VHZC wil charteren in ‘coöperatieve’ sfeer

De charterwereld is in beweging. Enerzijds fuseren vloten, zoals in Naupar, anderzijds zijn veel schippers als ‘zelfboekers’ begonnen met een eigen website of opereren samen op een site. En daar tussendoor ontstaan nieuwe samenwerkingsvormen, zoals de ‘coöperatieve’ Verenigde Holland Zeil Compagnie van Peter Wieberneit (57).

Peter Weiberneit van VHZC

Wieberneit is eigenaar van QuoVadis Charters.nl, een charterbedrijf rond de luxe motor Quo Vadis (1929). Hij groeide op in Duitsland en Nederland, deed MTS elektronica en werd hoofd van de audiovisuele dienst op een middelbare school. ‘Na wat directiewisselingen had ik er geen zin meer in. In mijn jeugd voer ik op een personeelstender bij de werf Blohm + Voss in Hamburg, waar mijn oom werkte en ik had wel iets met schepen. We besloten dus een schip te kopen. Het moest een motorschip worden, maar er stond een mast op, dus kwam er ook een steunzeil. En zoals het bij velen ging: de verbouwing kostte het nodige, dus gingen we ermee charteren. Nu hebben we haar te koop liggen, maar aangezien er heel veel te koop ligt, kunnen we dat beter vergeten. Daarom gaan we het interieur fors aanpassen en wordt ze het PR-schip van de VHZC.’
Te kleinschalig
Wieberneit kon uit de kosten komen met drie tot vier tochten per jaar met acht gasten in vier hutten en door onder meer freelancewerk als webbeheerder. ‘Maar de laatste tijd kwam de klad erin en kostte de werving meer moeite. We vormden een club van een stuk of vijftien vrije schippers. Ik boekte hen, rekende daarvoor tien procent provisie en verder stonden ze gratis op de site. Maar we kwamen niet uit de kosten, doordat het te vrijblijvend was.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

VHZC wil charteren in ‘coöperatieve’ sfeer | Schuttevaer.nl

VHZC wil charteren in ‘coöperatieve’ sfeer

De charterwereld is in beweging. Enerzijds fuseren vloten, zoals in Naupar, anderzijds zijn veel schippers als ‘zelfboekers’ begonnen met een eigen website of opereren samen op een site. En daar tussendoor ontstaan nieuwe samenwerkingsvormen, zoals de ‘coöperatieve’ Verenigde Holland Zeil Compagnie van Peter Wieberneit (57).

Peter Weiberneit van VHZC

Wieberneit is eigenaar van QuoVadis Charters.nl, een charterbedrijf rond de luxe motor Quo Vadis (1929). Hij groeide op in Duitsland en Nederland, deed MTS elektronica en werd hoofd van de audiovisuele dienst op een middelbare school. ‘Na wat directiewisselingen had ik er geen zin meer in. In mijn jeugd voer ik op een personeelstender bij de werf Blohm + Voss in Hamburg, waar mijn oom werkte en ik had wel iets met schepen. We besloten dus een schip te kopen. Het moest een motorschip worden, maar er stond een mast op, dus kwam er ook een steunzeil. En zoals het bij velen ging: de verbouwing kostte het nodige, dus gingen we ermee charteren. Nu hebben we haar te koop liggen, maar aangezien er heel veel te koop ligt, kunnen we dat beter vergeten. Daarom gaan we het interieur fors aanpassen en wordt ze het PR-schip van de VHZC.’
Te kleinschalig
Wieberneit kon uit de kosten komen met drie tot vier tochten per jaar met acht gasten in vier hutten en door onder meer freelancewerk als webbeheerder. ‘Maar de laatste tijd kwam de klad erin en kostte de werving meer moeite. We vormden een club van een stuk of vijftien vrije schippers. Ik boekte hen, rekende daarvoor tien procent provisie en verder stonden ze gratis op de site. Maar we kwamen niet uit de kosten, doordat het te vrijblijvend was.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer