag GEEN spatie staan,
    AT comtroleert en bekeurt daarop.
    Iedereen sterkte ermee, en de technische hobbyisten veel plezier.
    Nautische groet van Henri.

  • R.A. Steenbergen

    Ook wel ver gezocht om aan de hand van het ontbrekende ‘kraakje’ gelijk een boete te geven. Anderzijds kan een schipper met 2 marifoons dan wel zelf controleren of z’n Atis werkt. Zendt met de ene en beluister het kraakje met de andere. Dan weet je of hij Atis uitzendt. Alleen nog niet of het de goede code is.
    Straks krijgen we ook nog boetes omdat je je niet aan de aangeleerde communicatie-methodes houdt. Hoe moest het ook al weer? “Stormvogel, Stormvogel, voor de Fantast, ontvangt u mij over?” En aan het eind van het gesprek: “Over en uit”.
    Straks slingert men iedereen op de bon die het niet zo doet….

  • R.A. Steenbergen

    @ J. Hagens, volgens mij heeft een automatisch piloot en de diameter van de klokjes niets met Agentschap Telecom te maken, wel met andere keuringen/inspecties.

  • Leo Verburg

    Dit valt gewoon onder de noemer “makkelijk scoren”.
    Precies hetzelfde als AIS. Je pakt gewoon iets wat door de gebruiker niet te controleren is en gaat vervolgens gewoon bekeuren als er, ter goeder trouw, iets verkeerd of juist iets niet wordt uitgezonden.
    “Atis is heel belangrijk voor de veiligheid op het water, anders zijn in noodgevallen schepen niet traceerbaar”, aldus het Agentschap …. Atis maakt het vooral veel makkelijker om mensen te pakken die verkeerde kanalen gebruiken zonder dat je ze uit hoeft te peilen.

  • Hein Danser

    Maar wanneer je iets door de ether controleert, in dit geval telecom, kan je er nooit zeker van zijn, dat het ontvangende apparaat correct werkt. Hetzelfde als bij AIS controle. Aan boord controleren, en anders niet.

  • A.J.A. de Bot

    Wat een incompetentie.

    Stel je bent als burger ter goeder trouw,alles volgens de regels in orde.
    Het apparaat de marifoon heeft een technische storing en zend niet of een verkeerd ATIS signaal uit zonder dat je daar kennis van hebt. Je wordt dan bekeurd zonder dat je het kan controleren( je bent je niet bewust van de overtreding).

    Allereerst zijn er twee soorten marifoons beschikbaar n.l. Grootvaarwater( zee) en binnenwateren. Deze kan 1 maal ingesteld worden bij aanschaf door de gebuiker en daarna niet meer.
    Het moet door een bedrijf gedaan worden die de software en de hardware om de instellingen aan te passen en te controleren.blijft een feit dat de printplaat alsnog een storing kan krijgen.

    Het is de printplaat die een signaal van 1200 baudrate omvormt naar analoog zendsignaal tussen de 1300 en 2100 Mhz. Een bug of een stroomstoring of welk oorzaak dan ook kan een verkeerd signaal afgeven.
    Verder kan de decoder in storing vallen of een fout signaal omzet als er meerdere signalen tergelijkertijd ontvangen wordt. Ook een printplaat enz.
    Wie garandeert mij dat de uitlees unit van de verbalisant wel in orde is deze kan met dezelfde “storing” te maken hebben.(oftewel niet goed werken)

    Dus meneer de rechter kunt u mij de garantie geven dat een storing in het apparaat uitblijft?
    Of kunt u mij aanrijken hoe wij dit kunnen controleren zonder dat dit een boete opleverd?
    Want als u dit niet kunt hoe spreekt u dan recht?
    Uw telefoon of televisie gaat toch ook wel eens onverklaarbaar stuk.
    Over een computerstoring maar niet te beginnen.

    Wij begrijpen best dat u niet kan of wil reageren,u heeft het erg druk.
    Dus stel ik voor elke sluis maar te vragen of de ATIS code nog klopt.
    Hoogachtend, Louis de Bot.

  • miekekuipers

    kom alle naar de telematicadag 28 -12 in |Nijmegen.

  • j.hagens

    Agentschap Telecom heeft zelf zitten snurken, deze heeft bij de instanties die marifoons op de markt brengen deze niet zo laten ontwerpen dat je de Atis zelf kunt controleren, veel schepen hebben 2 marifoons als ik in mijn marifoon de Atis kan zien, kan ik ook het euvel verhelpen.
    Maar Agentschap Telecom heeft met meerdere dingen zitten snurken, had een prachtige Euro 500, bij deze kon ik altijd zien of hij op automaat of handmatig stond, nu ben ik verplicht door Agentschap Telecom, want van mijn oude Stuur Automaat waren de klokje 9 cm. ipv. 10 om een nieuwe te nemen die met tip toetsen gaat, bij veel lichtinval in de Stuurhut zie ik niet of die op Automaat of handmatig staat zonder er goed naar te kijken wat ik in de oude automaat in een oogopslag zag of in het donker op de tast.
    Tip voor de collegas vraag het op VHF 1 op het IJsselmeer, na 100 maal vragen zijn deze het ook beu, en heb je je plicht gedaan, en zetten collegas de marifoon zacht zodat als er echt een noodoproep is de omliggende Schepen niet adequaat kunnen reageren.

  • L.W. Feenstra

    Als er zo strikt op wordt gecontroleerd, verneem ik graag van Agentschap Telecom hoe ik het juist uitzenden van de ATIS-code kan controleren…

  • Redactie Schuttevaer

    Agentschap Telecom reageert als volgt:
    ‘De geprogrammeerde identificatiecode van moderne marifoons kunt u vaak zelf controleren. Dit verschilt per marifoon. Stel in ieder geval de marifoon in op de stand (mode) die gebruikt wordt voor de Europese binnenwateren. Deze aanduiding verschilt per marifoon. Er zijn diverse modes, o.a. CAN/USA/INT/RIVER/SEA/……… Raadpleeg hiervoor uw instructieboekje. Daarnaast zijn er ook marifoons in omloop waar de ATIS zonder meer in- en uitgeschakeld kan worden (ATIS ON/ATIS OFF). Bij twijfel kunt u een testgesprek voeren met een medewerker van een verkeerspost of een grotere sluis. Zij kunnen op afstand uw ATIS-code uitlezen.’

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.