H2S gas: een onderschat gevaar bij overbelaste accu’s in de scheepvaart

De stank van rotte eieren kennen we allemaal, maar wist je ook dat het gas dat deze stank veroorzaakt in hogere concentraties levensbedreigend is? Het gaat hier om H2S gas, wellicht beter bekend onder de namen waterstofsulfide en zwavelwaterstof. Het is een gas dat onder andere vrijkomt bij rotting van zwavelhoudende, organische stoffen en komt voor in riolen, tankwagens, waterzuiveringsinstallaties, bierbrouwerijen, boerderijen (giertanks) en scheepsruimtes.

Als je de lucht van rotte eieren ruikt bij de accu’s is het oppassen geblazen. Meteen ventileren en verlaat het schip of de ruimte waar de accu’s staan. Illustratie Bureau OMA
Als je de lucht van rotte eieren ruikt bij de accu’s is het oppassen geblazen. Meteen ventileren en verlaat het schip of de ruimte waar de accu’s staan. Illustratie Bureau OMA

Gooi ramen en deuren open bij stank van rotte eieren

En juist die laatste willen we hier graag onder de aandacht brengen. Want hoewel H2S gas een relatief onbekend fenomeen is, zijn de schadelijke effecten die ontstaan bij blootstelling aan dit gas levensgevaarlijk! We zetten de belangrijkste feiten voor je op een rij.
Hoe en waar ontstaat H2S gas?
In de pleziervaart kun je met dit gas in aanraking komen door de accu’s op je boot of jacht. De stroomvoorziening via een accu aan boord werkt net even anders dan thuis. Een accu heeft namelijk een beperkte capaciteit. Wanneer er vervolgens meerdere elektrische apparaten op aangesloten worden, kan dit bij langer gebruik voor overbelasting van het boordnet en dus de accu’s zorgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een magnetron, krultang of elektrische barbecue die je mee aan boord neemt.

Als een accu niet meer naar behoren werkt zal deze door de overbelasting gaan koken. Hierdoor treedt het accuzuur uit de accu en verdampt het, om uiteindelijk in gasvorm de ruimte te vullen. Dit gas, H2S, is zeer giftig bij inademing! Omdat H2S zwaarder is dan lucht, blijft het laag bij de grond. Honden, katten, maar ook kleine kinderen zullen daarom eerder door het gas bevangen worden.
Wat zijn de gevolgen?
Een geringe hoeveelheid van het gas ruik je; een rotte eieren-lucht. De symptomen die kunnen optreden wanneer je blootgesteld wordt aan H2S zijn hoofdpijn, tranende ogen, misselijkheid, braken, keelpijn, duizeligheid, verwardheid, kortademigheid, pijn in de borst en hartkloppingen.

Naarmate de concentratie van het gas toeneemt verlamt het de geurzenuwen, waardoor je helemaal niets meer ruikt. Dan wordt het levensgevaarlijk, want het gas werkt op het centrale zenuwstelsel. Bij hoge concentraties kun je zonder waarschuwing bewusteloos raken en een ademstilstand krijgen, met de dood tot gevolg. H2S gas is hierdoor vergelijkbaar met koolstofmonoxidevergiftiging.
Hoe voorkom je gevaarlijke situaties?
Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om H2S gas aan boord te voorkomen:

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

H2S gas: een onderschat gevaar bij overbelaste accu’s in de scheepvaart | Schuttevaer.nl

H2S gas: een onderschat gevaar bij overbelaste accu’s in de scheepvaart

De stank van rotte eieren kennen we allemaal, maar wist je ook dat het gas dat deze stank veroorzaakt in hogere concentraties levensbedreigend is? Het gaat hier om H2S gas, wellicht beter bekend onder de namen waterstofsulfide en zwavelwaterstof. Het is een gas dat onder andere vrijkomt bij rotting van zwavelhoudende, organische stoffen en komt voor in riolen, tankwagens, waterzuiveringsinstallaties, bierbrouwerijen, boerderijen (giertanks) en scheepsruimtes.

Als je de lucht van rotte eieren ruikt bij de accu’s is het oppassen geblazen. Meteen ventileren en verlaat het schip of de ruimte waar de accu’s staan. Illustratie Bureau OMA
Als je de lucht van rotte eieren ruikt bij de accu’s is het oppassen geblazen. Meteen ventileren en verlaat het schip of de ruimte waar de accu’s staan. Illustratie Bureau OMA

Gooi ramen en deuren open bij stank van rotte eieren

En juist die laatste willen we hier graag onder de aandacht brengen. Want hoewel H2S gas een relatief onbekend fenomeen is, zijn de schadelijke effecten die ontstaan bij blootstelling aan dit gas levensgevaarlijk! We zetten de belangrijkste feiten voor je op een rij.
Hoe en waar ontstaat H2S gas?
In de pleziervaart kun je met dit gas in aanraking komen door de accu’s op je boot of jacht. De stroomvoorziening via een accu aan boord werkt net even anders dan thuis. Een accu heeft namelijk een beperkte capaciteit. Wanneer er vervolgens meerdere elektrische apparaten op aangesloten worden, kan dit bij langer gebruik voor overbelasting van het boordnet en dus de accu’s zorgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een magnetron, krultang of elektrische barbecue die je mee aan boord neemt.

Als een accu niet meer naar behoren werkt zal deze door de overbelasting gaan koken. Hierdoor treedt het accuzuur uit de accu en verdampt het, om uiteindelijk in gasvorm de ruimte te vullen. Dit gas, H2S, is zeer giftig bij inademing! Omdat H2S zwaarder is dan lucht, blijft het laag bij de grond. Honden, katten, maar ook kleine kinderen zullen daarom eerder door het gas bevangen worden.
Wat zijn de gevolgen?
Een geringe hoeveelheid van het gas ruik je; een rotte eieren-lucht. De symptomen die kunnen optreden wanneer je blootgesteld wordt aan H2S zijn hoofdpijn, tranende ogen, misselijkheid, braken, keelpijn, duizeligheid, verwardheid, kortademigheid, pijn in de borst en hartkloppingen.

Naarmate de concentratie van het gas toeneemt verlamt het de geurzenuwen, waardoor je helemaal niets meer ruikt. Dan wordt het levensgevaarlijk, want het gas werkt op het centrale zenuwstelsel. Bij hoge concentraties kun je zonder waarschuwing bewusteloos raken en een ademstilstand krijgen, met de dood tot gevolg. H2S gas is hierdoor vergelijkbaar met koolstofmonoxidevergiftiging.
Hoe voorkom je gevaarlijke situaties?
Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om H2S gas aan boord te voorkomen:

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer