‘Op welke plek je die brug ook bouwt, manoeuvreer-technisch is het te onhandig. Vooral als de brug een paar pijlers krijgt. Het is wachten op een groot sleeptransport vanaf de werf van IHC of Oceanco. Dan komt dat in de bocht voor die brugopening, met stroming en wind. Dat wordt geen succes.’
De locatie van de nieuwe brug is ook volgens Smitsman nautisch onveilig. ‘Je zit daar min of meer in een S-bocht. Je komt de ene bocht uit en moet de andere in. Dat gekoppeld met de rare stroming en de wind die daar kan opspelen, geeft veel hinder voor de scheepvaart.’
Andere bruggen
Bij de Erasmusbrug en Willemsbrug, ook over de Nieuwe Maas, spelen die problemen minder, omdat het daar gaat om enkele overspanningen zonder pijlers en die bruggen liggen niet in een scherpe bocht.
Vooral de hoge transporten op de Nieuwe Maas hebben er daarnaast last van dat de brugopening aan de tegenovergestelde kant komt van die van de andere bruggen in de omgeving. Jessica van den Akker van de ASV: ‘Dan moeten bovenmaatse transporten dus oversteken om onder die brug door te komen.’
Volgens de ASV is het op die manier wachten tot het een keer verkeerd gaat. ‘Als je elkaar daar tegenkomt in die bocht en je hebt al extra padbreedte nodig, dan is er te weinig ruimte’, zegt Smitsman.
Niemand luistert
Van den Akker heeft voor de ASV plaatsgenomen in overleggen van het Omgevingsberaad en de gemeenteraad over de nieuwe oeververbinding. ‘We hebben gepleit voor een tunnel en geprobeerd duidelijk te maken waarom een brug gevaarlijk is. En in de gemeenteraad ging het dan altijd om brug dit, brug dat. De raadsleden deden niks met wat we aandroegen. Maar zelfs de havenmeester van Rotterdam is erop tegen. Die zullen ze toch wel serieus nemen?’, vraagt Van den Akker zich af. ‘Maar ja, een brug is goedkoper dan een tunnel, dus het is gewoon een geldkwestie.’
De ASV heeft nog hoop dat de gemeente alsnog kiest voor een tunnel. ‘We zullen het bespreken op de ledenvergadering van 1 oktober. Maar we hebben al zoveel energie erin gestoken, en als er dan niks mee wordt gedaan is dat wel ontmoedigend’, verzucht Van den Akker. ‘Wij zijn de mensen die op de rivier varen en we hebben het uitgelegd, maar toch nemen ze het niet mee.’
Lees ook: