Onderhandelaarsakkoord CBRB en BBU

De Binnenvaart Branche Unie (BBU) en het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) hebben een onderhandelaarsakkoord bereikt op weg naar realisatie van de brancheorganisatie Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN).

De twee binnenvaartorganisaties CBRB en BBU gaan een volgende stap maken op hun weg naar een nieuwe brancheorganisatie voor de Nederlandse binnenvaart, Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN). Er zijn concrete afspraken gemaakt over de hoofdcontouren van BLN. Het wordt een integrale brede vereniging die als taak krijgt collectief op te treden in het politieke veld en de beleidsbelangenbehartiging. Het hoogste orgaan binnen de organisatie wordt de Algemene Ledenvergadering. Binnen dat geheel blijven de huidige organisaties vooralsnog bestaan, maar zij zullen als één organisatie naar buiten treden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • BD,

    “Als de binnenvaart niet het ondergeschoven kindje wil blijven en een waardig aanzien wil,”

    Hou toch eens op met dat Calimero gedrag, waar wordt de binnenvaart ondergeschoven en wat is er verandert in de binnenvaart, dat wij ineens meer in ons voortbestaan worden bedreigd als ‘laten we zegge’ pakweg 15 jaar geleden, nergens volgens mij, het enige wat ik mij kan bedenken is dat straks een groot deel van de binnenvaart failliet gaat, omdat we met veel collega’s opgescheept zitten die denken dat ze ondernemer zijn, maar van ondernemen totaal geen kaas hebben gegeten en nog niet eens weten wat hun kostprijs is, laat staan dat ze dat al durven vragen.
    Dus, leg mij eens uit wat u denkt dat een BLN voor de totale binnenvaart kan betekenen, wat de bestaan de belangenorganisaties niet zouden kunnen doen.

    “Als de BLN professioneel genoeg wordt opgezet (De commissie De Korte heeft daartoe een voorstel gedaan), dan ontstaat er voldoende ruimte om iedereen in z’n waarde te laten en zal ieders stem gehoord kunnen worden.”

    Zoveel naïviteit is eigenlijk niet te geloven, is in een woord samengevat ‘Onmogelijk’.

    “zullen nevenvaarwaters echt niet gesloten worden.”

    Waar heeft u het over, vaarwaters in Nederland worden aan de hand van economisch belangen beoordeeld en zolang er voldoende vraag is zal die openblijven, maar mocht die wegvallen dan worden de kosten hoger dan de baten en zal het desbetreffende vaarwater in het gunstige geval nog voor de pleziervaart open blijven en geen BLN die daar iets aan zal kunnen veranderen.
    Tevens waarom zal de BLN daar iets aan willen doen als de CBRB en de BBU nu totaal al geen oog hebben voor de kleinere vaarwaters, want buiten de ASV heb ik nog geen andere organisaties brandbrieven zien schrijven over de staat van onderhoud van sommige vaarwaters, zoals b.v. de hollandse IJssel.

    Peter,

    “door het individuele belang boven het gemeenschappelijke belang te blijven stellen blijven we een versplinterde club die niet gehoord wordt.”

    Voor u het zelfde als hier boven, stop eens met dat calimero gedrag,is nergens voor nodig.

    Verder weet ik niet hoe oud u bent, maar tot voor een jaar of 20 terug hadden wij een prima marktordening systeem, die met wat moderniseringen nog jarenlang voor rust op de markt had kunnen zorgen, welke door het kortetermijndenken van veel collega’s vakkundig om zeep is geholpen door hun individuele belang boven het algemeen belang te stellen en wat gebeurt er nu, nadat veel van die zelfde collega’s het zover hebben gebracht, dat al hun, ten koste van alles in iedereen opgebouwde vermogen aan het verdampen is, moet ineens de totale binnenvaart weer solidair zijn.

    En aan u dezelfde vraag die ik aan collega ‘Surrealist’ ook heb gesteld, nee ik zal hem nog anders formuleren, wat verwacht u eigenlijk van de binnenvaart organisaties en welke gezamenlijke belangen zijn zo groot dat wij ons individueel belang zomaar af moeten staan aan een belangen vereniging waar een organisatie is in opgenomen, die nog nooit heeft aangetoond ook maar enige affiniteit met de particuliere binnenvaart te hebben?

    Mvg.

    Geplaatst door: Borealis op
  • Mijnheer PETER als u het over gemeenschappeluk belang heeft! komt dat niet overeen met het belang van de CBRB? De CBRB gewoon er uit als de belangen van de binnenvaart centraal staan! (zonder rookgordein.) samen werken is alleen mogeluk als de belangen niet te veel afwijken.

    Geplaatst door: gerrit op
  • Borealis door het individuele belang boven het gemeenschappelijke belang te blijven stellen blijven we een versplinterde club die niet gehoord wordt.
    Mogen de onderlinge belangen volgens u te divers zijn voor een club maar uiteindelijk komen er toch altijd momenten waarop we allemaal terugvallen op het gemeenschappelijk belang. Daarom destijds ook bewust gekozen voor een club waar alle marktpartijen vertegenwoordigt zijn.

    En Schuttevaer betreft, die kan zich nog 100 jaar in blijven zetten voor het nautische gedeelte maar met geen of te weinig gebruikers stopt het toch echt. En voor voldoende gebruikers heb je toch weer voldoende partijen nodig die wat in de binnenvaart zien.
    Zouden we er nu echt zoveel slechter van worden als we de wij tegen hun mentaliteit aan de kant zetten?

    Geplaatst door: Peter op
  • @Borealis,
    Zo te merken gaan we het hier niet met elkaar eens worden. Dat hoeft ook niet. Maar we hebben het hier over verschillende zaken. Als de binnenvaart niet het ondergeschoven kindje wil blijven en een waardig aanzien wil, dan is een organisatie als de BLN echt noodzakelijk.
    Natuurlijk hoeven we het daarbij lang niet over alles onderling eens te zijn en hoeft er geen eenheidsworst te ontstaan.
    Als de BLN professioneel genoeg wordt opgezet (De commissie De Korte heeft daartoe een voorstel gedaan), dan ontstaat er voldoende ruimte om iedereen in z’n waarde te laten en zal ieders stem gehoord kunnen worden.
    BLN moet als voornaamste taak krijgen om ook een stem op hoog niveau te laten horen. Iets dat we nu al jaren missen. Als dat gebeurt, zullen nevenvaarwaters echt niet gesloten worden. in tegendeel. Politiek gezien kunnen we op dat gebied alleen maar winnen.
    Maar ja, blijkbaar durven een aantal mensen een grote samenwerking niet aan. Over destructieve angsthazen gesproken.

    Geplaatst door: BD op
  • Peter,

    “Gewoon zo dooorgaan dan is één binnenvaartorganistaie niet meer nodig.”

    Dat hoeft ook helemaal niet en is zelfs ongewenst, daarvoor zijn de onderlinge belangen te divers in de binnenvaart, want heeft u er wel eens over na gedacht dat Uw belang niet mijn belang hoeft te zijn.
    Daar wil ik dus niet mee zeggen dat ik tegen samenwerking ben, maar een fusie, me veel te ver gaat, welke zal leiden tot een grauwe eenheids-worst, waar niemand zich nog in zal herkennen.

    ” Varen we over twee decenia alleen nog op de Rijn en worden alle nevenvaarwaters verslonst en uiteindelijk gesloten”

    Sorry Peter, maar daarvoor hebben we al meer als honderd jaar de ‘Vereniging Schuttevaer’ die zich tot noch toe altijd redelijk heeft ingezet voor het belang van alle vaarwatergebruikers in Nederland en sinds kort ook daar buiten.
    Dat we in Nederland al decennia lang opgescheept zitten met regeringen die totaal geen affiniteit hebben met de binnenvaart heeft niets te maken met de manier waarop wij zijn georganiseerd, maar meer met het kiesgedrag van de bevolking.

    En die destructieve angsthazen van u, zitten in hun stuurhuis en varen 24 op 24 uur zonder daar ‘zelf’ een reële vergoeding voor te vragen en dat probleem gaat ook een BLN niet voor u oplossen.

    Mvg.

    Geplaatst door: Borealis op
  • Gewoon zo dooorgaan dan is één binnenvaartorganistaie niet meer nodig. Varen we over twee decenia alleen nog op de Rijn en worden alle nevenvaarwaters verslonst en iuiteindelijk gesloten Hiep , hiep hoera particuliere binnenvaart, of liever gezegd zelfdistructieve angsthazen.

    Geplaatst door: Peter op
  • BD,
    Onzin, dat is een reden zoeken om niets te hoeven doen en dat zijn we van de huidige s.o. wel gewend.
    De CBRB is altijd een reders clubje geweest en zal het altijd blijven, maar zal er geen moeite mee hebben om voor hun eigenbelang het belang van de totale binnenvaart te verkwanselen.
    Komt nog bij, heeft u het door TNO gemaakte rapport gelezen? Daar is zonder grondig tegen onderzoek niet zo veel tegen in te brengen, daar zover ik kan zien het hoofdzakelijk gaat om cijfermateriaal.
    Het enige wat ik er op kan aan merken is dat er goederen stromen zijn in op genomen waar met goed fatsoen geen vervoer per schip mogelijk is.

    Mvg.

    Geplaatst door: Borealis op
  • @Borealis,

    Ook de CBRB alleen is niet krachtig genoeg om op dit niveau een geluid te laten horen.
    Op eigen titel heeft helemaal geen zin. Alleen als je kunt spreken namens de gehele binnenvaart.
    Als al iemand op eigen titel spreekt, is er vaak weer een andere partij uit de binnenvaart die tegenspreekt. Daar schieten we dus niets mee op.

    Geplaatst door: BD op
  • DB,
    “Voor hen, die niet met de CBRB willen samenwerken vanwege dubbele belangen binnen deze organisatie.Dit is geen dubbel belang, maar een gezamenlijk belang”
    Wie belet de CBRB om op persoonlijke titel een krachtig tegengeluid te laten horen, of is dat alleen mogelijk als zij de alleen heerschappij bezitten?

    Geplaatst door: Borealis op
  • Vandaag las ik op de site van “Nieuwsblad Transport”, dat de binnenvaart geen alternatief is voor het spoor. Dit zou blijken uit een onderzoek in opdracht van minister Schulz van Haegen, welke gebruikt wordt om de noodzaak van nieuwe investeringen in het spoor in met name Oost Nederland aan te kunnen tonen.
    Wat ik nu mis, is een krachtig tegengeluid vanuit de binnenvaart. Dit zijn nu precies zaken waar we de BLN hard voor nodig hebben. Want wie van de bestaande organisaties is krachtig genoeg om hiertegen op te treden? Of om een alternatief onderzoek te laten verrichten?
    Voor hen, die niet met de CBRB willen samenwerken vanwege dubbele belangen binnen deze organisatie: Dit is geen dubbel belang, maar een gezamenlijk belang.

    Geplaatst door: BD op
  • Surrealist,
    Wat verwacht u nu eigenlijk van de binnenvaart vertegenwoordigers, dat ze voor u gaan onderhandelen over de vrachtprijzen?
    Vergeet dat maar, daar gaan zij niet over, dat is geheel het probleem van de ondernemers zelf en voor de rest kan het gunstig zijn dat er een sterke vertegenwoordiging is zoals voor de CAO onderhandelingen, maar voor de rest maakt het mijns inziens niets uit.
    Want kijk nog maar eens terug naar de CCR overgangsbepalingen, welke bij uitzondering van de ASV, wel unaniem zijn overeengekomen, een grotere mislukking is er nog nooit geweest in de Nederlandse binnenvaart geschiedenis.

    Geplaatst door: Borealis op
  • Realist,
    Zo, dat is ferme taal voor een CBOBer ik denk als de CBOBers in de tachtig en negentiger jaren zulke krachtige taal als u hadden gesproken de binnenvaart nooit in zo’n groot zwart gat was gevallen als nu.

    Gerrit,
    Geloof me, de CBRB zal nooit toestaan dat door de organisaties (lees BLN) ook maar enige actie ondernomen zal worden, die tot enige inkomsten verbetering in de binnenvaart zal leiden.
    De CBRB kan wat dat betreft een zusterorganisatie van de EVO zijn, daar zij de zelfde doelstellingen voor ogen hebben en een ieder die denkt dat zij wel de belangen van de particuliere binnenvaart behartigen is in mijn ogen erg naïef.

    Mvg.

    Geplaatst door: Borealis op
  • En gezien de onderstaande reacties wordt het nooit iets met de binnenvaart. Blijf lekker op je eiland, deze bedrijfstak verdient een zwaar verdeelde vertegenwoordiging waar de complete politiek overheen walst. Veel plezier met ruziemaken hoor kinderen!

    Geplaatst door: Surrealist op
  • Om hier vertrouwen in te hebben verwacht ik eerst andere antwoorden van de CBRB namelijk deze organizatie heb ik nog niet horen zeggen dat de binnenvaart weer winst gevend moet worden? Of heb ik wat gemist? Of is dat niet de bedoeling?

    Geplaatst door: gerrit op
  • Dat zou betekenen dat de CBOB al verkocht is? Dacht het niet, de BBU heeft nog nooit een ledenvergadering belegd, zodoende zijn er ook geen bestuursleden gekozen, laat staan dat ze mandaat heeft.

    Geplaatst door: niet optimistich op
  • @realist,

    U heeft zeker niet meegekregen dat het mandaat rondom het transitiecomité bij de BBU ligt?
    Als u wat te melden heeft over “levensbeschouwlijke zaken” lezen we het graag.

    R.

    Geplaatst door: R. op
  • @ realist.
    Het zou wel jammer zijn als er door een enkele partij een machtsstrijd wordt opgevoerd. Met alle respect voor andere meningen, ik denk namelijk, dat een BLN sterker zal zijn dan kleinere organisaties. Een advies voor jullie eerst volgende vergadering: probeer nu niet te kijken wie van de onderliggende partijen de sterkste is, maar of je sterker kunt worden door eendracht. En als het al verliezers gaat opleveren, zoals u doet vermoeden, dan zeker niet in de binnenvaart zelf. Eerder bij de partijen, die de binnenvaart willen onderdrukken (en misbruiken).
    Ik kan me voorstellen, dat als je iets tegen wilt houden, je het gevoel hebt, dat het met geweld wordt doorgeduwd. Maar gezien het feit, dat we hier al jaren mee bezig zijn, geeft mij toch een ander gevoel.
    Als u de sluiting van de 2e Maasvlakte hebt gevolgd, dan heeft Rotterdam hoge groeiverwachtingen. Of dat allemaal realistisch is, laat ik in het midden, maar feit is wel, dat er voor de binnenvaart in het algemeen nog veel werk in het verschiet ligt. We moeten dan wel aan de bak om dat werk binnen te halen.
    En dat kan maar op één manier: de binnenvaart moet veel meer publieke aandacht krijgen. En daar is een grote organisatie voor nodig. Daar hebben we uiteindelijk allemaal profeit van.

    Geplaatst door: BD op
  • Dan heb jij het nog steeds niet door Borealis. Ook al zou de BLN er ooit komen(niet realistisch)dan nog zal alles blijven zoals het is. Om dit op korte termijn te realiseren, levert enkel maar verliezers op.
    Wij als CBOBers gaan hier never mee accoord. Op de eerst volgende ledenvergadering zal blijken wie de sterkste zal zijn. Sorry dat ik me zo uitlaat maar wordt er inmiddels erg flauw van zoals ze de zaken met geweld willen door duwen.

    Geplaatst door: realist op
  • Dat gaat nog wat beloven, de BLN is zo goed als operationeel, in no time varen straks alle binnenvaart ondernemers weer minimaal tegen kostprijs en zijn de overbodige overgangs-bepalingen van de CCR voor de bestaande vloot van de baan.

    Dus BLN bestuurders laat eens zien waar jullie gezamenlijk toe instaat zijn.

    Of ben ik nu te optimistisch?

    Mvg.

    Geplaatst door: Borealis op

Reageer

Onderhandelaarsakkoord CBRB en BBU | Schuttevaer.nl

Onderhandelaarsakkoord CBRB en BBU

De Binnenvaart Branche Unie (BBU) en het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) hebben een onderhandelaarsakkoord bereikt op weg naar realisatie van de brancheorganisatie Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN).

De twee binnenvaartorganisaties CBRB en BBU gaan een volgende stap maken op hun weg naar een nieuwe brancheorganisatie voor de Nederlandse binnenvaart, Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN). Er zijn concrete afspraken gemaakt over de hoofdcontouren van BLN. Het wordt een integrale brede vereniging die als taak krijgt collectief op te treden in het politieke veld en de beleidsbelangenbehartiging. Het hoogste orgaan binnen de organisatie wordt de Algemene Ledenvergadering. Binnen dat geheel blijven de huidige organisaties vooralsnog bestaan, maar zij zullen als één organisatie naar buiten treden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • BD,

    “Als de binnenvaart niet het ondergeschoven kindje wil blijven en een waardig aanzien wil,”

    Hou toch eens op met dat Calimero gedrag, waar wordt de binnenvaart ondergeschoven en wat is er verandert in de binnenvaart, dat wij ineens meer in ons voortbestaan worden bedreigd als ‘laten we zegge’ pakweg 15 jaar geleden, nergens volgens mij, het enige wat ik mij kan bedenken is dat straks een groot deel van de binnenvaart failliet gaat, omdat we met veel collega’s opgescheept zitten die denken dat ze ondernemer zijn, maar van ondernemen totaal geen kaas hebben gegeten en nog niet eens weten wat hun kostprijs is, laat staan dat ze dat al durven vragen.
    Dus, leg mij eens uit wat u denkt dat een BLN voor de totale binnenvaart kan betekenen, wat de bestaan de belangenorganisaties niet zouden kunnen doen.

    “Als de BLN professioneel genoeg wordt opgezet (De commissie De Korte heeft daartoe een voorstel gedaan), dan ontstaat er voldoende ruimte om iedereen in z’n waarde te laten en zal ieders stem gehoord kunnen worden.”

    Zoveel naïviteit is eigenlijk niet te geloven, is in een woord samengevat ‘Onmogelijk’.

    “zullen nevenvaarwaters echt niet gesloten worden.”

    Waar heeft u het over, vaarwaters in Nederland worden aan de hand van economisch belangen beoordeeld en zolang er voldoende vraag is zal die openblijven, maar mocht die wegvallen dan worden de kosten hoger dan de baten en zal het desbetreffende vaarwater in het gunstige geval nog voor de pleziervaart open blijven en geen BLN die daar iets aan zal kunnen veranderen.
    Tevens waarom zal de BLN daar iets aan willen doen als de CBRB en de BBU nu totaal al geen oog hebben voor de kleinere vaarwaters, want buiten de ASV heb ik nog geen andere organisaties brandbrieven zien schrijven over de staat van onderhoud van sommige vaarwaters, zoals b.v. de hollandse IJssel.

    Peter,

    “door het individuele belang boven het gemeenschappelijke belang te blijven stellen blijven we een versplinterde club die niet gehoord wordt.”

    Voor u het zelfde als hier boven, stop eens met dat calimero gedrag,is nergens voor nodig.

    Verder weet ik niet hoe oud u bent, maar tot voor een jaar of 20 terug hadden wij een prima marktordening systeem, die met wat moderniseringen nog jarenlang voor rust op de markt had kunnen zorgen, welke door het kortetermijndenken van veel collega’s vakkundig om zeep is geholpen door hun individuele belang boven het algemeen belang te stellen en wat gebeurt er nu, nadat veel van die zelfde collega’s het zover hebben gebracht, dat al hun, ten koste van alles in iedereen opgebouwde vermogen aan het verdampen is, moet ineens de totale binnenvaart weer solidair zijn.

    En aan u dezelfde vraag die ik aan collega ‘Surrealist’ ook heb gesteld, nee ik zal hem nog anders formuleren, wat verwacht u eigenlijk van de binnenvaart organisaties en welke gezamenlijke belangen zijn zo groot dat wij ons individueel belang zomaar af moeten staan aan een belangen vereniging waar een organisatie is in opgenomen, die nog nooit heeft aangetoond ook maar enige affiniteit met de particuliere binnenvaart te hebben?

    Mvg.

    Geplaatst door: Borealis op
  • Mijnheer PETER als u het over gemeenschappeluk belang heeft! komt dat niet overeen met het belang van de CBRB? De CBRB gewoon er uit als de belangen van de binnenvaart centraal staan! (zonder rookgordein.) samen werken is alleen mogeluk als de belangen niet te veel afwijken.

    Geplaatst door: gerrit op
  • Borealis door het individuele belang boven het gemeenschappelijke belang te blijven stellen blijven we een versplinterde club die niet gehoord wordt.
    Mogen de onderlinge belangen volgens u te divers zijn voor een club maar uiteindelijk komen er toch altijd momenten waarop we allemaal terugvallen op het gemeenschappelijk belang. Daarom destijds ook bewust gekozen voor een club waar alle marktpartijen vertegenwoordigt zijn.

    En Schuttevaer betreft, die kan zich nog 100 jaar in blijven zetten voor het nautische gedeelte maar met geen of te weinig gebruikers stopt het toch echt. En voor voldoende gebruikers heb je toch weer voldoende partijen nodig die wat in de binnenvaart zien.
    Zouden we er nu echt zoveel slechter van worden als we de wij tegen hun mentaliteit aan de kant zetten?

    Geplaatst door: Peter op
  • @Borealis,
    Zo te merken gaan we het hier niet met elkaar eens worden. Dat hoeft ook niet. Maar we hebben het hier over verschillende zaken. Als de binnenvaart niet het ondergeschoven kindje wil blijven en een waardig aanzien wil, dan is een organisatie als de BLN echt noodzakelijk.
    Natuurlijk hoeven we het daarbij lang niet over alles onderling eens te zijn en hoeft er geen eenheidsworst te ontstaan.
    Als de BLN professioneel genoeg wordt opgezet (De commissie De Korte heeft daartoe een voorstel gedaan), dan ontstaat er voldoende ruimte om iedereen in z’n waarde te laten en zal ieders stem gehoord kunnen worden.
    BLN moet als voornaamste taak krijgen om ook een stem op hoog niveau te laten horen. Iets dat we nu al jaren missen. Als dat gebeurt, zullen nevenvaarwaters echt niet gesloten worden. in tegendeel. Politiek gezien kunnen we op dat gebied alleen maar winnen.
    Maar ja, blijkbaar durven een aantal mensen een grote samenwerking niet aan. Over destructieve angsthazen gesproken.

    Geplaatst door: BD op
  • Peter,

    “Gewoon zo dooorgaan dan is één binnenvaartorganistaie niet meer nodig.”

    Dat hoeft ook helemaal niet en is zelfs ongewenst, daarvoor zijn de onderlinge belangen te divers in de binnenvaart, want heeft u er wel eens over na gedacht dat Uw belang niet mijn belang hoeft te zijn.
    Daar wil ik dus niet mee zeggen dat ik tegen samenwerking ben, maar een fusie, me veel te ver gaat, welke zal leiden tot een grauwe eenheids-worst, waar niemand zich nog in zal herkennen.

    ” Varen we over twee decenia alleen nog op de Rijn en worden alle nevenvaarwaters verslonst en uiteindelijk gesloten”

    Sorry Peter, maar daarvoor hebben we al meer als honderd jaar de ‘Vereniging Schuttevaer’ die zich tot noch toe altijd redelijk heeft ingezet voor het belang van alle vaarwatergebruikers in Nederland en sinds kort ook daar buiten.
    Dat we in Nederland al decennia lang opgescheept zitten met regeringen die totaal geen affiniteit hebben met de binnenvaart heeft niets te maken met de manier waarop wij zijn georganiseerd, maar meer met het kiesgedrag van de bevolking.

    En die destructieve angsthazen van u, zitten in hun stuurhuis en varen 24 op 24 uur zonder daar ‘zelf’ een reële vergoeding voor te vragen en dat probleem gaat ook een BLN niet voor u oplossen.

    Mvg.

    Geplaatst door: Borealis op
  • Gewoon zo dooorgaan dan is één binnenvaartorganistaie niet meer nodig. Varen we over twee decenia alleen nog op de Rijn en worden alle nevenvaarwaters verslonst en iuiteindelijk gesloten Hiep , hiep hoera particuliere binnenvaart, of liever gezegd zelfdistructieve angsthazen.

    Geplaatst door: Peter op
  • BD,
    Onzin, dat is een reden zoeken om niets te hoeven doen en dat zijn we van de huidige s.o. wel gewend.
    De CBRB is altijd een reders clubje geweest en zal het altijd blijven, maar zal er geen moeite mee hebben om voor hun eigenbelang het belang van de totale binnenvaart te verkwanselen.
    Komt nog bij, heeft u het door TNO gemaakte rapport gelezen? Daar is zonder grondig tegen onderzoek niet zo veel tegen in te brengen, daar zover ik kan zien het hoofdzakelijk gaat om cijfermateriaal.
    Het enige wat ik er op kan aan merken is dat er goederen stromen zijn in op genomen waar met goed fatsoen geen vervoer per schip mogelijk is.

    Mvg.

    Geplaatst door: Borealis op
  • @Borealis,

    Ook de CBRB alleen is niet krachtig genoeg om op dit niveau een geluid te laten horen.
    Op eigen titel heeft helemaal geen zin. Alleen als je kunt spreken namens de gehele binnenvaart.
    Als al iemand op eigen titel spreekt, is er vaak weer een andere partij uit de binnenvaart die tegenspreekt. Daar schieten we dus niets mee op.

    Geplaatst door: BD op
  • DB,
    “Voor hen, die niet met de CBRB willen samenwerken vanwege dubbele belangen binnen deze organisatie.Dit is geen dubbel belang, maar een gezamenlijk belang”
    Wie belet de CBRB om op persoonlijke titel een krachtig tegengeluid te laten horen, of is dat alleen mogelijk als zij de alleen heerschappij bezitten?

    Geplaatst door: Borealis op
  • Vandaag las ik op de site van “Nieuwsblad Transport”, dat de binnenvaart geen alternatief is voor het spoor. Dit zou blijken uit een onderzoek in opdracht van minister Schulz van Haegen, welke gebruikt wordt om de noodzaak van nieuwe investeringen in het spoor in met name Oost Nederland aan te kunnen tonen.
    Wat ik nu mis, is een krachtig tegengeluid vanuit de binnenvaart. Dit zijn nu precies zaken waar we de BLN hard voor nodig hebben. Want wie van de bestaande organisaties is krachtig genoeg om hiertegen op te treden? Of om een alternatief onderzoek te laten verrichten?
    Voor hen, die niet met de CBRB willen samenwerken vanwege dubbele belangen binnen deze organisatie: Dit is geen dubbel belang, maar een gezamenlijk belang.

    Geplaatst door: BD op
  • Surrealist,
    Wat verwacht u nu eigenlijk van de binnenvaart vertegenwoordigers, dat ze voor u gaan onderhandelen over de vrachtprijzen?
    Vergeet dat maar, daar gaan zij niet over, dat is geheel het probleem van de ondernemers zelf en voor de rest kan het gunstig zijn dat er een sterke vertegenwoordiging is zoals voor de CAO onderhandelingen, maar voor de rest maakt het mijns inziens niets uit.
    Want kijk nog maar eens terug naar de CCR overgangsbepalingen, welke bij uitzondering van de ASV, wel unaniem zijn overeengekomen, een grotere mislukking is er nog nooit geweest in de Nederlandse binnenvaart geschiedenis.

    Geplaatst door: Borealis op
  • Realist,
    Zo, dat is ferme taal voor een CBOBer ik denk als de CBOBers in de tachtig en negentiger jaren zulke krachtige taal als u hadden gesproken de binnenvaart nooit in zo’n groot zwart gat was gevallen als nu.

    Gerrit,
    Geloof me, de CBRB zal nooit toestaan dat door de organisaties (lees BLN) ook maar enige actie ondernomen zal worden, die tot enige inkomsten verbetering in de binnenvaart zal leiden.
    De CBRB kan wat dat betreft een zusterorganisatie van de EVO zijn, daar zij de zelfde doelstellingen voor ogen hebben en een ieder die denkt dat zij wel de belangen van de particuliere binnenvaart behartigen is in mijn ogen erg naïef.

    Mvg.

    Geplaatst door: Borealis op
  • En gezien de onderstaande reacties wordt het nooit iets met de binnenvaart. Blijf lekker op je eiland, deze bedrijfstak verdient een zwaar verdeelde vertegenwoordiging waar de complete politiek overheen walst. Veel plezier met ruziemaken hoor kinderen!

    Geplaatst door: Surrealist op
  • Om hier vertrouwen in te hebben verwacht ik eerst andere antwoorden van de CBRB namelijk deze organizatie heb ik nog niet horen zeggen dat de binnenvaart weer winst gevend moet worden? Of heb ik wat gemist? Of is dat niet de bedoeling?

    Geplaatst door: gerrit op
  • Dat zou betekenen dat de CBOB al verkocht is? Dacht het niet, de BBU heeft nog nooit een ledenvergadering belegd, zodoende zijn er ook geen bestuursleden gekozen, laat staan dat ze mandaat heeft.

    Geplaatst door: niet optimistich op
  • @realist,

    U heeft zeker niet meegekregen dat het mandaat rondom het transitiecomité bij de BBU ligt?
    Als u wat te melden heeft over “levensbeschouwlijke zaken” lezen we het graag.

    R.

    Geplaatst door: R. op
  • @ realist.
    Het zou wel jammer zijn als er door een enkele partij een machtsstrijd wordt opgevoerd. Met alle respect voor andere meningen, ik denk namelijk, dat een BLN sterker zal zijn dan kleinere organisaties. Een advies voor jullie eerst volgende vergadering: probeer nu niet te kijken wie van de onderliggende partijen de sterkste is, maar of je sterker kunt worden door eendracht. En als het al verliezers gaat opleveren, zoals u doet vermoeden, dan zeker niet in de binnenvaart zelf. Eerder bij de partijen, die de binnenvaart willen onderdrukken (en misbruiken).
    Ik kan me voorstellen, dat als je iets tegen wilt houden, je het gevoel hebt, dat het met geweld wordt doorgeduwd. Maar gezien het feit, dat we hier al jaren mee bezig zijn, geeft mij toch een ander gevoel.
    Als u de sluiting van de 2e Maasvlakte hebt gevolgd, dan heeft Rotterdam hoge groeiverwachtingen. Of dat allemaal realistisch is, laat ik in het midden, maar feit is wel, dat er voor de binnenvaart in het algemeen nog veel werk in het verschiet ligt. We moeten dan wel aan de bak om dat werk binnen te halen.
    En dat kan maar op één manier: de binnenvaart moet veel meer publieke aandacht krijgen. En daar is een grote organisatie voor nodig. Daar hebben we uiteindelijk allemaal profeit van.

    Geplaatst door: BD op
  • Dan heb jij het nog steeds niet door Borealis. Ook al zou de BLN er ooit komen(niet realistisch)dan nog zal alles blijven zoals het is. Om dit op korte termijn te realiseren, levert enkel maar verliezers op.
    Wij als CBOBers gaan hier never mee accoord. Op de eerst volgende ledenvergadering zal blijken wie de sterkste zal zijn. Sorry dat ik me zo uitlaat maar wordt er inmiddels erg flauw van zoals ze de zaken met geweld willen door duwen.

    Geplaatst door: realist op
  • Dat gaat nog wat beloven, de BLN is zo goed als operationeel, in no time varen straks alle binnenvaart ondernemers weer minimaal tegen kostprijs en zijn de overbodige overgangs-bepalingen van de CCR voor de bestaande vloot van de baan.

    Dus BLN bestuurders laat eens zien waar jullie gezamenlijk toe instaat zijn.

    Of ben ik nu te optimistisch?

    Mvg.

    Geplaatst door: Borealis op

Reageer