Het plan wordt al jaren voorbereid. De gemeente wil een nieuwe brug tussen IJsselmonde en Kralingen om verkeersknelpunten op te lossen en woningen bereikbaar te maken voor wegverkeer, voetgangers en het ov.
Het plan is inmiddels voorgelegd aan de gemeenteraad, aldus een woordvoerder van de gemeente. Die zal moeten beslissen of de brug er kan komen. Het besluit wordt volgens de woordvoerder naar verwachting voor het einde van het jaar genomen. De kosten van het project worden geschat op ongeveer 1,3 miljard euro.
Afgelopen augustus kreeg de gemeente nog het advies om opnieuw te bekijken of er geen betere manieren zijn om een oeververbinding te bouwen, zoals een tunnel of een ander soort brug. Toch kiest de gemeente na nader onderzoek nog steeds voor het aanvankelijke plan.
Gevolgen voor scheepvaart
De Commissie voor de milieueffectrapportage, die het advies in augustus uitbracht, plaatste een aantal vraagtekens bij de gevolgen van de komst van de brug voor de scheepvaart. In de reactie zegt de gemeente dat er in de plannen voldoende rekening wordt gehouden met de scheepvaart.
‘Het plaatsen van de middenpijler buiten het huidige vaarwater, en het plaatsen van de zuidelijke pijler buiten de huidige begrenzing van de vaargeul, zorgt voor een brugverbinding die recht doet aan het belang van de vaarwegverbinding als cruciale schakel voor het goederenvervoer vanuit het havengebied naar Duitsland en verder.’
Desondanks liet ASV in september vorig jaar weten niet blij de zijn met de brug. ‘Op welke plek je die brug ook bouwt, manoeuvreer-technisch is het te onhandig. Vooral als de brug een paar pijlers krijgt. Het is wachten op een groot sleeptransport vanaf de werf van IHC of Oceanco. Dan komt dat in de bocht voor die brugopening, met stroming en wind. Dat wordt geen succes’, aldus Machiel Smitsman van de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) in 2022.
Dit is een artikel van Infrasite.nl