Jacht op cruiseschepen

Al jaren probeert Terneuzen rederijen te bewegen hun riviercruiseschepen af te meren aan de rand van Terneuzen. Tot nu toe lukte dat maar mondjesmaat. En dat was dan vooral te danken aan de inspanningen van Zeeland Cruise Port BV uit Vlissingen.

vcruisevaartterneuzen

Ook dit seizoen meert een twintigtal cruiseschepen af aan de Beurtvaartkade, maar dat aantal steekt schril af bij de 300 schepen die de komende maanden doorvaren naar Gent.
Bij het sluizencomplex leggen ook bijna dagelijks riviercruiseschepen aan met gemiddeld 150 passagiers per schip. Die worden daar in touringcars afgevoerd voor een dagtripje naar Brugge of Brussel.
Henk Siersema van het educatief maritiem centrum Portaal van Vlaanderen neemt nu het voortouw bij de pogingen het aantal cruiseschepen voor een bezoek aan Terneuzen uit te breiden. Siersema weet zich gesteund door de ondernemerskoepel CentrumManagement. Hij gaat samen met centrummanager Eef Jansen praten met wethouder Jack Begijn (midden- en kleinbedrijf) en ook opnieuw met Zeeland Cruise Port. Ook havenbedrijf Zeeland Seaports en Rijkswaterstaat worden benaderd. Siersema: ‘In de plannen voor citymarketing staan de haven, het water en het centrum centraal. Die sluiten dus helemaal aan bij onze activiteiten. Natúúrlijk hebben wij als Terneuzen troeven in handen. Ik heb al eerder gepleit voor het opwaarderen van het imago als Stad van de Vliegende Hollander, City of the Flying Dutchman. Daaromheen kunnen we alle mogelijke activiteiten ontplooien.’
Hij wijst ook op de musea in Axel, Sas van Gent en Terneuzen, op het oudste stukje van Terneuzen (Tuinpad, Vissteeg) en de fraaie Scheldeboulevard. Interessant is ook de bouw van de nieuwe zeesluis. ‘Oók uniek: nergens kun je dat van zó dichtbij zien.’
Centrummanager  Jansen, die de aanpak van Siersema ondersteunt, wijst er overigens wel op dat eerst veel voorbereidend onderzoek nodig is. ‘Wat kost het allemaal, welk programma bied je de passagiers aan en hoe lok je de rederijen? Daar moet eerst antwoord op komen. Maar het is wel een potentiële markt natuurlijk.’ (WB)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Jacht op cruiseschepen | Schuttevaer.nl

Jacht op cruiseschepen

Al jaren probeert Terneuzen rederijen te bewegen hun riviercruiseschepen af te meren aan de rand van Terneuzen. Tot nu toe lukte dat maar mondjesmaat. En dat was dan vooral te danken aan de inspanningen van Zeeland Cruise Port BV uit Vlissingen.

vcruisevaartterneuzen

Ook dit seizoen meert een twintigtal cruiseschepen af aan de Beurtvaartkade, maar dat aantal steekt schril af bij de 300 schepen die de komende maanden doorvaren naar Gent.
Bij het sluizencomplex leggen ook bijna dagelijks riviercruiseschepen aan met gemiddeld 150 passagiers per schip. Die worden daar in touringcars afgevoerd voor een dagtripje naar Brugge of Brussel.
Henk Siersema van het educatief maritiem centrum Portaal van Vlaanderen neemt nu het voortouw bij de pogingen het aantal cruiseschepen voor een bezoek aan Terneuzen uit te breiden. Siersema weet zich gesteund door de ondernemerskoepel CentrumManagement. Hij gaat samen met centrummanager Eef Jansen praten met wethouder Jack Begijn (midden- en kleinbedrijf) en ook opnieuw met Zeeland Cruise Port. Ook havenbedrijf Zeeland Seaports en Rijkswaterstaat worden benaderd. Siersema: ‘In de plannen voor citymarketing staan de haven, het water en het centrum centraal. Die sluiten dus helemaal aan bij onze activiteiten. Natúúrlijk hebben wij als Terneuzen troeven in handen. Ik heb al eerder gepleit voor het opwaarderen van het imago als Stad van de Vliegende Hollander, City of the Flying Dutchman. Daaromheen kunnen we alle mogelijke activiteiten ontplooien.’
Hij wijst ook op de musea in Axel, Sas van Gent en Terneuzen, op het oudste stukje van Terneuzen (Tuinpad, Vissteeg) en de fraaie Scheldeboulevard. Interessant is ook de bouw van de nieuwe zeesluis. ‘Oók uniek: nergens kun je dat van zó dichtbij zien.’
Centrummanager  Jansen, die de aanpak van Siersema ondersteunt, wijst er overigens wel op dat eerst veel voorbereidend onderzoek nodig is. ‘Wat kost het allemaal, welk programma bied je de passagiers aan en hoe lok je de rederijen? Daar moet eerst antwoord op komen. Maar het is wel een potentiële markt natuurlijk.’ (WB)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer