H2S gas: een onderschat gevaar bij overbelaste accu’s in de scheepvaart

De stank van rotte eieren kennen we allemaal, maar wist je ook dat het gas dat deze stank veroorzaakt in hogere concentraties levensbedreigend is? Het gaat hier om H2S gas, wellicht beter bekend onder de namen waterstofsulfide en zwavelwaterstof. Het is een gas dat onder andere vrijkomt bij rotting van zwavelhoudende, organische stoffen en komt voor in riolen, tankwagens, waterzuiveringsinstallaties, bierbrouwerijen, boerderijen (giertanks) en scheepsruimtes.

Als je de lucht van rotte eieren ruikt bij de accu’s is het oppassen geblazen. Meteen ventileren en verlaat het schip of de ruimte waar de accu’s staan. Illustratie Bureau OMA
Als je de lucht van rotte eieren ruikt bij de accu’s is het oppassen geblazen. Meteen ventileren en verlaat het schip of de ruimte waar de accu’s staan. Illustratie Bureau OMA

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

H2S gas: een onderschat gevaar bij overbelaste accu’s in de scheepvaart | Schuttevaer.nl

H2S gas: een onderschat gevaar bij overbelaste accu’s in de scheepvaart

De stank van rotte eieren kennen we allemaal, maar wist je ook dat het gas dat deze stank veroorzaakt in hogere concentraties levensbedreigend is? Het gaat hier om H2S gas, wellicht beter bekend onder de namen waterstofsulfide en zwavelwaterstof. Het is een gas dat onder andere vrijkomt bij rotting van zwavelhoudende, organische stoffen en komt voor in riolen, tankwagens, waterzuiveringsinstallaties, bierbrouwerijen, boerderijen (giertanks) en scheepsruimtes.

Als je de lucht van rotte eieren ruikt bij de accu’s is het oppassen geblazen. Meteen ventileren en verlaat het schip of de ruimte waar de accu’s staan. Illustratie Bureau OMA
Als je de lucht van rotte eieren ruikt bij de accu’s is het oppassen geblazen. Meteen ventileren en verlaat het schip of de ruimte waar de accu’s staan. Illustratie Bureau OMA

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer